Garmin 62s vs etrex 20

Garmin 62s vs etrex 20

Funderar på att slå till på någon av dessa. Någon som testat eller använder någon av dem eller båda får gärna dela med sig av för- och nackdelar:

Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har och använder 62s. När jag köpte GPS så stod jag inför valet mellan pekskärm eller knappar och det blev en med det senare. Den känns rejäl och det går att hantera med vantar på. Batteritiden är riktigt bra och att den tål både vatten och lite omild behandling.

Jag använder ingen av dessa men väl etrex 30 som i stora drag är lik etrex 20 vad jag förstår. Använder bara GPS som komplement till karta och kompass under vandringar samt sparar lite spår och waypoints och var därför ute efter någon rätt basic modell.

Och jag är nöjd med etrexen. Liten och lätt, lättnavigerad samt bra batteritid (med rätt sorts batterier). Har aldrig varit några problem med den. Skärmen är ju rätt liten men det upplever jag inte som ett problem. Skulle jag använda den mer och till andra saker skulle jag möjligtvis kolla på någon med större skärm.

Så, etrex rekomenderas!

/Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Det lutar åt etrexen just p.g.a. att 62:an verkar ganska klumpig och tar mer plats? Mitt syfte är mest att fastställa position då och då i svårnavigerad terräng.

Nu finns 64-serien

som tar emot Glonass. Jag är mkt nöjd med Etrex 30 men har lite synpunkter på hur färdspår med separata turer på t ex flera sjöar redovisas på dator och som färdlängd.

Detta hör nog hemma i en egen tråd.

Thure

Jag håller med Thure att skippa 62-serien till förmån för den nya 64-serien. Sedan får valet mellan 64-serien och Etrex 30, ifall du vill ha knappar. Båda har bl.a. GLONASS, vilket är mycket värdefullt i (signalmottagningsmässigt) svårare terräng.

Sedan är det ju frågan hur bråttom du har. Dröjer säkert några månader innan 64-serien når butikshyllorna i Sverige (vilket är ganska typiskt för bl.a. Garmin....

Översikt över 64-serien http://www.gpscentral.ca/products/garmin/gpsmap62seriescomparison.html
/Niklas

Etrex 20/30: Bra batteritid, bra mottagare, slö processor/kartrendering, en del buggar i firmware.

Kan du leva med att prylen är större och batteritiden något kortare, hade jag köpt 62/64 serien istället.

Som sagt, ska fr.a. ha den till att fastställa positionering vid vandring i skogsmiljö och områden med stora myrar. Vill egentligen ha större skärm men vill gärna att den ska få plats i en höftbältesficka alt. på axelrem.

Som sagt, ska fr.a. ha den till att fastställa positionering vid vandring i skogsmiljö och områden med stora myrar. Vill egentligen ha större skärm men vill gärna att den ska få plats i en höftbältesficka alt. på axelrem.

Okej jag förstår.

Värt att notera är att 62-serien har ungefär samma antal bildpunkter som eTrex 20/30, så du får tyvärr inte plats med mer kartmaterial på skärmen men den kan ju vara lite lättare att läsa.

Frågan är om även Garmin 78 är på väg att ersättas inom kort? Glonass är lär ju ge bättre kontakt med fler satelliter här uppe i norra Europa än vad Gps ger.

"buy quality, cry once"

som tar emot Glonass. Jag är mkt nöjd med Etrex 30 men har lite synpunkter på hur färdspår med separata turer på t ex flera sjöar redovisas på dator och som färdlängd.

Detta hör nog hemma i en egen tråd.

Thure

Du får gärna utveckla detta lite mera, då jag funderar på att köpa en gps

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips