Exp. tält till Aconcagua

Tjenixen

Jag fortsätter tält disk. här. I Januari bär vår Canadensisk-Svensk expedition av till Aconcagua för ett toppförsök via normal leded.

Vi är mitt i införskaffande....ja mest disskuterande av utrustning. En sak vi måst köpa är ett nytt tält. Gortex vill jag ha, det måste hålla för extrema vindsituationer samt vara lätt att packa och rymma 3 personer + packning.

Hillberg har jag tittat mest på. Är tacksam för all info jag kan få.

MVH

Malin
http://www.angelfire.com/trek/mountains
 
tält...

Jag hade nog bett kanadikerna kolla på ett ifrån mountain hardwear. Dom har ett perfekt 3-mans tält som håller för det mesta. Se bara till att tamed ordentligt med små linor och köp ett tält som har MÅNGA FÄST PUNKTER - det blåser ju en hel del där.
 
Tält

Hejsan. Ett förslag är TNF VE25. Inte världens senaste modell eller i goretex, men ett väl beprövat tält. Fördelar: vindstabilt, bar utrymmen inne och i absid, är alltis tort (3pers).
Nackdelar: vikt, behövs endel träning på att sätta upp, men när det sitter är det lätt.

Pelle
 
Glöm Hilleberg ..... Och glöm Gore-Tex för den delen med ... men vill du ha något likvärdigt så ska du ta dej en titt på "Bibler" som tillverkar just den typen av tält du söker dvs "Singleskin" tält som pallar med allt du kan kan tänka dej att bli utsatt för på Aconcagua ..... vindstabila, enormt styktåliga och väldigt lätta ....... o dyra!!!!
 
Tält på Acocncagua

När vi var där 95/96 så använde vi oss av Haglöft Twin Peak, och de höll utan några större problem.
Vi hade endast problem med en dragkedja där det förmodligen kommit in sand. Tälten höll och stod utan problem för "Viente blanco" (ca 35 m/s, läger tre Polska Direkt) förutsättningen blir naturligtvis att de är rätt uppsatta.
Alla vi träffade på berget var naturligtvis mycket skeptiska men det fungerade som sagt mycket bra.
Kolla http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7885&pagenumber=1 för mer info om vindstyrkor mm
Mer om Aconcagua hittar du här: http://www.utsidan.se/expeditionsinfo/artiklar/aconcagua_art.htm

Lycka till

Anders - utsidan.se
[Ändrat av anni 2001-07-24 kl 09:49]
 
Mtn Hardwear m fl

Som redan sagts har Mtn Hardwear någon 3 personer modell som är känd för att vara "bombproof" (dock ej GoreTex). Jag har själv inte använt den modellen men har läst och hört mycket gott om den. Borde vara billigare att köpa för en kanadensare.

Någon anledning att, som någon ovan skrev, glömma Hilleberg finns naturligtvis inte. Saivo och Tarra är Hillebergs två "bombshelters" med geodesisk design och gott om plats. Tarran är ny för i år (och för 2 pers) men Saivon är väl beprövad både i berg och i arktiska sammanhang. Saivon är mycket lätt att sätta upp i hårt väder och kan säkras med ett obegränsat antal linor och band vilket kan vara lämpligt vid blåshål. Tarra är konstruerad efter samma princip.

Det som ändå talar för mtn Hardwear är nog priset, Saivo går löst på mer än 8000 kr.

/J.
 
Hilleberg ????

Jag skulle faktiskt inte heller rekomendera Hilleberg ... Jag kan i alla fall inte hitta några egenskaper hos Hilleberg som gör att man skulle välja märket framför Bibler, TNF, MH m.m ....

Om du "Malin Andersson" är osäker så tycker jag att du helt enkelt tar en titt på vad som faktiskt används på Aconcagua .... Jag var där i vintras och när vi gjorde nedstigningen använde vi oss av normalrutten..... och jag kan utan överdrift säga att 60-70% av vad jag såg i tältväg (obs ej basläger, där duger till och med fjällräven) var TNF .... resterande bestod till större delen av Mountain Hardwear och Bibler.... alla dessa tält har liknande prestanda och rekomenderas varmt...

MVH

Pese
 
Bibler

Halloj
Jo jag har tittat mycekt på Bibler och dem gillar jag nog bäst. Men, vi får la se. :)

Häls Malin
 
Fjällräven

Min kusin besteg Aconcagua i vintras (Januari). De använde sig av fjällrävenstält (och överlevde). De hade vad jag minns endast problem (liksom många andra) med sand i dragkedjorna.
Att inte rekommendera Hillebargs Saivo och Tarra nästan lite dumt. Mycket smartare sätt att resa ett tält på får man leta efter.
Finns det någon tillverkare som använder sig av Gore-tex i ett 3 pers. tält?
 
?????

Mja ... du behöver nog inte leta så länge ...

Mycket möjligt att använda sej av Fjällräven .... det finns folk som har bestigit berget i shorts och jumpadojjor ..... ännu fler har dött på grund av tron om att berget är en baggis .... det skadar inte att köpa på sej nått rejält ifall det börjar hugga i ....

Vad jag vet så finns det inte någon tälttillverkare som använder sej av Gore-Tex över huvudtaget (undantag för bivacksäckar), men jag kan ha fel !!!.... Johan Rundberg nämde i ett annat forum Phoenix och jag vill minnas att dom hade 4-5 st olika tältmodeller i Gore-Tex men det var innan Phoenix blev uppköpta (av Wild Country tror jag) .... och slutade att existera ....

MVH

Pese (lycklig ägare av Phoenix "Foxhole" i Gore-Tex)
 
Jag skrev inte att fjällräven var ett lämpligt tält bara att de använde sig av det.

Jag tror dock fortfarande att Hilleberg är ett av de bästa valen.
 
Du får ursäkta ..... jag tycker att stämningen här på forumen har hårdnat till och uppenbarligen smittats av det oxå .....

Får man fråga vem din kusin var ?????

MVH

Pese
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.