Garmin etrex 35 max avstånd att logga?

Går i tankarna att köpa en etrex 35 för toura på cykel.

Min fundering är hur långt kan jag spela in min rutt innan den wrappar och börjar skriva över föregående?
Står 10000 points i specen men hur långt (i km) är en point?
Verkar gå att ställa in avstånd/point, stämmer det? Vilka alternativ finns isåfall?
Om jag köper ett minneskort kan den fortsätta logga på det isåfall?

Försökt kolla i manualen som finns på Garmins hemsida men hittar inte denna information..

Jag ska cykla en tur på 3100km+ där jag helst inte ska behöva leta upp nått internetcafé för att dumpa minnet och spara loggarna.
Flera minneskort vore ett alternativ däremot.
 
Moderna Garmin-GPSer sparar ned en gpxfil internt varje dygn.
Borde inte bli något problem med överspelning om du sparar ned en egen gpxfil också varje gång du vilar. Passa på att nollställa när du sparat.

Thure
 
Bara som en liten referens - cykling sjuhäradsrundan, den är ~ 13 mil, och det gav drygt 3000 punkter, i Normal inställning

I inställningar finns det - Oftast-Oftare-Normal-Mindre ofta-Minst ofta
Arkiveringsmetod finns - Vid fullt-Varje dag-Vecka
Aktivitetsregistrering finns - Distans-Tid-Auto

Sedan vad exakt resp betyder, är säkrast att maila/ringa Garmin, för att få ett förhoppningsvis någorlunda vettigt svar

När du sparar ett spår på gps;en, så läggs det i interna minnet. För att spara på minneskortet, måste Basecamp användas - alltså flytta över spåren till minneskortet (Garmins svar)

En lösning kanske kunde vara Garmin Connect, där man kan föra över sina spår
 
I min etrex30x kan man ställa in hur man vill lagra spår. Lämpligt i mitt (och kanske ditt) är att arkivera efter varje dag, praktiskt då man får en fil med datumangivelse för varje dag. Filerna hamnar i internminnet men om man inte har det knökfullt av kartor så kommer det att räcka om inte i evigheter så näst intill.
Om man vill maximera kan man ju ställa in att man vill ha långt mellan lagringspunkter och eventuellt någon mer inställning som jag inte kommer ihåg på rak arm,
Vad man kan göra mer är att om möjligt lägga kartor på sd-kortet så att någon gB blir ledigt i internminnet då räcker det till MÅNGA dagars spår.
 
Arkivering eller bara sparat spår, spelar ingen roll.
Har man uppnått sitt maximala antal punkter - exempelvis 10000 points, så är det tyvärr fullt
 
@joanc
Förstår inte riktigt hur du menar, det blir ju en ny fil för varje dag med filnamn som datumet och om det finns en begränsning hur många punkter det kan vara i en fil/dag så är det ju i alla fall många punkter och jag har aldrig märkt av det problemet. Det blir inte fullt förrän internminnet är fullt av alla sparade "dagfiler".
Som Thure säger, borde inte vara något problem om man inte har en karta som tar upp nästen hela internminnet.
 
smulan49
frågade Garmin för 2 år sedan och fick precis detta svar - i internminnet kan man bara spara totalt 10 000 punkter (oavsett om det sparas eller arkiveras)

Hade själv en förhoppning på deras konstruktion, att arkivering betydde att man "frigjorde" utrymme (men så är det inte)

Med andra ord - har man spår sparade/arkiverade i gps:en, som innehåller 9000 punkter, då har man endast kvar 1000 punkter till kommande spår
 
Att fråga Garmin Sverige är oftast ganska meningslöst, du kan få vilket svar som helst. Ibland kan man undra om de överhuvudtaget har använt sina produkter, se t.ex. hur de topografiska kartorna är typade. Inte särskilt bra enligt min mening, tydlighet och maximal kontrast under alla ljusförhållanden borde vara riktmärket men där bommar man rejält!

Ska du få ett vettigt svar måste du använda Garmin US forum där de lite seriösare frågorna hanteras.

Vad gäller antalet punkter som kan sparas finns som sagt tidigare två begränsningar. Den ena är när internminnet är fullt av arkiverade filer, den andra kan vara att ett spår inte kan ha mer än 10 000 punkter (eller nåt sånt, har aldrig drabbats av den gränsen då jag arkiverar efter varje dag).
Jag provade att kopiera en massa spår som jag har arkiverade på datorn till gps:ens arkiveringsmapp (där det redan ligger en massa spår) och alla visade sig i gps:en när jag sökte på arkiverade spår och kunde ses på kartan. Sammanlagt mellan 50 000 till 100 000 punkter uppskattar jag det till så det funkade.
 
Det var så jag skrev i början - förhoppningsvis kan man få ett någorlunda vettigt svar från Garmin
Men det svaret jag fick var så glasklart formulerat, så det fanns inte en tanke på att det kan vara fel

Men vad bra att du kollat på din extrex30, att det fungerar

Vid tillfälle skall jag också prova att tanka över spår i massor till gps;en och se om 35;an är likadan
 
smulan49 - Tackar för ditt svar, som nu fullständigt förändrar mitt tidigare svar

Har testat att fylla gps;en med punkter/spår, precis som du gjorde

Korrekt svar när det gäller eTrex35 är, max 10 000 punkter/spår och max 200 spår sparade
 
joanc; låter rimligt att det finns en gräns för hur många punkter ett spår kan ha och 10 000 räcker till ett mycket långt spår om man inte lägger dom extremt tätt.
Man kan undra varför det finns en gräns för hur många spår man kan ha arkiverade, det är ju lika med antalet filer. Varför skulle man ha en gräns för antalet filer i en mapp? Det är väl FAT32 filsystem, finns det en sådan gräns där? Är väl i och för sig inget som normalt ställer till det...
Om man skall vara ute på riktigt långa expeditioner (mer än 200 dagar vid daglig arkivering) så får man använda en pc och flytta eller kopiera filerna antar jag. Inget problem för mig dock ;-)
 
Ni är ju för underbara, tusen tack för era utförliga svar och tester!
Då klarar jag mig hela resan utan PC så det får det bli en etrex :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
peter1955 garmin etrex linjal Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2

Liknande trådar