Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet?

Vad har ni för upplevelse av kvaliteten på Fjällrävens kläder?

Jag är i stort sett nöjd, men inom loppet av några veckor har sömmen på en jacka gått upp (vilket NK har lovat att fixa) samt sömmen i rumpan på mina sommarbyxor gått upp (vilket jag int prtat med om om ännu).

Är det vanligt att man spräcker sömmar i byxbaken vid vandring och ryggsäcksbärning eller har jag bara haft otur?

Andra märken som är bra/dåliga i detta avseende?

Mina byxor i G1000, tror det är ett par vidda, har hållit i närmare 6-7 år nu. Färgen har blivit lite blek men annars är en trasig dragkedja det enda missödet och det hände förra veckan (kostade bara 130kr att laga). Jag är mycket nöjd med dem och kommer nog att köpa snarlika nästa gång det är dags att byta byxor,

Har även en vinterjacka (Kodiak parka) som jag nu inte minns namnet på, den gamla modellen (som jag har) har ett konstruktionsfel som gör att kardborren är för vass och repar sönder tyget, andra har haft samma problem så det är hela konstruktionen och inte enstaka exemplar som är dåliga. Detta skall vara åtgärdat på nyare modeller.

Har även en del andra prylar och upplever generellt att deras produkter håller bra kvalitet men tyvärr ofta väger mer än konkurrenternas prylar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker Fjällräven har ett oförtjänt gott rykte som kvalitetsmärke. Innan jag för cirka tio år sedan totalt slutade köpa Fjällräven hade jag gått på rätt många nitar, skor där skosnörena på en vecka har ätit sig igenom materialet, regnställ som spricker, ett tält som behöver in tre vändor på reparation (varav en för att återställa det en tidigare reparation ställt till med) innan det är i skick för användning ( på grund av tillverkningsslarv). Det känns inte heller som om de ägnar sig åt någon direkt produktutveckling utan bara design. Exempelvis kånken, som var revolutionerande på sjuttiotalet har de inte gjort annat med än att bredda färgsortimentet, medan andra tillverkare har betydligt mer utvecklade produkter i samma prissegment.

Sextio och sjuttiotalet var väl FRs uppåtgående tid, verkligt nytänkande och produktutveckling. Sen dess har det blivit överdesignat, tungt och trist. Klarar mig bra utan dem. Men uppenbart är deras affärside god då de går med vinst.

Har blandade erfarenheter.

Många bekanta till mig har svurit långa ramsor över fjällrävens g1000-byxor, som det lätt gått hål i.

Själv har jag aldrig* upplevt något negativt med FJ. Har ett tält som jag är väldigt nöjd med. Har en ganska ny Kalfjäll Jacket som verkar väldigt rejäl och genomtänkt. Har inte haft den länge nog för att uttala mig om kvaliteten dock.

*Min flickvän har den ovan nämnda Kodak Parka av den gamla modellen. Samma problem där. Kardborren "kardar" upp tyget precis vid axelvecket, vilket förvärras när ryggsäck bärs. (Jag hade dock för mig att det var placeringen på karborren som var fel, och att den nu är något flyttad).

Rent spontant känns det som om FJ känner att de inte riktigt hänger med i "high-tech"-racet, och istället nischat in sig på utrustning av mer traditionellt utseende och typ.
Målgruppen "det var bättre förr, innan all rymdskit och mextex" är väldigt stor, och som seobserver säger så fungerar deras affärsidé. Vissa saker i deras sortiment har även kultstatus (vissa jackor, samt kånken) och köpes i stora mängder även av dem som bara har sakerna till vardags.

Vill minnas att det var en rätt lång tråd om kvaliteten på fjällrävens prylar för ett tag sedan.
Vissa plagg verkade ju gå sönder efter någon timme medan andra höll i åratal.
Min uppfattning är nog att kvaliteten är väldigt ojämn.
Eftersom jag inte gillar fjällrävens byxor så blir det svårt att kommentera kvaliteten där.
Däremot har jag en G1000 shirt som jag har haft i stort sett dagligen under snart ett års tid. Den visar inga som helst tecken på att ge upp. Faktum med att den ser oanvänd ut, så allt dom gör är då inte dåligt. Då skulle dom knappast överleva i en sådan konkurrensutsatt bransch.

Fjällräven contra ITAB: s TP-X

Jag har haft en del plagg från Fjällräven i G-1000 väv företrädesvis byxor men även en jacka och de höll tillnärmelsevis inte alls lika bra att slita på som TP-X plaggen jag har från ITAB. Utifrån den jämförelsen vill jag påstå att Fjällräven inte håller en kvalitet som motsvarar priserna på g-1000 plagg.

Min erfarenhet är att Fjällrävenbyxor håller utmärkt att vandra i, men inte som arbetsbyxa - något de heller inte är avsedda till. Det är relativt lätt att riva upp en reva i dem, till skillnad från tex Lundhagsbrallorna som verkar tåla vad som helst, men de är å andra sidan inte tillnärmelsevis lika sköna att gå i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips