Kartex 5 är uppdaterat

Lantmäteriet har idag uppdaterat Kartex 5.0 till
"UPPDATERING AV KARTEX TILL VERSION 5.0.2.42"
vad det innebär vet jag inte än men jag skall prova.
 
Erik Carlsson; sa:
Lantmäteriet har idag uppdaterat Kartex 5.0 till
"UPPDATERING AV KARTEX TILL VERSION 5.0.2.42"
vad det innebär vet jag inte än men jag skall prova.

Det står ju på deras hemsida...


""""Ny filversion för Kartex 5
(2005-09-19)

En ny version av Kartex 5 (version 5.0.2.42) finns nu för nedladdning. Notera att versionen bara kan användas om du har Kartex 4 eller senare installerad sedan tidigare på din dator. Version 5.0.2.42 innehåller bland annat följande förbättringar:

förbättrad registerhantering
grafisk redovisning av GPS-status och visning av färddata (kurs och hastighet)
programrättningar


Kartex 5.0 innehåller bl.a. funktioner för reseplanering samt vissa förbättringar och stöd för fler GPS-mottagare.""""
 
Vilket lyft

Fantastiskt!

Nu finns det stöd i Kartex för den snart tvååriga succemodellen Garmin 60C på valfri COM port..........!

Medföljande kablar till 60C kan dock endast kommunicera med USB porten som är hundrafaldigt snabbare än COM porten.

Lantmäteriet utmärker sig igen genom att ligga steget före med sina produkter..............!

Var detta resultatet av den enkät som nyligen gjordes om vad användarna önskade sig av Kartex i framtiden????
 
Re: Vilket lyft

olhe; sa:
Fantastiskt!

Nu finns det stöd i Kartex för den snart tvååriga succemodellen Garmin 60C på valfri COM port..........!

Medföljande kablar till 60C kan dock endast kommunicera med USB porten som är hundrafaldigt snabbare än COM porten.

Lantmäteriet utmärker sig igen genom att ligga steget före med sina produkter..............!

Var detta resultatet av den enkät som nyligen gjordes om vad användarna önskade sig av Kartex i framtiden????

Hellström är sig lik!

Allt som har med Lantmäteriet att göra höljs i drypande sarkasmer. Hellre än att med en enkel fråga försöka ta reda på fakta, så utnyttjar Hellström varje tillfälle att få utlopp för de egna agressionerna.

Avsikten med den enkät som jag fick bra hjälp med att besvara från olika håll, bland annat från forumdeltagare, var att få underlag för ett förslag till utvecklingsplan för Kartex. En plan arbetar på litet längre sikt än några få månader, och resulterar inte i enstaka förändringsåtgärder av det slag som är utförda i den senaste versionen av Kartex.

Jag har hela tiden haft avsikten att höja nivån på diskussionerna kring Lantmäteriet till att vara mer saklig och konstruktiv. Jag tycker jag har fått ett mycket bra gensvar på den ambitionen. Somliga tycks dock vilja vara kvar i sandlådan.

/torbjörn
 
Om man som jag i 7-8 år försökt att påverka Lantmäteriets priser på digitala kartprodukter som riktar sig till allmänheten utan att få den minsta förståelse för att jag (vi) tycker att produkterna är för högt prisatta så tar man lätt till sarkasmer.

Det är ju trevligt att Lantmäteriet till slut har kastat in en duktig medarbetare här på forumet, men det ändrar ju på inget sätt prissättningen även om vi fått reda på att flera inom Lantmäteriet också tycks anse prissättningen felaktig.

Den statliliga utredning som synat Lantmäteriet lär också haft synpunkter på prissättningen.

Så till själva sakfrågan. Att ta med stöd för Garmin 60C i Kartex utan USB är väl ändå ingen höjdare...!
 
??

Jag vill egentligen inte ge mig in i diskussionen ovan. En lite reflektion bara...

Nackdelen med låsta filformat (läs .rik) är väl just att utvecklingen av nya program etc går mycket långsammare. Med öppna standarder kan många jobba på bred front. Nu blir det ju så att Lantmäteriet hinner det de hinner och prioriterar på sitt sätt. Andra länders kartverk jobbar med samma saker på sitt håll.
Men det är väl ett nödvändigt ont, detta med låsta filformat...

Sen är väl inte lantmäteriets uppgift att vara världsbäst på att ta fram navigationsprogramvara. LM ska ju vara bästa på att ta fram kartor över Sverige...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-09-20 kl 11:11]
 
Re: Vilket lyft

olhe; sa:
Fantastiskt!

Nu finns det stöd i Kartex för den snart tvååriga succemodellen Garmin 60C på valfri COM port..........!

Medföljande kablar till 60C kan dock endast kommunicera med USB porten som är hundrafaldigt snabbare än COM porten.

Lantmäteriet utmärker sig igen genom att ligga steget före med sina produkter..............!

Var detta resultatet av den enkät som nyligen gjordes om vad användarna önskade sig av Kartex i framtiden????
Eftersom 60C inte skickar ut nmea via usb så är det väl rätt bra att köra via com-port. Dessutom är det ju inga datamängder att tala om för överföringen av waypoints och tracks.

Dessvärre slutade reseplaneringen att fungera även i denna uppgradering så det blir att gå tillbaka till gamla version 5 igen :(
 
Till vilken nytta för kunden

olhe; sa:
Fantastiskt!

Nu finns det stöd i Kartex för den snart tvååriga succemodellen Garmin 60C på valfri COM port..........!

Medföljande kablar till 60C kan dock endast kommunicera med USB porten som är hundrafaldigt snabbare än COM porten.

Lantmäteriet utmärker sig igen genom att ligga steget före med sina produkter..............!

Var detta resultatet av den enkät som nyligen gjordes om vad användarna önskade sig av Kartex i framtiden????

Jag glömde visserligen att svara på Lantmäteriverkets enkät.

Men jag har under hela mitt yrkesverksamma liv kom konstruktör fått höra följande från mina chefer.

”Till vilken nytta för kunden ?”

”Ska man ändra i en befintlig konstruktion, så ska det skapa ett mervärde för kunden, eller sänka tillverkningskostnaden för företaget (arbetsgivaren)”

”Tänk på att det är kunderna som betalar din lön”

Ställer jag mig dessa frågor om Kartex, så kan jag inte se att det blev något ökat kundvärde med att implementera en ritfunktion i Kartex 4. Att Kartex 4 och 5 saknar möjligheten att exportera en kartsnutt till tiff (som finns i version 3.05) höjer inte kundvärdet, utan tvärt om, det sänkte kundvärdet.

Att Kartex 4 och 5 delar upp spåret från GPSen (”tracken”) i en massa småsnuttar bara för att GPSen tappat satellitkontakten några sekunder, höjer inte kundvärdet.

Om Kartex 5 hade fått USB stöd för storsäljare som Garmin 60C(S) hade det däremot höjt kundvärdet. Det begrep Des på OziExplorer, det begrep dom som ligger bakom Fugawi och det begrep dom som gör G7ToWin http://www.gpsinformation.org/ronh/ fast dom inte ens har begrepp att ta betalt för sitt arbete.

Per
 
Om kundnytta

Än en gång: Var snäll och jämför inte Kartex med t.ex. OziExplorer eller Fugawi. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa att Kartex inte är en kommersiell produkt på det sättet, utan ett hjälpmedel för att underlätta användning av Lantmäteriets data i RIK-format.

En mer rättvis jämförelse har jag redan gjort i min genomgång av konsumentprodukter, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32564&pagenumber=5
eller
http://www.djuvfeldt.se/artiklar/konsumentpaket/konsumentpaket.htm

Av de gissningsvis 20 000 användare som har tillgång till Kartex idag, är nog den större delen personer som inte ens vet vilka diskussioner som förs på Utsidan, utan de använder andra kanaler för att påverka kommande utveckling.

Var och en får bedöma kundnytta utifrån sin egen verklighet. Den verkligheten behöver dock inte stämma överens med majoritetens.

Att ritfunktioner efterfrågats av många användare är ett faktum. Att alla nyheter inte lever upp till förväntningarna är också ett faktum, men vad är rätt nivå för ett program tillhandahållet av en myndighet; en kioskvältare eller en basfunktionalitet?

/torbjörn
 
För mig är det en självklarhet att jämföra de produkter och tjänster som finns på marknaden vare sig de är privata, kommunala, landstingstyrda, eller statliga.
Länge fanns inget annat alternativ än statligt TV, statlig telefon, landstingsstyrd sjukvård. Och ännu länge fanns inget alternativ till Kartex om man ville använda Lantmäteriverkets digitala kartor.

Därmed inte sagt att alla privata alternativ är bättre än offentliga, utan valfrihet är för det mesta det bästa för kunden.

Kartex absolut bästa funktion med mina vanor, är ”sök ortnamn”. Där ligger alla andra program långt efter.

Per
 
Brune; sa:
För mig är det en självklarhet att jämföra de produkter och tjänster som finns på marknaden vare sig de är privata, kommunala, landstingstyrda, eller statliga.
Länge fanns inget annat alternativ än statligt TV, statlig telefon, landstingsstyrd sjukvård. Och ännu länge fanns inget alternativ till Kartex om man ville använda Lantmäteriverkets digitala kartor.

Därmed inte sagt att alla privata alternativ är bättre än offentliga, utan valfrihet är för det mesta det bästa för kunden.

Kartex absolut bästa funktion med mina vanor, är ”sök ortnamn”. Där ligger alla andra program långt efter.

Per
Då bör du inte ha så svårt att acceptera mitt resonemang tidigare.

Du begär knappast att SVT ska erbjuda samma utbud som Canal+, Eurosport, Viasat, TV4, m.fl. kommersiella kanaler.

SVT tillhandahåller ett basutbud, precis som Lantmäteriet gör med Kartex. Den som vill ha vassare produkter får lägga till några kronor. Överens?

/torbjörn
 
Kontakt önskas

Till Ola Hellström

Jag vill nå dig för en mer personlig mejlkontakt (allt är inte lämpat för alla nyfikna ögon).

Hör av dig till

tobbe@djuvfeldt.se
eller
tobbe@lm.se

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.