Min eTrex Legend visar fel distans

Jag har en eTrex Legend och en GPSMap 76 CS. När jag och min flickvän är ute och vandrar så brukar de visa samma distans på skärmen. Ibland blir dock distansen upp till 10% kortare på eTrexen. Nu senast t ex så visade GPSmap:en att vi hade gått 10,2 km, men eTrex:en visade ca 9,7 km eller nåt liknande. Jag sparade sen ner tracksen i resp. burk och hemma tankade jag ur spåren. Det visade sig faktiskt att båda hade sparat lika långa distanser, dvs 10,2 km! Den enda skillnaden var att GPSmap:en hade sparat 500 punkter och eTrex:en endast 136. Det knepiga i denna vandring var att eTrex:en och GPSMap:en visade exakt lika fram till ca 8 km, som var en ganska rakt-på-sträcka. Sen gick vi i ett lite trixigt skogsavsnitt, med mycket svängar hit och dit. Då kan man tänka sig att eTrex:en pga färre punkter tog fler "genvägar" och därmed fick mycket kortare sträcka. Men sen verkar den vid nersparningen av spåret på något sätt ha kompenserat för "genvägarna" och fått ut en korrekt sträcka? Nån som vet nåt om detta? Kan nämnas att ingen av burkarna kördes i batterisparläge. GPSMap:en har barometrisk höjdmätare och var nyligen kalibrerad.
 
Är det en svartvit Legend du har?

I så fall kanske den sämre känsligheten hos mottagaren gjort att den tillfälligt tappat registreringen men sedan när spåret sparats ned på datorn lagt ihop snuttar med spår?

Thure
 
Ja, den är svartvit och inköpt 2004. GPSMap:en är köpt 2005 (eller var det 2006?) och har väl SiRFStar III. Så det är nog skillnad på känsligheten. Din förklaring verkar trolig.

Hm, men det var GPS:en själv som räknade ut korrekt sträcka när spåret sparades.
 
Senast ändrad:
Kan vara en inställningsfråga

Hej
Har haft ett liknande problem med mina GPS. (400GT och 176C) Min uppfattning är att det beror till del på vilken uppdateringsfrekvens och metod man ställer in. Eftersom GPS noggrannheten växlar från 3 meter till ibland 20 meter eller temporärt mer så räknas ju ett nytt läge fram även om man står helt stilla. Har man då ställt in en hög uppdateringsfrekvens t.ex var 5:e sekund kommer varje uppdatering att räkna fram en förflyttning. Om man däremot ställt in att den skall uppdatera efter det att man förflyttat sig en viss sträcka och att denna sträcka är större än felmarginalen så kommer värdet att bli korrektare.
Troligen är även "beräkningsmodulen" inte lika, för de GPS som är avsedda för i huvudsak marin navigering finns möjligen vissa utjämningar inlagda, fartyg rör sig ganska förutsägbart medan en vandrare "vinglar" hit o dit.
Kolla under inställningar för spår så kan Du jämföra.
Hoppas till ngn hjälp.
Argus
 
Bra tips, Argusgranskare. Båda burkarna var inställda på "Inspelningsläge: Auto" och "Intervall:Normal". Skall labba lite med "Inspelningsläge:Distans".

Det har hittills bara varit eTrex:en som visat fel.
 
Något som förvirrar ännu mer är att GPSén visar olika sträcka om du kollar på egenskaper för spåret eller om du tittar på färddatorn.
 
Något som förvirrar ännu mer är att GPSén visar olika sträcka om du kollar på egenskaper för spåret eller om du tittar på färddatorn.
Det är välkänt att färddatorn visar en annan längd än den sträcka man kan räkna ut från det lagrade spåret. Färddatorn försöker kontinuerligt räkna förflyttad sträcka medans spåret lagrar punkter där sedan något program kan räkna ut den totala sträckan mellan punkterna men det blir i princip aldrig exakt samma som färddatorns sträcka.

Några programvaror från Garmin har problem med färddatorns beräkning av sträcka.
Sök på Google efter "Garmin trip odometer track log".
 
Misstänkte att det var nån sån skillnad mellan färddator och det beräknade spåret, Tekman.

Vissa H-modeller verkar inte registrera att man rör sig överhuvudtaget om man går långsammare än ca 2 km/h enligt nåt foruminlägg.

Min GPSMap 76 CS har hittills i alla fall visat helt rätt, den kan jag rekommendera :).
 
Garmins FAQ

På Garmins FAQ för både eTrex Legend och GPSMap 76 CS och även andra (kanske alla) så står det:

"Fråga: Varför stämmer inte trippmätaren jämfört med avståndet på kartan?

Svar: Kontrollera att du har angivit rätt mätenhet. När GPS:en levereras står den inställd på Amerikanska måttenheter, ändra enheten till "Nautiska" för sjökort eller "Metriska" för landkartor, i din bruksanvisning står det hur du går tillväga för att ställa in detta. Det kan också vara så att du har förflyttat dig i en alltför långsam takt. För att GPS:ens trippmätare skall aktiveras krävs att du förflyttar dig med en hastighet av minst 3 km/t. Kontrollera även att du har haft fullgod satellitmottagning under hela sträckan. "

Alltså måste man generellt traska snabbare än 3 km/h för att det skall bli rätt i trippmätaren, men det blir då rätt då spåret sparas tolkar jag det som. Eller också blir det fel både i trippmätaren och spåret, kanske är mer rimligt? Hm, kanske man skall testa lite, jag blir snurrig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
Higgis HJÄLP MED MIN NYA QUEST Navigering 4
sotter Min karta stämmer inte med verkligheten? Navigering 4
olarantala Äntligen AAA lithium till min GPS Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Kalle.it Ingen seriell ingång på min laptop... Navigering 16
Tony-Avesta Problem problem med min Vista. Navigering 4
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.