Info från ESTB om EGNOS

For your information, however, we are planning to perform some tests before the
end of this year 2002, in which we will transmit also through the EGNOS test bed
the message type 0 as WAAS is doing. In parallel with these tests, we will
assess if the European EGNOS/ESTB user community wishes us to transmit in the
WAAS mode for message type 0. A decision could be taken before the end of this
year 2002. You may be kept informed on this through the EGNOS website pages
(www.esa.int/navigation/egnos and http://www.esa.int/navigation/estb) and through the
ESTB helpdesk
 
IOR

Idag har jag för första gången sett att min GPS tar emot signaler från IOR (Garmin id nr 44). Tidigare har det bara varit AOR-E som har sänt (Garmin nummer 33).

Anders
 
Nu e de dax :)

Please note today we plan to do this test on Nov 25, 26th for 48 hours. This
date will be confirmed next week.

Så se till att slå på WAAS
 
Men det är nog bara på AOR som dom skall köra typ 0 mode.

Uhhh, vad jag är nyfiken på hur bra nogrannhet kommer att vara...

(hoppas att dom spikar datumet snart)
 
Det blir rapport på det här

Om jag ser någon WAAS mottagning ska jag rapportera här, om inte förr så när jag är tillbaka framåt lucia till.

Anders
 
Re: Nu e de dax :)

chuck; sa:
Please note today we plan to do this test on Nov 25, 26th for 48 hours. This
date will be confirmed next week.

Det funkar!!!!!!!!!!!

Efter ett tag så ökade den rapporterade oprecisionen från 7 meter till 10 meter för att sedan minska till 3 meter på min garmin vista. Satellitkonfigurationen var inte optimal.

Den tog emot korrigeringsdata från satellit #33 och placerade #44 i öster. Precis som förväntat.

Testet utfördes i centrala Karlstad. 10.30
 
Hjälp mig!

Trots att jag är genuin prylgalning har jag lite svårt att bli upphetsad. Visst är det kul att se ännu en funktion lysa upp displayen men för vanlig hushållsnavigation är det ganska ointressant att felet går ner från 18 till 7 meter som blev resultatet för mig. GPS ger för mig tillräcklig noggrannhet, felen i kartorna är ju större så vad skall jag med denna nya precision?

Hjälp mig, jag vill verkligen känna den där upptäckarglädjen igen som jag gjorde när jag använde en GPS första gången och började förstå möjligheterna för en dålig navigatör som mig själv.
 
Inte enbart för hemmabruk

Jag tror knappast att EGNOS/WAAS eller vad det nu kallas är implementerat för att tillgodose hemanvändarens behov utan snarare militärens/flygets eller något liknande.
Att sedan hemanvändaren kan dra nytta av detta gör väl inget, lite bättre precision kan ju inte skada.
Ett exemplel kan vara att navigera i en skärgård där en skillnad på 3m eller 20m precision kan vara avgörande om du inte vill gå på grund (detta förutsätter förstås att man har lokaliserat grunden tidigare för sjökorten har väl knappast den precisionen?), ett annat exempel kan vara att försöka hitta sitt tält på ett berg i snöstorm med 5m sikt, kommer man 20m fel kan det bli problem.

Testade själv igårkväll för att se om det funkade, och fick precis som Mathias en precision på 3m.
 
Re: Inte enbart för hemmabruk

motumba; sa:
Jag tror knappast att EGNOS/WAAS eller vad det nu kallas är implementerat för att tillgodose hemanvändarens behov utan snarare militärens/flygets eller något liknande.
Nej, det är självklart inte gjort för oss utan för flyget och andra professionella tillämpningar. Här ser jag mängder av möjligheter och förutom transportindustrin kommer detta helt klart göra att många nya yrkesgrupper som jobbar med underhåll och reparationer ute kommer att börja använda GPS för att lokalisera sina objekt.
Att sedan hemanvändaren kan dra nytta av detta gör väl inget, lite bättre precision kan ju inte skada.
Nej det gör inget, kan inte skada och när det väl går i produktion kommer naturligtvis jag också att använda det men jag kan inte säga att jag längtar. Jag är djupt imponerad av grundprecisionen i GPS men kan som sagt inte uppbåda någon större entusiasm över detta eftersom jag inte ser nyttan för mig själv. Avsikten var inte att vara elak utan det är bara kul att andra tycker det är spännande. Egentligen är jag också lite avundsjuk och önskar jag fick ta del av samma glädje men jag vet bara inte hur :)
Ett exemplel kan vara att navigera i en skärgård där en skillnad på 3m eller 20m precision kan vara avgörande om du inte vill gå på grund (detta förutsätter förstås att man har lokaliserat grunden tidigare för sjökorten har väl knappast den precisionen?), ett annat exempel kan vara att försöka hitta sitt tält på ett berg i snöstorm med 5m sikt, kommer man 20m fel kan det bli problem.
Ditt exempel med tältet är precis vad jag efterlyste: en viktig civil tillämpning och om jag hade vandrat i fjällen på vintern skulle jag verkligen vilja ha det som en extra säkerhet. När det gäller grunden i skärgården så är som du säger korten sämre så det är bara om man tidigare skaffat en exakt position som det har något värde. Dock är det sällan en enskild sten med bråddjup runtomkring så man måste oftast ändå hålla ut en bit och dessutom förändrar sig bilden ständigt med olika vattenstånd.

GeoCaching kommer att bli avsevärt mycket lättare men man kan ju fråga sig om det blir roligare för det?
[Ändrat av PR 2002-11-26 kl 14:06]
 
Någon som lyckats fått in EGNOS längre norrut? Jag får inte in ett pip från varken (Garmin) 33 eller 44 i Sundsvallstrakten, dock har WAAS fungerat fint med GPS:en de gånger jag har haft möjlighet att använda det. Iofs är det väl som ni säger av akademiskt intresse, tycker det är sällan man snittar sämre än 10m EPE i det fria utan korrigering ändå så. Och korrigeringarna lär ju dessutom vara mindre användbara ju längre norrut man befinner sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalmasen Info om kartfel Navigering 5
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
Gullringen Info om Garmin 128 Navigering 2
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
per_bursell Gemensamt filformat för gps info? Navigering 4
ranchn Info Garmin GPS V Navigering 3
yoggi2k Hur mycket info från GPS? Navigering 4
lingmieux Mer info om nästa generation? Navigering 1
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Store Info: Kartor över Kanarieöarna Navigering 9
kajan Söker info om Timex, T52832 Navigering 1
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
chuck ESTB Navigering 12
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.