Behöver hjälp med val av handburen gps

Det finns

fria OSM topografiska kartor till Garmin som har nackdelen att det är relativt lite höjdkurvor. Jag tycker att du bör investera i Garmins topografiska TOPO Sweden/Friluftskartan™ Pro v4 i hemtrakten men att det kan räcka med OSM-kartor på andra ställen.

En vägkarta till enheten kan vara vettigt också om du vill ha lite hjälp med bil eller cykelnavigation. Fartkameror kan du hur som helst ladda ned kostnadsfritt.

Thure
 
Ok kanske en e-trex modell är optimalt för mig om jag nu inte satsar på viewranger! Hur är kartorna som följer med till garmins e-trex? Det kanske duger ändå? inte direkt så jag behöver supersnabbuppritning och överdrivet detaljerat, jag vill bara inte komma bort samt enkelt kunna spara mina svamp och bärställen.

Jag använder Friluftskartan Pro V3 och har aldrig testat den karta som följer med men kan tänka mig att den är ok för dina ändamål. Och om den inte funkar som du vill så kan du ju skaffa exempelvis Friluftskartan (skulle tro att det är Mellersta- & Södra Norrland du ska ha då) och ändå hamna i närheten av din budget sånär som på två, tre hundralappar. Kollade v3, 1495:- på exempelvis Outdoorexperten.

//Daniel
Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Toppen! tack för hjälpen. Ska åka ut och ta på några olika modeller i butik för att få en känsla innan jag beslutar mig definitivt.
 
Kolla runt eller annonsera efter en beggad Garmin 60/62 och helst Csx varianten.

Då kan du få en installerad friluftskarta och en bra gps för kanske 1000 spänn
 
Hur är kartorna som följer med till garmins e-trex? Det kanske duger ändå? inte direkt så jag behöver supersnabbuppritning och överdrivet detaljerat, jag vill bara inte komma bort samt enkelt kunna spara mina svamp och bärställen.

Den karta som följer med Etrex 20/30 är väl baskartan och den är ett j-vla skämt (gäller alla Garmins friluftsmodeller).

Till t-modellerna av Oregon och 64-serien ingår en topografiskt karta. Denna karta är förvisso klart trevligare än den traditionella baskartan, men ändå inte så detaljerad som man kan önska när det gäller skog och mark. Själv har jag mest nyttjat denna karta i samband med utlandsresor, när man typ får en timme fritt på stan innan avfärd. Dessutom blir t-modellerna svåra att förena med ditt budgettak på 3000 kr.

Fripro-serien är mycket trevligare än den topografiska baskartan, men kostar en slant. per del. Fastighetskartan är ännu mycket trevligare än fripro-serien, men fastighetskartan blir väldigt dyr om man vill ha ett större täckningsområde.
/Niklas
 
Hejsan!

Du skrev "Färgskärm med en display som fungerar bra även i solljus".
Då föreslår jag Garmin Oregon 600 för där syns kartan till och med bättre om man riktar skärmen mot solen, kostar 2500kr. Om du töjer lita på budgettaket kan du få en sådan med topografiska kartor. Du kan titta på sidan http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=garmin oregon för att jämföra modeller.

Ha en trevlig sommar!
Steen (Oregon 650-ägare).
 
Oregon 600 serien är min favorit.

Jag rekommenderar också Oregon i 600-serien, och varför inte 650 med kameran.
Har man väl börjat med Menysystemet i Oregon 600, så vill man inte tillbaka till det ortodoxa knappsystemet på de gamla modellerna. Även om knappar kan vara bäst för vissa.

Men vill man av nån anledning ha bästa möjliga mottagning till hyfsat pris, välj då en den större GPSMAP64s med Helix-antenn, dock med knappar som sagt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
6211 behöver hjälp Navigering 12
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
Saxby Behöver åsikter om Garmin 76S Navigering 10
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
jbm Vad behöver jag? Navigering 11
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.