En härlig gammal Fjällrävensäck.

Men hur gammal är den? Och spännena på bärremmarna verkar inte korrekta. Kan jag få några kommentarer från er Fjällräven-experter?

IMG_20221204_102901.jpg


IMG_20221204_100123.jpg
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Fel monterade axelremmar, de skall gå att strama vid neråtdrag Genom mitten av spännet och trä in i nedre hålet.. Gissar på tidigt 70-tal, före höftbältets tillkomst.
 
Men hur gammal är den? Och spännena på bärremmarna verkar inte korrekta. Kan jag få några kommentarer från er Fjällräven-experter?

Visa bilaga 40360

Visa bilaga 40358
Axelremmarna är intressanta. Det är ju samma bandslinga som löper hela vägen från axelkudden, genom infästningen i ramen och tillbaka till fyrkantslåset.

På modernare axelremmar dvs ca 1975 och framåt satt det ett bomspänne (plus fyrkantslås) på axelkudden. Fyrkantslåset ökade friktionen och konstruktionen låste den rem som löpte genom bomspännet. Den remmen satt fast i ramens nederdel, först som på bilden och senare (när höftbälte slog ut genom) med en aluminiumsprint som gick genom en öljett på remmen.

Nyare remmar består alltså av två delar men på bilden är det en lång rem. Möjligen är det en mycket tidig version och alltså inte en felaktigt monterad rem.

Jag skulle mejla Fjr och fråga :).

//J
 
Jorus remteori tror jag alls inte på, det är en delad rem som det skall men underdelen är felaktigt trädd.
 
Senast ändrad:
Rotade fram en gammal Fjr-katalog från 1969 och där finns remmen. En lång rem som på din bild som låses med ett fyrkantslås. Den regleras alltså bara i fasta lägen.

I katalogen löper remmen genom en bred karbinhake som i sin tur fästs i det som Fjr kallar u-detaljen och som på modernare säckar ersattes av en sprint som gick genom öljetten i den ena av axelremmarna.

På din bild saknas karbinhaken men annars ser den ut som i katalogen. Förmodligen en raritet idag :).

...enligt katalogen ska skumgummidelen av din rem vara läderförstärkt.

//J
 

Bilagor

  • BC235C54-0782-4AEF-AFDE-553E60DC49DA.jpeg
    BC235C54-0782-4AEF-AFDE-553E60DC49DA.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 271
  • BC97CA50-E26C-43F5-AB49-BBC1142DF72B.jpeg
    BC97CA50-E26C-43F5-AB49-BBC1142DF72B.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 245
  • 48476E83-F650-4D14-864D-C625F234C5C1.jpeg
    48476E83-F650-4D14-864D-C625F234C5C1.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 238

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips