Gammal Fjällrävenryggsäck

Jag har en likadan från min pappa, den är på 50 liter, började säljas i början av 70-talet tror jag. Ingen aning om modell namn. Säcken är kompatibel med Gyroramen med avbärarbälte.
 
Det ser ut som en äldre Fjällräven Nepal. Silverfärgad ram indikerar 1970-tal, senare ramar var svarta.
50 liter säck och två yttre sidofickor samt hylla nertill på ramen. Troligen inga snölås till huvudsäck och sidofickor.
 
Bara metallspännen - tidigt 70-tal gissar jag. Fixfabrikens plastspännen började sitt segertåg under mitten / senare delen av sjuttiotalet...

Någon har sytt över, och därigenom förstärkt, vikändarna på axelremmarnas 'kuddar'.

Ser ut att vara en lagom dagturs- / utflykts-säck att ha hängande i sommarstugan t.ex.
 
Fjällräven använde dessa outslitliga metallspännen på sina ryggsäckar, både Raven Gyro och Nepal även på 1980-talet. Det vara bara på höftbältet som spännet på Raven Gyro byttes från metall till plast någon gång tidigt 1980-tal, dock efter den svarta ramens intåg.
 
Jag gissar att det är en Nepal då det är en hylla på ramen. Min Fjällräven ryggsäck som jag köpte1980 har svart ram och metallspännen. Midjebälte var extra tillbehör.
 
Tack för all information!
Sett den här säcken på gamla foton från sjuttiotalets andra hälft när man var ute med familjen, tror farsan köpte den som ett uttryck för att vilja komma ut mer i naturen än vad det sedan verkligen blev...
Fina minnen hursomhelst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.