EGNOS ett skämt?

Jag vara ute i helgen och anglade gädda. Det innebar att jag hade mycket tid (det nappade inte)att kolla det nya fenomenet EGNOS. Med vanlig inställning hade jag 10-11 sateliter och noggrannhet 2-3meter. Jag skiftade till EGNOS och hade, från början 2-3meter. Sedan började satelitstaplarna få ett D och för varje stapel som fick detta D så försämrades noggrannheten. När jag hade 5 D-staplar så hade noggrannheten ökat till ca 20 meter. Jag satt och grunnade på fenomenet 10-15 minuter och under den tiden ökade noggrannheten till 5-6 meter. Jag registrerade en waypoint och kopplade ur EGNOS. Jag fick direkt 11 sateliter och 2-3 meter noggrannhet. Efter 10 min registrerade jag en ny waypoint. Avståndet mellan dessa punkter blev 9 meter. Jag skiftade fler gånger och fick samma resultat ungefär. Jag säger som Sverker "Ska de va så här?" Tunnan är nära. Jag kanske skall tala om att jag sitter i Östersund om avståndet från ekvatorn eller Bryssel har någon betydelse. Jag utgår från att många har testat och har synpunkter.
BHö
 
??

Förmodligen har du en Garmin eftersom du kan skifta lätt mellan de olika lägena.

Jag har inte hört talas om att någon har haft en "noggrannhet" på 2-3 meter utan EGNOS/WAAS-inställning. Det verkar vara för bra för att vara sant!

Min egen Vista har under mycket gynnsamma och korta tider visat minimum 5 meter.
EPE-värdet är ett matematiskt värde som baserar sig dels på satelliternas placering men även på den inbyggda algoritmen för korrektioner och är ett värde som ej får förväxlas med verklig noggrannhet.
Att satelliterna geometriska värde HDOP skulle markant kunna uppnå ett lägre (=bättre) värde i Östersund under någon period än i övriga Europa är osannolikt.
Den inbyggda algoritmen för korrektionsdata som används i alla Garminmodellerna är säkerligen densamma och sedan finns inte fler parametrar än tekniken i din egen GPS som kan generera det låga EPE-talet.
Slutsatsen får du dra själv!

För Garmin-modellerna verkar EPE-värdet utan Egnos-inställning vara satt så att sannolikheten är c:a 50% att man befinner sig inom den radien mätt från verklig punkt. Men det kan också innebära att du kanske är på relativt stora "avvägar" halva tiden!

Med tanke på att du är i Östersund tror jag knappast att du har haft särskilt starka signaler från #33 eller #44.
Om signalerna varit väldigt låga (=brusiga) kan det förklara att det tog lång tid innan du såg att EPE-värdet sjönk igen.

Fenomenet som du såg med stigande EPE vid tillslag av Egnos/Waas beror säkerligen på att när du skiftade slutade GPS:en att använda den inbyggda algoritmen för korrektionsdata. Innan nya friska korrektionsdata byggts upp i GPS:en från Egnossatelliterna kommer då EPE-värdet att öka ett tag för att därefter falla tillbaka och stanna på ett EPE-värde som baserar sig på Egnossatelliternas rapporterade korrektionsvärden.
Satelliternas geometrivärde HDOP är och förblir detsamma som tidigare eller kan kanske förbättras något med tanke på att Egnos-satelliten #33 (=svart stapel) också fungerar som vanlig postioneringssatellit.

I Malmö-trakten har min Vista med Egnos-inställning som lägst visat 2 meter (eller 7 foot om man tänjer på upplösningen).
Huruvida EPE-värdet med Egnos-inställning fortfarande baserar sig på c:a 50% sannolikhet eller kanske har ökat till 95% får väl tiden och fortsatta mätningar utröna. Det säger inte Garmin något om i sina manualer.

Att snabbt skifta mellan de olika lägena kan kanske vara lite vanskligt att lita på om man inte vet hur korrektionsdata hanteras vid tillbakaskifte till ej-Egnos-läge.

EGNOS är definitivt inget skämt utan snarare en fråga om vem funktionen riktar sig till och det är INTE privatpersoner utan transportsektorn.
Vi privatpersoner vill och skall naturligtvis dra nytta av Egnos i största möjliga mån, speciellt som det inte kostar oss något (direkt).

Men att säga att Egnos är ett skämt..... ???????

// Ingvar

[Ändrat av INWE 2003-04-09 kl 11:41]
 
Re: ??

INWE; sa:
Jag har inte hört talas om att någon har haft en "noggrannhet" på 2-3 meter utan EGNOS/WAAS-inställning. Det verkar vara för bra för att vara sant!

3 meters "noggranhet" visar min GPS 12 rätt som det är vid bra förhållanden. Och med den modellen kan jag inte få in EGNOS hur mycket jag än försöker...

/Anders
 
EGNOS ett skämt

Tack Ingvar för ditt svar. Man skall vara lite provocerande för att någon skall nappa. Några kommentarer till ditt svar. Rätt gissat om GPS. Jag har en GARMIN Venture. Tidigare har jag utan EGNOS haft 5-6 meter som bästa värde, men nu efter 1/4 har jag fått 2-3 meter.
Den satelit som gett korrektion (33) har haft en svag signal, som du antyder, och om det leder till långa tider så accepterar jag det. Övriga sateliter som blivit D-märkta har haft stark signal. Satelit 44 har jag bara som grå stapel. Kan jag tolka ditt svar som att ju starkare signal på 33 (och 44) ju bättre noggrannhet och ju snabbare når jag den noggrannheten?
mvh BHö
 
Re: Svaga signaler

bwho; sa:
Kan jag tolka ditt svar som att ju starkare signal på 33 (och 44) ju bättre noggrannhet och ju snabbare når jag den noggrannheten?

Alla radiovågor blir mer eller mindre störda av brus.
Ju mindre signalen är ju svårare blir det naturligtvis att höra den och tolka innehållet.
Hör GPS:en dåligt påverkar det naturligtvis också resultatet och det visade EPE-värdet kan då skena iväg.
Välkonstruerade mottagare är viktigt för bra funktion.
Garmins mottagarkänslighet har diskuterats i många trådar på Internet.

Jfr med en vanlig FM-mottagare.
Vid svaga stationer brusar mottagaren och över en viss nivå börjar bruset försvinna och ej längre störa det verkliga innehållet. När bruset tystnat lönar det sig inte att höja signalstyrkan ytterligare. Det är bara effektslöseri.

Signalstyrkan påverkas också av bl.a. atmosfären och reflektioner mot berg och hus och upplevs som att signalstyrkan ej är stabil. Det kan vara svårt att se på satelliternas staplar på GPS:en då de ej hänger med på snabba ändringar.
Det kan således bli dippar i mottagningen som inte kan ses på GPS:en men som av GPS:en uppfattas som avbrott i kommunikationen. Naturligtvis måste dessa tidsluckor fyllas i med relevant data vid nästa omsändning från satelliterna innan GPS:en har en komplett databas över korrektioner som den skall verkställa.
Dessa omsändningar tar tid då omsändningscykeln är i storleksordningen 5 minuter.
Ju mindre omsändningar som krävs ju fortare nås ett bra resultat.
I bästa fall bör man ha ett hyfsat stabilt och lågt värde redan efter c:a 2 minuter men då behöver man en bättre antenn än den inbyggda.

// Ingvar
 
Fler detaljer

För att lägga till lite mer information i grytan:

Enligt diverse uppgifter på nätet är det så, att Garmins mottagare prioriterar korrigerade satelliter i PVT-beräkningen, om sådana satelliter alls finns att tillgå. Det kan alltså innebära att en icke korrigerad positionsberäkning, baserad på "många" satelliter, för en tid byts ut mot en, förvisso korrigerad, men beräkning baserad på färre (i extremfallet bara fyra) satelliter.
Speciellt om dessa fyra satelliter råka ge ett dåligt (högt) DOP-värde, kan det klart göra att den uppskattade onoggrannheten skenar iväg en stund, innan fler korrigeringar hunnit tas emot.

En annan sak som man lätt kan se, om man använder Egnos ett tag, är att när man haft en situation med åtskilliga 'D' (jag har en Vista) i satelliternas signalstaplar, då kryper EPE neråt. Jag har tidigare som bäst sett 4 meter (uppe på ett berg). Med Egnos har jag sett 2 meter, utan att vara speciellt högt uppe. Men, när man tappar bort signalen från #33 och/eller #44, så att 'D'-symbolerna försvinner, då ligger den uppskattade noggrannheten kvar på 2 - 3 meter en god stund, innan den återvänder till det vanligare 6 - 10 meter.

För övrigt är det så just nu, att både #33 och #44 sänder korrektioner, men bara #33 kan användas som ytterligare en satellit att beräkna positionen från.

De satelliter som utnyttjas för GPS sänder alltid en bra bit under brusnivån. Det är en delikat matematisk övning som pågår i mottagaren för att sortera ut vad som är information och vad som är (kraftigare) sus i det som tas emot. Därför är dataöverföringshastigheten också såpass långsam som den är, bara 50 bitar/sekund. Detta bidrar i sin tur till att det inte är så lätt att få in korrektionsdata om man rör sig i delvis, ur mottagningssynpunkt, blockerade områden.
Jag har ingen uppgift om uteffekten för de signaler som ingår i Egnos, men de satelliterna befinner sig i alla fall nästan dubbelt så långt från jorden som de vanliga GPS-satelliterna, och dessutom på ganska låg elevation, sett från våra breddgrader.
Av det lilla jag hunnit testa så långt, verkade det vara märkbart enklare att behålla en Egnos-korrigerad positionsbestämning i Cornwall i förra veckan än vad det är här hemma.

Anders
 
EPE sannolikhet med Egnos

Anders, har du något grepp om EPE-värdet baseras på ungefär samma sannolikhet c:a 50% med resp. utan Egnos
eller har man justerat uppåt vid Egnos-mottagning?
Har inte gjort några tekniska mätningar än men kanske kan man hinna med det under påsken om vädret tillåter.

// Ingvar
 
Om jag inte missminner mig så ligger Cornwall i täckningsloben för #44 medans vi ligger under #33.
Det kan ju medföra vissa skillnader i täckning, noggrannhet osv. Resp EGNOS-satelit får väl korrigeringsdata från det område den förväntas täcka in.
Normalt är väl att mottagaren anser att korrektionsdata är korrekt i 30-60 sekunder.

Med reservation för Altzheimer Light
 
Sydväst och sydost

Fel !

AOR-E (#33) ligger i sydväst och IOR (#44) i sydost i förhållande till Sverige !

Åker man till Cornwall lär man komma närmare AOR-E och därmed ser man satelliten högre över horisonten.
Varje gradökning är värdefull.

När Artemis, den tredje Egnos-satelliten, kommer igång med sändningar, kanske framåt höstkanten, lär vi få ungefär samma höjdvinkel över horisonten som i Cornwall då satelliten ska vara geostationär någonstans över Afrika och det blir alltså emellan de nuvarande två, dvs. ungefär rakt söderut från Sverige.

Egnos-satelliterna sänder samma korrektionsdata, med vissa undantag, då det fortfarande är testperiod fram till april(?) 2004.
Levetiden på korrektionsdata i GPS:en är fabrikatberoende och där verkar det skilja en hel del från sekunder till flera minuter. Värdena borde för oss vanliga privata konsumenter utan vidare kunna vara i storleksordningen 15 minuter. Den inbyggda algoritmen lär inte klå uppmätta data som bara är 15 minuter gamla.

// Ingvar
[Ändrat av INWE 2003-04-10 kl 13:49]
 
Re: Sydväst och sydost

INWE; sa:
Fel !

AOR-E (#33) ligger i sydväst och IOR (#44) i sydost i förhållande till Sverige !

Vad är det som gör att jag får en hög stapel (3av 4) på 44:an men att den aldrig blir svart? 33:an visar ca 1 av 4.
BHö
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
gpsnissen Spårningsenhet och ett System Navigering 3
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
GAMMDUSLF Ngn som vet ett större turistföretag som... Navigering 0
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
ALj Ett och annat om GPS Navigering 2
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
sachsaren Koordinaterna till ett ställe i Vitryssland. Navigering 13
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
tcollin Ett senarie Navigering 4
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
duelago Ett lämpligt projekt för kartsnickrare... Navigering 9
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.