Fälgar mtb

Var ngnstans?

Vill du veta lite mer om hjul och dess komponenter rekommenderas Jobst Brandts The Bicycle Wheel, den finns på Amazon.com och som .pdf på nätet. Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning
Var ngnstans i Jobst Brandts The Bicycle Wheel rekommenderas och/eller räknas det med 500-1000 Nm i ekerspänning?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte på s130 i min 3e utgåva

3e ed s 130 rad 4.
500 Nm finita tabellerna.

Ingenting om finita tabeller på s1130 i min 3e utgåva av The Bicycle Wheel, se nedan
p130_TheBicycleWheel.PNG


Som synes är detta ett räkneexempel inte ngn ekerspänningsrekommendation i hjulbyggardelen av boken.
Dessutom anges ekerspänning i N(Newton) inte Nm(Newton meter)
 
Det är säkert kul att bygga hjul själv men...

Visst är det kul i skogen! Kanske det snarare är så att du kör hårdare än både hjul och cykel egentligen är gjorda för och att du egentligen borde satsa på en mer renodlad MTB istället. Pallar inte hjulen med riktigt så är nog både gaffel och bromsar underdimensionerade också. Kanske är det så att det också handlar om körstil, hårdpumpade smala däck och bomba rakt på frestar på. Man brukar ha minst 2.2" däck, men bara pumpade till knappt 2bar. det brukar inte sitta på hybrider eftersom det inte är det bästa valet på asfalt.

Om du ändå skall köpa nya hjul, köp ett billigt MTB-hjul (28" hjul för MTB heter idag 29") frånnågon bra webshop. Rosebikes i Tyskland har en väldigt bra service som man kan fråga dessutom.

Jag undrar om herrarna som talar så mycket om att bygga egna hjul har kört MTB i någon större omfattning de senaste åren? Fälgar och hjul är annorlunda idag. Och hur kör ni egentligen för att knäcka era hjul? Under snart 10år halvseriöst MTB i skogen har jag inte kört av en enda eker, förutom när en 2cm grov pinne hamnade i bakhjulet. På min racer/CX med 33mm däck har jag bunny-hoppat och kört runt en del i skogen - där gick en eker faktiskt i bakhjulet när jag cyklade på väg till slut. Kanske var det något som hoppade in i hjulet där med - ett billigt Fulcrum 28-ekrars straight-pull-eker-hjul...


/Andreas
 
Jag undrar om herrarna som talar så mycket om att bygga egna hjul har kört MTB i någon större omfattning de senaste åren? Fälgar och hjul är annorlunda idag. Och hur kör ni egentligen för att knäcka era hjul? Under snart 10år halvseriöst MTB i skogen har jag inte kört av en enda eker, förutom när en 2cm grov pinne hamnade i bakhjulet. På min racer/CX med 33mm däck har jag bunny-hoppat och kört runt en del i skogen - där gick en eker faktiskt i bakhjulet när jag cyklade på väg till slut. Kanske var det något som hoppade in i hjulet där med - ett billigt Fulcrum 28-ekrars straight-pull-eker-hjul...


/Andreas

På vilket sätt har mtb-hjulen blivit starkare och hållbarare under senare tid? Diameterökningen från 559 mm till 622 mm försvagar ju hjulen med ca 10%, vilket bör kompenseras med ca 10% fler ekrar i det större hjulet. (Ett 32 ekrat 559-hjul blir i princip lika starkt och hållbart som ett motsvarande 36-ekrat 622-hjul). Dessutom väger stora hjul mer än motsvarande mindre hjul, vilket ger långsammare acceleration. Skivbromsar fram försvagar ju framhjulen med ca 30%. Även skivbromsar bak försvagar bakhjulet lite grann.

Ekerbrott beror antingen på utmattning eller att man får in en gren eller dylikt i hjulet. Hur vida ekrarna är raka eller böjda på traditionellt sätt gör ingen skillnad i sammanhanget. Om du kraschar ett hjul, kan du vanligtvis återanvända ekrar och nav, givet att den nya fälgen har samma antal ekerhål och samma effektiva fälgdiameter (ERD) som den gamla fälgen.

Ju fler ekrar i hjulet, ju mindre är risken för ekerbrott p.g.a. utmattning. Samma sak gäller om du kör med tunna reducerade ekrar. Tunna reducerade ekrar minskar också risken för utmattningssprickor i fälgen, varpå fälgen håller längre.
/Niklas
 
På vilket sätt har mtb-hjulen blivit starkare och hållbarare under senare tid?
/Niklas

Fälgarna är ju faktiskt utvecklats också, tex är dom bredare idag än för ett par år sedan. Om jag tittar på nätet på MTB-sidor är det inte kassa hjul och vikten av att bygga hjul själv som jag ser. Mer diskussioner om dämpare (och en del rambrott efter våldsam körning).

Men du svarade inte på när du vart ute med en modern MTB i skogen och körde hårt senast...

/Andreas
 
Fälgarna är ju faktiskt utvecklats också, tex är dom bredare idag än för ett par år sedan. Om jag tittar på nätet på MTB-sidor är det inte kassa hjul och vikten av att bygga hjul själv som jag ser. Mer diskussioner om dämpare (och en del rambrott efter våldsam körning).

Men du svarade inte på när du vart ute med en modern MTB i skogen och körde hårt senast...

/Andreas

På vilket sätt skulle bredare fälgar öka hjulen hållbarhet? F.ö. har breda fälgar funnits tidigare, t.ex. snow cat som var dubbelt så breda som traditionella fälgar. Breda fälgar har vissa fördelar när det gäller däcksgrepp i skog och mark, men inte när det gäller hållbarhet i sig.

Rambrott är alltid trist, vare sig det sker på väg eller i skog. Har även råkat ut för detta. Men nu gällde frågan om hjul.

Om du med modern mtb menar 622 mm hjul, så har jag inte kört en sådan i skogen.Det får anstå tills min nuvarande mtb får kasseras.
/Niklas
 
För starkare hjul måste man öka godstjocklek och antal ekrar, titta på Borani sportbilsfälgar samt mc dito.

Att tro att MTB är elakast mot fälgar är rätt naivt, cyclecross hjul förefaller få högst påfrestningar men då har ni inte på en dålig landsväg åkt utför en brant backe.

Envar vill gärna att ens egen gren skall vara värst och då kommer lätt frågor som "när var ni senast ute och körde hårt i".
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips