Fälgar mtb

Hej! Är ny mtb cyklare och verkligen gillar det. Har en scott hybrid med däckdimension 622=28". Men jag cyklar på mycket steniga smala stigar med mycket rötter och upplever att fälgarna lätt blir skeva. Så jag undrar om det är dimension 622 som är lämpligt och sen om man ska ha andra fälgar mina är ju någon standard väg fälg.
 
Det är nog snarare hjulbyggandet och inte fälgen som sådan, som det är fel på. Alltför många "hjulbyggare" och cykelaffär tar alltför lätt på ekerspänningen och bryr sig inte ens om att kolla ekerspänningen med en ekertensiometer.
/Niklas
 
Hur hjulen håller är helt avhängigt hur väl de är ekrade, dina hjul behöver riktas och ekrarna spännas. Cykla inte på skeva hjul. Hjulriktning kan alla cyklister lära sig, det kräver bara lite noggranhet.
go tur
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Ekertensiomer är överkurs för en glad amatör.
Spela lite harpa på hjulen så hör du.
Alla eker på samma sida ska ha mer eller mindre samma tonhöjd, då är de lika spända.
Låter det pling, pling pling, .... så är det bra.
Låter det pling, plong, pling, så är något fel.
Tonhöjd mellan sidorna är olika, eftersom du har en offset i naven för drev och eventuellt bromsfäste. Undantag är framhjul utan skivbroms, där borde alla eker ha samma tonhöjd.

Jag brukade först rikta hjulen efter gehör och när de låter hyfsat jämn så finjusterar man de så att de även blir helt raka. Sen kontrollerar man tonhöjd igen och ev. justerar efter.
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas

Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.
 
Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.

Jag kan bara utgå från mig och mina egna erfarenheter när det gäller hjulbygge. Då hjulen numera håller bra, är det sällan jag behöver rikta dem eller bygga nytt. Men när så sker, så är de inte ovanligt att ekertensiometern visar på ca 500N, när jag först undrar om de börjar bli klara. D.v.s. hjulet har då bara nått ungeför halva sin potentiella styrka. Då vet jag att jag kan spänna ekarna ytterligare ca 1 varv och få fullstarka hjul.
/Niklas
 
Även om cykelhjul är statiska så brukas de dynamiskt, http://sheldonbrown.com/wheels.html har utmärkta tips om hjul bland annat.

Vill du veta lite mer om hjul och dess komponenter rekommenderas Jobst Brandts The Bicycle Wheel, den finns på Amazon.com och som .pdf på nätet. Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning, vilket kan tas som riktvärde.
go tur
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips