Kartex - ett framtidsscenario

Bakgrund

Lantmäteriet har ett dilemma i det faktum att priserna på framför allt geografisk information betraktas som för höga, samtidigt som regering och riksdag beslutar om hur Lantmäteriets verksamhet ska finansieras. Besluten har hittills inneburit att intäkterna från försäljning av informationen ska bidra till uppbyggnad och förvaltning av Lantmäteriets databaser.

Det är inte heller alldeles enkelt för Lantmäteriet att svara upp mot ibland motsägande önskemål, där låga priser önskas samtidigt som informationen ska ha en god geometrisk kvalitet och vara så aktuell som möjligt.

Ett sätt att göra informationen någorlunda lättillgänglig för publika kunder är CD-sortimentet, där rasterdata i RIK-format tillsammans med programmet Kartex säljs till betydligt lägre pris än vad motsvarande informationsmängd kostar i mer öppna format. Litet svårt att tro på kanske, men så är faktiskt fallet.

Det här angreppssättet skiljer sig inte så värst mycket från hur man löst samma fråga i andra europeiska länder. Även om prissättningen i olika länder varierar ganska ordentligt, så har de flesta andra nationella kartverk minst en publikt inriktad produkt i sortimentet. Kartformaten är i regel låsta för användning tillsammans med det program som ingår i köpet, i princip ingen skillnad alls jämfört med Lantmäteriets CD-sortiment alltså.

Det senaste året har Lantmäteriet, i avvaktan på en lantmäteriproposition, försökt att renodla rollerna för organisationens olika divisioner, infört en ny återförsäljarmodell och börjat tillämpa en ny prismodell.

Den nya återförsäljarmodellen innebär att Lantmäteriet inte ska sälja förädlade produkter direkt till slutkund, utan att detta ska ske via ett skara återförsäljare. För att ge återförsäljarna en marginal att täcka de egna kostnaderna, samt för att undvika prisökningar för slutkunden, har Lantmäteriet sänkt priserna gentemot sina återförsäljare.

Vissa produkter i kategorin grunddata kan dock Lantmäteriet fortsätta att sälja direkt till slutkund, då det är mer att betrakta som en god samhällsservice att erbjuda grunddata i vissa dataformat utan vinstkrav. Alltså bör t.ex. tjänsterna DinKarta, Fastighetssök och Historiska kartor kunna hållas igång i Lantmäteriets regi även i fortsättningen.

Sista sucken för Kartex?

Efter mycket väntan kom så regeringens proposition, där man tillsammans med andra förslag också föreslår att Lantmäteriets utveckling och försäljning av programvara bör upphöra, vilket bland annat berör Kartex.

De argaste kritikerna av Kartex kanske tycker att rubriken borde realiseras och att Kartex kan skrotas i morgon, men jag tror att majoriteten av uppskattningsvis 20 000 användare trots allt tycker att programmet är användbart.

Om nu Lantmäteriet inte ska utveckla programvara, hur ska vi då bära oss åt för att inte lämna alla publika kunder och användare av Kartex i sticket?

Kartex – en form för tillhandahållande av geografisk information till publika kunder

Det verkar ganska rimligt att den förvaltande divisionen Informationsförsörjning inte ska utveckla programvara för försäljning. Divisionens uppgift enligt regleringsbrev är bland annat att se till att användning av Lantmäteriets information skapar största möjliga samhällsnytta.

Även publika kunder kan använda informationen under sådana former att samhällsnyttan ökar, t.ex. genom att informationen används vid friluftsliv vilket förhoppningsvis kan leda till friskare befolkning och lägre sjukfrånvaro. Det låter väl fint?

Det är alltså i Lantmäteriets intresse att hitta ett sätt för Kartex att leva vidare, trots att vi egentligen inte ska syssla med utveckling av programvara för allmän användning.

Kartex som Open source software?

En väg att ge Kartex fortsatt liv, och samtidigt öka möjligheterna att programmet vidareutvecklas enligt användarnas önskemål, är att skapa ett Open source software (OSS) projekt, och låta de som önskar vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen.

Projekt enligt OSS modellen kan ha olika ambitionsnivå, från alternativet att upphovsmakaren ”dumpar” program och kod på sourceforge.net och hoppas att någon ska driva projektet vidare, till varianten att upphovsmakaren fortsätter sitt engagemang, men bjuder in till utvecklingssamarbete.

I ett OSS projekt skulle Lantmäteriet troligen kunna ta rollen som ”motor” och huvudsponsor, samt svara för etablering av den webbplats som blir navet i projektet.

Vad kan Kartex innehålla?

Ett villkor för att Lantmäteriet ska kunna publicera Kartex som ett OSS projekt, utan att reta upp andra aktörer på GIS-marknaden, är att Kartex även i fortsättningen har en mycket väldefinierad målgrupp, nämligen de publika användarna.

En första version av Kartex i OSS utförande skulle troligen innehålla ungefär samma funktioner som idag, möjligen med undantag för ruttplaneringen som är licensierad från Karttakeskus i Finland och därför inte kan spridas hur som helst.

Så länge utvecklingen av Kartex håller sig inom vissa gränser och inte blir ett alltför stort hot mot kommersiella programvaror, som t.ex. OziExplorer och Fugawi, kan utvecklingen i ett OSS projekt ske med stöd från Lantmäteriet. Den som önskar ett ännu vassare Kartex får nog vara beredd på att driva den utvecklingen vidare i egen regi.

Vad återstår innan ett OSS projekt för Kartex kan sättas i sjön?

Nuvarande version av Kartex har inte den modulära design som är önskvärd för i ett OSS projekt. Det skulle alltså vara svårt att med nuvarande kodbas driva utveckling i flera parallella spår, vilket är ett önskemål om flera utvecklare ska kunna bidra samtidigt.

Lantmäteriet har diskuterat möjligheterna att skapa en plattformsoberoende kärna till Kartex, men att huvudplattformen för fortsatt utveckling skulle vara .NET (inklusive .NET Compact Framework).

RIK-formatet

Diskussioner om RIK-formatet är alltid svåra att föra. RIK-formatet i sitt något slutna utförande har dock en viktig funktion, nämligen att det kan ges ett lägre pris än rasterdata i öppnare format.

Jag hoppas att pågående diskussioner inom Lantmäteriet kommer att leda till att det även i tjänsten DinKarta blir möjligt att köpa de allmänna kartorna i RIK-format till ett väsentligt lägre pris jämfört med t.ex. tif-filer.

Jag bedömer det som osannolikt att Lantmäteriet släpper RIK-formatet helt fritt och samtidigt behåller en differentierad prissättning mellan RIK och andra format. Jag tror däremot att det är möjligt att öppna RIK-formatet något, och att återinföra möjligheten att kopiera delar av en RIK-fil till ett öppet format.

Vidare bör det vara ganska okontroversiellt att tillhandahålla de verktyg som krävs för att den som önskar ska kunna skapa egna RIK-filer.

Ytterligare en möjlighet till ökad öppenhet för RIK-formatet är att kostnadsfritt licensiera den s.k. Kartmotorn för användning i anpassade versioner av kommersiell programvara. På detta sätt skulle (i en ideal värld) RIK-formatet kunna användas på ett annat sätt än idag av OziExplorer och Fugawi, samtidigt som andra programvaror också relativt enkelt kunde förses med RIK-stöd.

Till sist…

Observera att inget av det jag skrivit ovan är löften av något slag. Det finns dock i nuläget en uttalad vilja inom Lantmäteriet att göra något bra av framtiden för Kartex.

Jag vill med det här inlägget väcka en konstruktiv och sansad dialog med Utsidans läsare, och hoppas på många kloka synpunkter.

/torbjörn
 
Kartex i all ära men GIS data är inte dåligt.

Hej alla kartomaner!
Jag har länge använt Kartex och öven köpt till fastghetskartor till detta för att de har med mer detaljer.
Jag använder den numera till att lägga in egna stigar som inte finns på kartan från spår i GPS.

Men har ni sett denna länk till GIS karta, den är bra, grunden till den verkar vara fastighetskartan men utan fastighetsgränser.
Dessutom är den gratis, man kan kolla med många olika lager.
Det är fantastiskt bra för att hitta olika fornminne, som man lätt får koordinater för.
Lite pillrig att komma igång med men inte värre än Kartex, det är bara att läsa hjälptexter och prova.

Länk till Västra götaland.
http://gis.lst.se/gisvg/

Den finns för andra län också, sök på http://gis.lst.se/

Eloserik
 
Hej

Jag tycker för det första att Kartex programmets vidare utveckling är ganska ointressant.

Formatet viktigast

Det intressanta är vad Lantmäteriet kan erbjuda mig för digitala kartor som jag kan använda i mitt favoritprogram sen om det är Ozi, Fugawi, Kartex eller något annat är mindre intressant.

Varför RIK skulle vara billigare än ex TIF kan jag inte förså, filformatet innebär inget skydd mot kopiering.

Nej gör det möjligt att köpa digitala kartor i olika format för de stora kartprogrammen på marknaden. Lägg ingen energi på Kartex utan fokusera på filformaten.
 
ajn; sa:
Varför RIK skulle vara billigare än ex TIF kan jag inte förså, filformatet innebär inget skydd mot kopiering.

Det är korrekt, filen i sig kan kopieras hur som helst, och det är inget Lantmäteriet lär kunna förhindra. Det som gör att RIK-filer kan ha ett lägre pris är att innehållet i filen inte kan konverteras till ett öppet format på ett enkelt sätt.

Tänk dig följande (fiktiva) exempel:

1) Ponera att 80% av intäkterna kommer från försäljning av öppna format. Möjligheten att använda data på ett mångsidigt sätt motiverar ett högre pris. De företag som vill kunna använda data på ett flexibelt sätt är i regel villiga att betala för det.

2) Antag också att 20% av intäkterna kommer från försäljning av ett slutet format. De begränsade möjligheterna att använda data i olika system motiverar ett lägre pris. Kundkategorin är i första hand publika användare med begränsade ekonomiska resurser (åtminstone jämfört med ett företag).

3) Föreställ dig att Lantmäteriet öppnar det tidigare stängda formatet så att informationen lätt kan konverteras till andra format, men behåller prisskillnaden.

Vad blir effekten tror du?

/torbjörn
 
tobbedj; sa:
ajn; sa:
Varför RIK skulle vara billigare än ex TIF kan jag inte förså, filformatet innebär inget skydd mot kopiering.
Det som gör att RIK-filer kan ha ett lägre pris är att innehållet i filen inte kan konverteras till ett öppet format på ett enkelt sätt.

/torbjörn

Vad menar LMV händer när en RIK fil är konveterad till ett öppet format som motiverar att det ska vara billigare att köpa RIK jmf med TIF? Även en TIF fil skyddas väl av copyright på samma sätt som RIK?

Om LMV är rädd för att företagen ska börjar köpa RIK så får man väl införa olika prisbilder för material som ska användas privat eller yrkesmässigt.
 
ajn; sa:
Vad menar LMV händer när en RIK fil är konveterad till ett öppet format som motiverar att det ska vara billigare att köpa RIK jmf med TIF? Även en TIF fil skyddas väl av copyright på samma sätt som RIK?
Vad är det jag missar i min förklaring eftersom budskapet inte tycks gå hem?

Återigen alltså: Lantmäteriets syfte med RIK-formatet har från början varit att det inte ska vara möjligt att enkelt konvertera data till ett annat format.

Observera att jag inte räknar de fall där privatanvändare skapar egna utsnitt över begränsade områden med diverse trix och knep, utan det fall där man programmässigt och med hög grad av automatik konverterar större mängder från RIK-formatet till ett annat format.

Men visst har du rätt i att copyrigthskydd gäller innehållet, oavsett vilket format vi pratar om. Respekten för det skyddet är i nuläget såpass lågt hos många användare att det ensamt inte duger som skydd för några data alls. Men den diskussionen kanske vi kan ta vid ett annat tillfälle...

/torbjörn
 
rik-formatet

Och jag som trott att vitsen med rik-formatet var att X och Y följde med när man gör ett utklipp.

Per
 
tobbedj; sa:
Återigen alltså: Lantmäteriets syfte med RIK-formatet har från början varit att det inte ska vara möjligt att enkelt konvertera data till ett annat format.

Så LMV tror att TIF formatet piratkopieras i större utsträckning än RIK? Så för att kompensera sig för det är TIF dyrare? Är det därför som "enkelt konvertera data till ett annat format" staffas?
 
ajn; sa:
[Så LMV tror att TIF formatet piratkopieras i större utsträckning än RIK? Så för att kompensera sig för det är TIF dyrare? Är det därför som "enkelt konvertera data till ett annat format" staffas?

???

Hur i hela friden har jag formulerat mig eftersom det går att göra en sådan (miss)tolkning av vad jag egentligen menar? Eller är du bara ute fter att retas med mig? :)

Läs igenom mitt första inlägg (minst) en gång till, samt övriga repliker så kanske poletten ramlar ner.

Om inte, så får du gärna mejla mig direkt eller ringa (070-5210521) så får jag försöka förklara den vägen.

Hälsningar
Torbjörn
 
tobbedj; sa:
ajn; sa:
[Så LMV tror att TIF formatet piratkopieras i större utsträckning än RIK? Så för att kompensera sig för det är TIF dyrare? Är det därför som "enkelt konvertera data till ett annat format" staffas?

???

Hur i hela friden har jag formulerat mig eftersom det går att göra en sådan (miss)tolkning av vad jag egentligen menar? Eller är du bara ute fter att retas med mig? :)

Läs igenom mitt första inlägg (minst) en gång till, samt övriga repliker så kanske poletten ramlar ner.

Om inte, så får du gärna mejla mig direkt eller ringa (070-5210521) så får jag försöka förklara den vägen.

Hälsningar
Torbjörn


Nejdå jag är inte ute efter att retas ;-)

Har bara svårt för:

"Om du köper den här kartan av mig i RIK formatet som du bara kan använda i Kartex så kostar det 100 kr men om du köper den i TIF formatet som du kan använda i Ozi, Fugawi osv så kostar det 150 kr" Om inte TIF formatet orsakar några högre produktionskostnader än RIK så vill jag ha bra argument.

Det jag vill ha är en online tjänst där jag kan köpa kartfiler som jag kan använda i mitt favorit program ex Ozi, Fugawi osv och då koordinatsatta dvs i Ozi fallet en tif fil + map fil.
 
Opensource är säkert trevligt. Men det krävs en drivande kraft, speciellt för en sån smal produkt som det trots allt handlar om. Jag tror det kan vara svårt att få det hela till att "rulla av egen kraft"

Jag har dock en fråga: Är det verkligen omöjligt att knäcka RIK-formatet?

vänligen
E.J.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.