Min eTrex Legend visar fel distans

Jag har en eTrex Legend och en GPSMap 76 CS. När jag och min flickvän är ute och vandrar så brukar de visa samma distans på skärmen. Ibland blir dock distansen upp till 10% kortare på eTrexen. Nu senast t ex så visade GPSmap:en att vi hade gått 10,2 km, men eTrex:en visade ca 9,7 km eller nåt liknande. Jag sparade sen ner tracksen i resp. burk och hemma tankade jag ur spåren. Det visade sig faktiskt att båda hade sparat lika långa distanser, dvs 10,2 km! Den enda skillnaden var att GPSmap:en hade sparat 500 punkter och eTrex:en endast 136. Det knepiga i denna vandring var att eTrex:en och GPSMap:en visade exakt lika fram till ca 8 km, som var en ganska rakt-på-sträcka. Sen gick vi i ett lite trixigt skogsavsnitt, med mycket svängar hit och dit. Då kan man tänka sig att eTrex:en pga färre punkter tog fler "genvägar" och därmed fick mycket kortare sträcka. Men sen verkar den vid nersparningen av spåret på något sätt ha kompenserat för "genvägarna" och fått ut en korrekt sträcka? Nån som vet nåt om detta? Kan nämnas att ingen av burkarna kördes i batterisparläge. GPSMap:en har barometrisk höjdmätare och var nyligen kalibrerad.

Är det en svartvit Legend du har?

I så fall kanske den sämre känsligheten hos mottagaren gjort att den tillfälligt tappat registreringen men sedan när spåret sparats ned på datorn lagt ihop snuttar med spår?

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, den är svartvit och inköpt 2004. GPSMap:en är köpt 2005 (eller var det 2006?) och har väl SiRFStar III. Så det är nog skillnad på känsligheten. Din förklaring verkar trolig.

Hm, men det var GPS:en själv som räknade ut korrekt sträcka när spåret sparades.

Senast ändrad:
Kan vara en inställningsfråga

Hej
Har haft ett liknande problem med mina GPS. (400GT och 176C) Min uppfattning är att det beror till del på vilken uppdateringsfrekvens och metod man ställer in. Eftersom GPS noggrannheten växlar från 3 meter till ibland 20 meter eller temporärt mer så räknas ju ett nytt läge fram även om man står helt stilla. Har man då ställt in en hög uppdateringsfrekvens t.ex var 5:e sekund kommer varje uppdatering att räkna fram en förflyttning. Om man däremot ställt in att den skall uppdatera efter det att man förflyttat sig en viss sträcka och att denna sträcka är större än felmarginalen så kommer värdet att bli korrektare.
Troligen är även "beräkningsmodulen" inte lika, för de GPS som är avsedda för i huvudsak marin navigering finns möjligen vissa utjämningar inlagda, fartyg rör sig ganska förutsägbart medan en vandrare "vinglar" hit o dit.
Kolla under inställningar för spår så kan Du jämföra.
Hoppas till ngn hjälp.
Argus

Bra tips, Argusgranskare. Båda burkarna var inställda på "Inspelningsläge: Auto" och "Intervall:Normal". Skall labba lite med "Inspelningsläge:Distans".

Det har hittills bara varit eTrex:en som visat fel.

Något som förvirrar ännu mer är att GPSén visar olika sträcka om du kollar på egenskaper för spåret eller om du tittar på färddatorn.

Något som förvirrar ännu mer är att GPSén visar olika sträcka om du kollar på egenskaper för spåret eller om du tittar på färddatorn.
Det är välkänt att färddatorn visar en annan längd än den sträcka man kan räkna ut från det lagrade spåret. Färddatorn försöker kontinuerligt räkna förflyttad sträcka medans spåret lagrar punkter där sedan något program kan räkna ut den totala sträckan mellan punkterna men det blir i princip aldrig exakt samma som färddatorns sträcka.

Några programvaror från Garmin har problem med färddatorns beräkning av sträcka.
Sök på Google efter "Garmin trip odometer track log".

Misstänkte att det var nån sån skillnad mellan färddator och det beräknade spåret, Tekman.

Vissa H-modeller verkar inte registrera att man rör sig överhuvudtaget om man går långsammare än ca 2 km/h enligt nåt foruminlägg.

Min GPSMap 76 CS har hittills i alla fall visat helt rätt, den kan jag rekommendera :).

Garmins FAQ

På Garmins FAQ för både eTrex Legend och GPSMap 76 CS och även andra (kanske alla) så står det:

"Fråga: Varför stämmer inte trippmätaren jämfört med avståndet på kartan?

Svar: Kontrollera att du har angivit rätt mätenhet. När GPS:en levereras står den inställd på Amerikanska måttenheter, ändra enheten till "Nautiska" för sjökort eller "Metriska" för landkartor, i din bruksanvisning står det hur du går tillväga för att ställa in detta. Det kan också vara så att du har förflyttat dig i en alltför långsam takt. För att GPS:ens trippmätare skall aktiveras krävs att du förflyttar dig med en hastighet av minst 3 km/t. Kontrollera även att du har haft fullgod satellitmottagning under hela sträckan. "

Alltså måste man generellt traska snabbare än 3 km/h för att det skall bli rätt i trippmätaren, men det blir då rätt då spåret sparas tolkar jag det som. Eller också blir det fel både i trippmätaren och spåret, kanske är mer rimligt? Hm, kanske man skall testa lite, jag blir snurrig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips