Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv

Hej jag har en nyinköpt skarja exklusiv, den är väldigt klibbig i säcken och i alla fack, jag misstänker att det är gammal impregnering eller någon form av gummi , jag vill få bort det men har provat att tvätta för hand och även i tvättmaskinen, men det hjälper inte. Ryggan är perfekt för mig men den blir inte så trevlig att använda om jag inte får bort det. Har någon tips eller råd för att få bort det?
 
Det är PU-beläggningen som åldrats. Frågan om hur man kan göra rent tyget har diskuterats på Utsidan, men tyvärr kommer jag inte ihåg om det gavs några bra svar. Googla på Utsidan och/eller rent allmänt eller kontakta tillverkaren!
 
Svårt, man får testa lite olika på en liten yta, och hoppas att textilen håller.

Det finns thinner för vissa polyuretanlacker, kanske det funkar på gammalt klet för rengöring?

Några PU-lacker är väldigt elastiska och hållbara, som Coelan/XtreemCoat (men burken härdar fort om man inte använder allt samma dag) men "marinprodukter" är inte billigt. Det borde fungera att "måla över" med om man har tur, används på uppblåsbara saker för en blank elastisk yta. 2-komponent PU-lack härdar nog inte men kan kanske var mer spröd?
 
Svårt, man får testa lite olika på en liten yta, och hoppas att textilen håller.

Det finns thinner för vissa polyuretanlacker, kanske det funkar på gammalt klet för rengöring?

Några PU-lacker är väldigt elastiska och hållbara, som Coelan/XtreemCoat (men burken härdar fort om man inte använder allt samma dag) men "marinprodukter" är inte billigt. Det borde fungera att "måla över" med om man har tur, används på uppblåsbara saker för en blank elastisk yta. 2-komponent PU-lack härdar nog inte men kan kanske var mer spröd?


Tack jag prova lite thinner fick bort det värsta, sedan kom mormor och gjorde något så nu är nästan alt borta,
 
Allt har löst sig nu ska jag bara impregnera, kan man använda sig av samma impregnering som till exempel jaktkläder och dylikt
Impregnering ger i huvudsak enbart vattenavstötande förmåga (vilket är bra, men kanske inte tillräckligt). På varje burk/förpackning står vad medlet är lämpat för, så det är bara att läsa på före köp/användning..
Är det vattentäthet som du eftersträvar, map. på packningen, så bör du antingen skaffa ett regnskydd att dra över säcken eller ha en sopsäck inuti säcken vari all packning placeras.
 
För framtida frågor i samma sak vore det ju inte så dumt att få reda på vad mormor faktiskt gjorde som förbättrade ditt grundarbete med thinner :)

Ja det kan man ju fråga sig, ho säger inte mycket men som sagt de gamla husmorsknepen di kan ho, men jag tror att hon ställde sig och tvätta det på tvättbräda, jag märkte att hon förmodligen har använt ättika eller något i den stilen, det stinker nämligen ättika i hela tvättstuga och sedan har hon nog kört den i tvättmaskinen igen
 
Impregnering ger i huvudsak enbart vattenavstötande förmåga (vilket är bra, men kanske inte tillräckligt). På varje burk/förpackning står vad medlet är lämpat för, så det är bara att läsa på före köp/användning..
Är det vattentäthet som du eftersträvar, map. på packningen, så bör du antingen skaffa ett regnskydd att dra över säcken eller ha en sopsäck inuti säcken vari all packning placeras.
Jag ska tänka på det innan jag köper impregnering, sedan blir det ändå att packa allt i vatten täta påsar,
 
Jag har fixat en gammal (men nästan oanvänd, loppisfynd) North Face-säck med samma symtom. PU som givit upp, alltså. Tog bort ryggstödspinnar och spännen, vände ut och in, körde i maskin. Då försvann det mesta (min beläggning var snarar smulig än klibbig). Sedan fick jag ta till borste.

Hur som helst, jag penslade hela säcken invändigt med silikon-bensin-blandning. Eller om jag använde lacknafta istället för bensin? Hur som helst funkade det kalasbra, så nu är säcken vattenskyddad igen (men säkert inte vattentät, många skrymslen och vrår att missa i en säck ...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikw Tvätta ryggsäck Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.