Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilket kök rekomenderar ni? Jag är helt ny på detta med gaskök. har tidigare bara haft ett trangia-spritkök. Skriv fördelar / nackdelar mellan dessa två kök om ni har några
Det finns hur många kök som helst att välja mellan. Fundera lite vad du ska använda köket till. Ska du värma vatten till frystorkat eller laga en fyra rätters middag. Sommar/Vinter? Ska du laga mat åt bara dig själv eller åt en hel grupp?
Ett trangia med gasbrännare tror att 25-3UL (två kastruller i alu+stekpanna med non-stick beläggning) passar bra. Relativt bränslesnålt eftersom det har ett mycket bra vindskydd.
Kostar ca 800:- och väger 900g
Eta-Power EF också bra du får en kastrull mindre men det går att köpa till sedan. Borde vara bränslesnålare än trangiat och du får piezo tändare, vilket gör att du kan tända det genom att trycka på en knapp.
Kostar 1100:- och väger 830g
Jetboil Helios saknar stekpanna och väger ändå som ett Eta-Power nästan.
Välj trangiat eller Eta-Power EF så får du ett mångsidigt och bra kök.
27 är kanske en smula liten om man skall vara två på köket - annars ypperligt och man får in en 100 gram gasbehållare i den tillsammans med brännare och de andra tillbehören - dock versionen utan kaffepannan... - räkna med ca 7 gram gas per 0.5 liter vattenuppkok.
Jetboil är perfekt om man bara ska äta frystorkat, värma vatten till kaffe etc.
Men, den är onödigt tung. Den har en tändningsanordning som slutade funka efter några gånger. Det var lite småkrångligt att få "kastrullen" att sitta. Den fick inte sitta på när man satte på gasen för då samlas det gas som i en ficka och den smäller till då man tänder.
Jag köper det nya TiLite (var det så?). Köper en ny brännare till den dock eftersom TLiten innehåller en dum tändningsanordning.
Dessa pizeotändare verka gå sönder efter ett tag oavsett vad dom sitter på - åk aldrig ut utan tändstickor/tändare/eldstål som backup - för piezotändaren lägger av när man som bäst behöver det oavsett fabrikat på köket... Av någon anledning fungerar piezotändare i en billig engångständare 100-tal gånger säkrare än vilket piezotändare som helst som sitter fast på någon gasolpryl...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...