En beklaglig säckutveckling

På senare år har ett antal s.k. skridskosäckar kommit ut på marknaden. Det handlar undantagslöst om kraftiga ramlösa säckar i glada färger. Fabrikanterna tittar på varandra och härmar efter bästa förmåga, i tron att detta är vad konsumenterna efterfrågar. Och grejorna säljs – det finns ju inga alternativ! Fabrikanterna har fått för sig att säckarna måste vara dimensionerade som om det gällde bergsklättring. En 45 literssäck väger som regel över två kilo, tom. Förskräckligt! Själv har jag sedan 20 år tillbaka en modifierad ramsäck – Fjällräven Nepal – som trots att den rymmer 45 liter, bara väger dryga kilot (tom). Eftersom det är en ramsäck, så är den bredare och “grundare” än den normala ramlösa säcken. En följd av detta är att den också hänger, inte bara lågt, utan även nära kroppen. Säckens tyngdpunkt ligger närmare min egen, helt enkelt. Dessutom – då jag ligger nedböjd “under” vinden - sticker inte säcken upp och bromsar framfarten.

Alltså, fabrikanter – Välj lättare, tunnare material – säcken behöver inte bära mer än 5-6 kilo och det handlar om skonsam användning – inte bergsklättring. Jag hävdar att en skridskosäck värd namnet väger under kilot! Formge säcken så att den “fyller ut” hela ryggtavlan. På så sätt kommer den närmare ryggraden och ger därför bättre balans. Se också till att säcken är smal upptill så att luftmotståndet blir så litet som möjligt då man ligger djupt i motvinden (den gamla päronformen var inte fel). Och vad sjutton skall man med ”självlysande” fickor till? Drunknar man mindre ofta om det lyser bakåt? Usch!

Om jag nu redan har en bra säck, vad gnäller jag då om? Jag är helt enkelt missnöjd med en felaktig utveckling (precis som med skriskokängor f. övr.) Dessutom åldras jag i den förskräckande takten av 1 procent lägre fysisk potential per år (- 22 % sedan jag först stod på naturis alltså). Det finns därför alltid utrymme för förbättringar av den personliga utrustningen. Allt lättare grejor med allt bättre funktion gäller alltid!

Fjällräven har en ny, mycket lätt 40-literssäck som jag skall titta närmare på. Fast jag föredrar snörlåsning framför ett blixtlås som kärvar och nyper i fukt och kyla.
 
Håller med

Jag håller med, och jag sprättar och syr om, men att sy en hel ryggsäck är för svårt för mig. Vad har du gjort för modifieringar ?.

PS
Jag har en närmast obegagnad grön Fjällräven Nepal (vinst) hängande i förrådet, till salu ifall du slitit ut din Nepal och inte hittar något bättre.
DS

/ Per Brune
 
För min del...

...är jag helnöjd med min "konventionella" skridskosäck från Haglöfs. Slitstark, robust, funktionell, bra passform, låg tyngdpunkt är de egenskaper som jag i första hand vill att en skridskosäck ska ha. Visst är det trevligt om den är lätt, men det är inte så viktigt för mig. Jag stoppar ändå i så mycket bråte i den, så tomvikten gör varken till eller ifrån :) Jag tror att de flesta resonerar som jag, och att det är därför ryggsäckarna ser ut som de gör.

/Micke C.
 
Jag är en...

...utpräglad ytterskärsåkare vilket gör att varje skär, från isättningen på skenans ytterkant, under glid- och övervikningsfasen och till frånskjutet med ytterkanten, är en enda och absolut sann njutning och egentligen den innersta meningen med min åkning.

Ju mer jag bär på ryggen desto mindre frihet upplever jag att ta ut skären. Har man tungt på ryggen står man "mitt i" och knuffar sig fram - ungefär som om man har dubbelkurva eller om isen är mjuk och styr. För att njuta fullt ut behöver jag inte enbart perfekt is/slipning utan även minimal last. En bra dag känns det som att flyga.

Om det nu bara blev lite is.....
 
Håller med Torbjörn

Jag håller med Torbjörn. Själv blir jag irriterad
om saker inte är tillräckligt bra. Försöker sy en
del själv, men, som Per säger, säckar är svårt
att sy. Sydde en för 7-8 år sedan, men jag lyckades
inte med bärremsinfästningen.

Fler synpunkter på ideal skridskosäck:

* Ha en "ficka" längst ner för reservkläder med
separat öppning
* Förberett och bra fäste för livlina
* Ha möjlighet att dra fram en påse till framsidan
av kroppen. (Ofta jobbigt att ta av sig säcken
för att ta fram småsaker.)
* Skippa tyg och ha ett lätt nät istället. Alla
grejer som man lägger i säcken är ju ändå förpackade.
* Kanske designa en skridskoväst istället för en
skridskosäck? Flytkraft på framsidan av kroppen
önskvärt.
 
Vilken ide’

Jag har sytt på hålband på ryggsäcken för att fästa en ficka för livlinan, och några kardborrband för en draglinan till livlinan, gjort en kameraväska att fästa på bärremmen vid axeln, gjort en väska för GPSen på andra bärremmen vid axeln, en isolerad pluntficka på midjebältet allt så jag kan nå det själv. Fästen för ledarflagga och skredstång (utifall), dubbla grenremmar (anti kastreringsutförande), men ryggsäcken ser väl närmast ut som en anskrämligt klädd julgran och något lättvikspris lär den inte vinna, utan snarare tvärt om, men jag behöver inte be någon om hjälp. Fäste för skridskorna vid promenader och någon stans att göra av skridskoskydden saknas

Men så till saken, att göra den perfekta skridskoryggsäcken, kanske av nät inte vore så dumt, jag kan inte släppa tanken och somna, det är därför jag nu sitter och skriver mitt i natten då förnuftiga personer sover.

Per Brune
 
löpsäckar

Kanske ni borde ta en titt på de säckar som utvecklats för fjällöpning. Det verkar som det kan vara något för er.
Lätta vikter och låg tyngdpunkt.

MVH Oscar
 
Hoppsan...

...det blev visst lite fel i mitt inlägg med rubriken "Jag är en...".

Så här skall det vara: Jag är en utpräglad ytterskärsåkare vilket gör att varje skär, från isättningen på skenans ytterkant, under glid- och övervikningsfasen och till frånskjutet med innerkanten (!!!), är en enda och absolut sann njutning och egentligen den innersta meningen med min åkning.

Vilket insiktsfulla forumdeltagare naturligtvis redan insett och haft överseende med.
Den här helgen har det "luktat is" i Hässelby.
Härliga tider, strålande tider!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.