HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex

Jag sitter sedan ett par timmar med excel, GPS Utility, GPSU File Converter och Batch File Converter från GPSU och försöker konvertera koordinater så att jag kan få in dem i eTrex Legend.

Jag klarar det inte!!

Finns det nån där ute som kan hjälpa mig?

Jag har gjort det nån gång tidigare för några år sedan men nu fixar jag inte det.

Om någon kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam! PMa mig så skickar jag över excelfilen. Alternativt kanske någon, vilket egentligen vore bättre, kan ge mig instruktioner hur jag gör?

Ska du konvertera koordinater eller endast hitta ett filformat som fungerar?
Jag brukar ju göra ett trick med att spara om xls-filen till en dbf-fil och sedan stoppa in den via DNR Garmin, antar att något av dina program kan göra samma sak.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ska du konvertera koordinater eller endast hitta ett filformat som fungerar?
Jag brukar ju göra ett trick med att spara om xls-filen till en dbf-fil och sedan stoppa in den via DNR Garmin, antar att något av dina program kan göra samma sak.

Jag har en excelfil med koordinater och jag vill ladda in dem som waypoints i Garmin eTrex Visat och Legend. Förmodar att jag måste gå via Mapsource, men det gäller alltså att få över excelfilen till något som Mapsource förstår.

DNR Garmin är väl ett tillägg till ArcView och ska det verkligen vara nödvändigt att gå den vägen? Känns lite.... krångligt.

Bifogar excelfilen om det kan underlätta hjälpandet.

Bilagor

• utsidan.zip
    6.3 KB · Visningar: 509
Nu ska vi inte blanda in ArcView i det hela och göra de krångligt.

Fast du bör väl ha en kolumn med någon typ av ID i ditt excelblad?

Vilka program har du installerade på din dator som har någonting med GPS att göra?

Ta din excel-fil och spara den som .csv samt en kopia som .dbf (dBase IV duger bra) och prova att öpnna/importera någon av dessa filer till ditt program.

Nu har jag med hjälp av GPS Babel lyckats få över koordinaterna från en csv-fil till en gdb-fil och in i Mapsource, men punkterna ligger ju helt fel, se bifogat skärmklipp. Alla punkter ligger i Värmland och definitivt inte på linje.

Tydligen hanterar inte GPS Babel det numera gamla svenska 7ställiga systemet.

Nu ger jag snart upp och sätter mig och knappar in de 160 punkterna i en GPS-mottagare....

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    26 KB · Visningar: 2,156
  • utsidan2.zip
    6.8 KB · Visningar: 383
Ja jag vet inte riktigt vad de där Babel är men prova och se vad som händer om du stoppar in denna gpx-fil i MapSource.

Vad jag kan se så ligger åtminstone en del av dina punkter i Värmland men de verkar även finnas en flock inne i Norge.

Bilagor

• testa.zip
    3.7 KB · Visningar: 347
Senast ändrad:
Nähä...jag kan åtminstone se punkterna i Google Earth.
Vet inte vilka möjligheter du har i import-rutan men i gpx-filen så finns ju koordinaterna som WGS84, och du ska då välja de kolumner som beskriver lat/long och inte X/Y som gällde för RT90.

Fast det är ju någonting konstigt med dina punkter eller snarare min lilla tranformering, då dom visas som att dom ligger på varandra. Men jag har inte fler verktyg att kolla med så någon annan får nog rädda dej ifrån knappandet.

Nåt knepigt är det :(

Men jag kanske är på väg att lösa det. Hur gjorde du förresten för att skapa gpx-filen?

Nästa problem: Hittar inte i användarhandboken för eTrex Legend hur man tar bort samtliga waypoints...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips