Ensamtur i vildsvinstrakter

Årligen dokumenteras 10-15 dödsfall av vildsvin, det är ju mer än t ex dödsfall av hajar och otroligt mycket mera än t ex vargar . Vid en genomgång av drygt 400 vildsvinsattacker på människor så fann man att:

"Most attacks occurred within the species native range, and specifically in
rural areas.
The occurrence was highest during the winter months and daylight hours. Most happened under non-hunting circumstances and appeared to be unprovoked"

http://digitalcommons.unl.edu/icwdm_wdmconfproc/151/
http://chronicle.augusta.com/sports...harks-get-publicity-wild-hogs-are-just-deadly

Jaha, då får jag ringa runt till mina barn och förbjuda dom att gå ut, det är ju nästan säkert att dom blir dödade av vilda grisar.
Hur är det kring Stureplan och på Söder? kan dom gå ut där utan risk för vildsvin?
Kan man plantera in lite varg som håller nere beståndet?
 
Jaha, då får jag ringa runt till mina barn och förbjuda dom att gå ut, det är ju nästan säkert att dom blir dödade av vilda grisar.
Hur är det kring Stureplan och på Söder? kan dom gå ut där utan risk för vildsvin?
Kan man plantera in lite varg som håller nere beståndet?

Rural=landet
Urban=stan
 
Jag gillade också:

“In four of the attacks reviewed in the present study, the wild pig either partially or mostly consumed the remains of the human victim that had been fatally injured by that animal in the attack,”
 
Jag gillade också:

“In four of the attacks reviewed in the present study, the wild pig either partially or mostly consumed the remains of the human victim that had been fatally injured by that animal in the attack,”

Dem är väldigt miljömedvetna? Återvinning :)

Är det skillnad på vildsvin och vildsvin? Ex: som brunbjörn och Grizzly
 
Pratet om stadsdelar fick mig att ana ett missförstånd. Eventuella skillnader mellan huvudstadens olika delar gick mig förbi, liksom humorn.
 
Tälta verkar safe, hittills..

Jag har näranog både sprungit och cyklat "på" vildsvin ett flertal gånger när jag varit ute i skogen och längs små grusvägar och motionerat men grisarna verkar ha blivit lika rädda som jag och vi har båda satt en sjujävla fart åt motsatt håll (kanske ingen vits eftersom dom tydligen är väldigt snabba men det känns rätt). Har numer en liten ålbjällra på tröjan när jag springer i samma trakter och hoppas att det skrämmer bort mer än lockar fram.
När jag tältat i samma trakter har jag aldrig märkt av något (även om en trevlig sugga i tältet såklart kunde vara mysigt som sällskap då och då) men jag kanske snarkar?!
 
Det är ju samma ras i Sverige som i Tyskland och Italien, och de har ju dödat flera personer de senaste två åren

Berätta lite mer om de här "flera personer".

I Sverige så har bl.a. en jägare blivit attackerad i samband med jakt och en person dött p.g.a. hunden fått vittring och dragit ned personen (som var på en cykel) ned för en slänt.

Men lite mer konkret om i vilka sammanhang som alla dessa flera personer blivit dödade av vildsvin skulle ju vara bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.