Exped Explore 75 eller Thunder 70

Hallå! Står som rubriken antyder och väger mellan dessa två säckar. Har bara varit ute på en veckolång på Lofoten vandring tidigare; har då använt min fars gamla ramsäck från Fjällräven, men känner jag skulle vilja ha något som är lite mer praktiskt med lite fler fickor, möjlighet att öppna front osv. Har fastnat för Exped då de verkar rejäla och sakliga i sin design, och tycker att Explore och Thunder verkar vara två bra alternativ. Någon som kan kommentera valet mellan de två?

Jag kommer mestadels ha den till att göra någon dryg vecka sensommartur om året i svenska fjäll, någon veckas paddelsemester, och kanske några vändor backpacking i utlandet. Jag är inte besatt av att packa lätt, och prioriterar hållfasthet framför vikt. Vill gärna ha en slitvarg som kan fungera i många år framöver.

Thunder 70

Kör själv Thunder 70 vilket jag tycker framförallt är en prisvärd säck. Har även en Lundhags Gnaur 90 för tyngre laster. Det man märker skillnaden är att Thunder är ju en relativt lätt säck varvid axelbanden är relativt tunna, alla remmar är smala och endast en aluminiumskena längs ryggen som "ram". Gnauren är skönare att bära, kan tänka mig att även explore 75 är skönare när det blir lite vikt. Har burit runt 25kg i Thunder och då känns det som gränsfall avseende bekvämlighet, men det funkar. Runt 20kg är nog optimalt. Man får packa noggrant så att inte prylar sticker ut i ryggen då den mer eller mindre saknar ram.
Men det är en säck jag rekommenderar, klart prisvärd.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kör själv Thunder 70 vilket jag tycker framförallt är en prisvärd säck. Har även en Lundhags Gnaur 90 för tyngre laster. Det man märker skillnaden är att Thunder är ju en relativt lätt säck varvid axelbanden är relativt tunna, alla remmar är smala och endast en aluminiumskena längs ryggen som "ram". Gnauren är skönare att bära, kan tänka mig att även explore 75 är skönare när det blir lite vikt. Har burit runt 25kg i Thunder och då känns det som gränsfall avseende bekvämlighet, men det funkar. Runt 20kg är nog optimalt. Man får packa noggrant så att inte prylar sticker ut i ryggen då den mer eller mindre saknar ram.
Men det är en säck jag rekommenderar, klart prisvärd.

Tack för svar! Detta låter för min del lite som till Explores fördel. Vill försöka undvika att behöva fler stora säckar, och är som sagt inte så värst petig med vikten.

Även jag har och använder en Thunder 70. Jag är mycket nöjd med den ryggsäcken.

Men skulle jag köpa en ny ryggsäck i dag skulle jag välja en Explore 75. Den har en något större volym och den har dubbla aluminiumstänger i ryggen.

/Birger

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips