Etrex USB till Kartex?

Hej alla,
jag har försökt få in minna spår från etrex Legend C till Kartex 3 och 5, men eftersom etrex:en är ansluten via USB och Kartex bara pratar COM så har jag kört fast. Finns det någon lösning på detta?
 
Du är inte den förste som misslyckas med kommunikation med eTrex C och Kartex.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30253

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29018

Det rådet jag brukar ge mina bekanta med eTrex C (och för den delen även de med andra GPSer) är att investera i OziExplorer med rik-tillägg eller Fugawi. Jag använder OziExplorer.

Sedan kan du ju alltid prova med att skriva till Lantmäteriverket och höra om dom har några planer på att implementera USB stöd i Kartex.

Per
 
Stötte också på detta problem då det gäller fler program än Kartex. Har ännu inte testat min lösning men jag tror att den ska fungera.

Köp det lilla programmet GPSGate från franson.com. Det är egentligen byggt för att låta flera program samtidigt lyssna på com-porten (som normalt bara kan ha en lyssnare i taget). Det har dock bonusegenskapen att kunna koda om Garmins USB-signal till NMEA och sedan skicka den vidare till en av de virtuella com-portar som programmet skapar. Funktion är officiellt bara testad på Garmin GPS 18 men den ska tydligen även fungera för alla Garmins GPS:er med USB.

Om man använder denna modell för att visa position i realtid måste först GPS:en ha fått en låsning innan man kopplar in den till dator/PDA.

Mer information finns i Fransons supportforum.

För övrigt anser jag det mycket dåligt av Garmin att överge NMEA för sitt eget USB-format utan att ge sina kunder ett fungerande alternativ. Utan GPSGate är det omöjligt att koppla ihop sin USB-Garmin med en handdator för att t ex köra TomTom.
 
Rättning

Det visade sig att jag kastat mina pengar i sjön. GPSGate för Pocket PC fungerar inte med Garmin USB, trots att det står så hemsidan.

Däremot ska det gå utmärkt att använda den vanliga Windowsversionen, så att föra över data mellan Kartex och din GPS bör fungera.
 
Jo jag har testat GPSGate men inte lyckats få till det. Allt verkar ju bra om man läser instruktiuoner osv. men det vill sig inte.
Någon som testat i verkligheten?
 
rik-tillägg

fisherbike; sa:
Hur beställer man RIK-tillägget till OziExplorer? Ser inget om det på oziexplorer.com eller är jag blind :)

Jag missade detta, har dessutom under natten fått 2 ”privat” mail om detta.

Försäljaren rik-tillägget är Solteknik http://www.soltek.se/ men man får leta en del för att hitta rik-tillägget. En lite enklare väg att hitta dit är via http://www.oziexplorer.se . En ännu enklare väg är via undertecknads hemsida http://home.swipnet.se/brune/gps.html ;)

För den som inte redan har OziExplorer finns åtminstone 2 alternativ (Clover verkar inte sälja OziExplorer längre)

1 Köp OziExplorer licens + rik-tillägget från Solteknik för 1295 SEK
2 köp OziExplorer licens från Des himself http://www.oziexplorer.com för $85.00 US + rik-tillägget separat från Solteknik för 450 SEK

Per
 
Lutar nog åt att skaffa OziExplorer efter era rekommendationer. En sak jag undrar över är dock om Ozi klara av att hantera formaten korrekt. Jag menar Gröna kartan är ju i RT90 och jag har för mej att Garmin alltid levererar sitt data i WGS84.
Fixar OziExplorer konverteringen till RT90 så att spåret hamnar rätt på kartan? Krävs speciell inställning på Garmin för att det skall bli rätt?

mvh
Göran
 
Fixar OziExplorer konverteringen till RT90 så att spåret hamnar rätt på kartan?
OziExplorers hantering av RT90 är sämre än Fugawis. Jag har jämfört spår från GPS i Kartex, Fugawi och OziExplorer på LMs kartor. Spåren i Kartex och Fugawi är identiska. Spåret i OziExplorer ligger upp till 10-12 meter fel, olika mycket i olika delar av landet. Felet är dock inte så stort att det har någon praktisk betydelse för vanliga friluftsmänniskor.
Krävs speciell inställning på Garmin för att det skall bli rätt?
Spår, brytpunkter och rutter som du tar ut från Garmins serie- eller USB-portar är alltid i Lat/Long och WGS 84. Inställningarna som du kan göra i GPS påverkar bara hur positionerna visas internt i GPS.
 
Om jag förstår frågeställaren rätt så har ni gjort det mycket krångligare(och dyrare) än det behöver vara. För att få ett spår från en USB-Garmin till Kartex så gör man enklast så att man laddar ner spåret till datorn med G7towin http://www.gpsinformation.org/ronh/ , det är gratis. Sen sparar man spåret i lämpligt format och öppnar det i Kartex.
 
GilbertK; sa:
Om jag förstår frågeställaren rätt så har ni gjort det mycket krångligare(och dyrare) än det behöver vara. För att få ett spår från en USB-Garmin till Kartex så gör man enklast så att man laddar ner spåret till datorn med G7towin http://www.gpsinformation.org/ronh/ , det är gratis. Sen sparar man spåret i lämpligt format och öppnar det i Kartex.

Så enkelt är det tyvärr nog inte. Kartex kan bara läsa Kartex trackfile (.ktf) och koordinatlist (.txt) och jag har i alla fall inte ”hittat” något av alla format i G7toWin kan hantera, som Kartex kan läsa.

Rätta mig om jag har fel, då en skridskokompis tänker köpa en eTrex Vista C. Vista C kostar just ju 3499 SEK på Teknikmagasinet.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matte_upp USB adapters till Etrex Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
CyberJunkie USB-kabel till eTrex Navigering 5
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17
Borneo Garmin Etrex och USB Navigering 7
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.