Ett par ... om Pocket Kartex

Bakgrund: Jag arbetar med fältinventering m.m. och mäter in punkter i terrängen. Vidare går jag ut med historiska kartöverlägg i digital form och kollar efter historiska spår utifrån dem. PDA med GPS (Loox n520) och ett kartprogram som kan spara punkter är mitt behov. Gärna ska det vara kompatibelt med ArcVIew GIS men det är inget huvudkrav.

Program: Jag har testat flera olika PPC-program: ArcPad, Pocket Kartex, HGIS och någon till. ArcPad tar upp för mycket av skärmen med sina tre nödvändiga knappmenyrader, annars har det ju bra kompatibilitet med ArcView. HGIS, ett program för lantbruk, är helt ypperligt för mina behov, men det stöder inte RT90 utan bara UTM/WGS84, så det blir en hel del transformation av både vektor- och rasterdata.

Pocket Kartex: Det är väl egentligen gjort för enklare navigering, med lite inmätning m.m. Fördelen är stödet för Lantmäteriets digitala kartor, och ihop med MakeRIK blir det väldigt enkelt att digitalisera historiska och andra icke-digitala kartor för fältbruk.

Men...

Det har också sina sidor i fält. En sida är markering av Waypoints. Det passar mina behov bra att behöva skapa en databas. Däremot har det hänt vid ett flertal tillfällen att alla inmätta punkter inte har kommit med hem. Jag trycker in en punkt och anger relevanta data för den, men det har som sagt hänt att punkter trots det inte funnits lagrade sedan. Dessutom är det lite för många menyer för att göra en enda registrering, om man vill arbeta med position och infotext.

Nu senast testade jag att stänga och öppna databasen med jämna mellanrum, och hade med mig alla punkter hem. Men då uppstår å andra sidan fenomenet att jag inte får ett automatisk ID i löpande serie med de gamla punkterna... De anges automatiskt som (ung.) "WPT001" och ska sen öka med 1 för varje ny punkt jag lägger till. Men antingen lämnas fältet blankt eller så börjar varje ny markering med just WPT001.

Ett annat problem är uppdateringen av GPS-positionen. I programmet har jag inte lyckats få kortare intervall än 3 sekunder. Det är iofs inte problematiskt, men ibland kan jag röra mig bortåt 100 m utan att markören flyttas i kartbilden. Det verkar vara när jag går sakta som programmet inte uppfattar att jag flyttat mig. Det hände vid ett flertal tillfällen nu senast i tisdags då jag var ute. Och det enda sättet att få en ny, korrekt position verkar vara att bryta GPS-anslutningen och slå på den igen.

Sen ska man iofs också komma ihåg att exportera sin databas som en Waypointfil... men det är ju en enkel åtgärd. För överföring till ArcView redigerar jag WP-filen i texteditor och öppnar den sen i GPS Utility, där den kan sparas som en shapefil. Och det går ju an, om det är fråga om relativt små filer.

Jag misstänker att det för mig optimala fältkarteringsprogrammet inte finns... Men det vore intressant att höra andra synpunkter på Pocket Kartex.

Mvh
Stefan Nilsson

(Inom parentes sagt använder jag även Loox:en i bilen med Pocket Kartex och Sverigekartan 5, och där funkar det alldeles utmärkt.)
 
Hej,

Problemet med uppdateringen av GPS-positionen härör från en inställning hos GPS-modulen SiRFstarIII. "Static navigation" (SN) innebär att positionen inte uppdateras om hastigheten understiger ett visst värde. Detta för att inte riktningspilen skall fladdra när man står stilla. Hur som helst, en långsam vandrare måste ha "static navigation" urkopplad.

Jag har själv ingen erfarenhet av PDA med inbyggd GPS, men det finns tydligen program som skall hjälpa dig att ändra inställningen så du kan byta till "pedestrian mode": http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?topic_id=39596

Mvh Ulf
 
Hej!

Åhå, sedär, det var ju en intressant aspekt! Tack för det, och för länktipset, ska definitivt kolla upp det där!

Mvh
Stefan N.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
gpsnissen Spårningsenhet och ett System Navigering 3
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
GAMMDUSLF Ngn som vet ett större turistföretag som... Navigering 0
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
ALj Ett och annat om GPS Navigering 2
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
sachsaren Koordinaterna till ett ställe i Vitryssland. Navigering 13
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
tcollin Ett senarie Navigering 4
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
duelago Ett lämpligt projekt för kartsnickrare... Navigering 9
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
errbe Friluftskartan ett skämt? Navigering 51
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
såg kator visar bara allt på ett papper. Navigering 2
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
Theant Avståndsvisning i Pocket pc? Navigering 2
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
PR Garmin iQue med Pocket PC Navigering 1
Oj-Vh Pocket PC + waypoint-larm...? Navigering 3
jonasolof Nu kan Mapsourcekartor användas i Pocket PC Navigering 6
olsson826 "Moving map" i pocket pc Navigering 4
Borneo MIO 168 Handdator Pocket PC Navigering 5
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
olsson826 Emulera pocket pc Navigering 3
magnuss Katex till Pocket PC Navigering 5
lea7194 Inbyggd GPS i Pocket-PC Navigering 1
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
Nokke Pocket Streets Stockholm? Navigering 0
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.