Nu kan Mapsourcekartor användas i Pocket PC

och inte bara med Garmin cf1620...

Under sommaren har Konstantin Galitjskij (CGSMapEdit) m.fl. arbetat för högtryck och tagit fram en programvara som heter GIS Russa for pocket PC. Den medger visning av filer i img format på t ex Mio 168.
Snabb utveckling sker, autorouting står på programmet. Det finns ett användarforum som får respons från utvecklarna.

I länk på hemsidan finns hänvisning till en hel drös med ryska gratiskartor i img format (Bara Ryssland plus de översiktskartor som finns på MapCenter och corsar.avtostop).

Vidare har de utvecklat en script ConvertToRus som gör om img filer till ett eget format som heter .rus och som gör att filerna komprimeras till halva storleken och laddar mycket snabbare. GisRussa läser både original img filer och filer i formatet rus.

Kartor kan läggs i RAM eller på kort.

Antal trackpoints och waypoints begränsas enbart av tillgängligt minne.

Oregistrerad version kan laddas ned gratis men tar bara filer upp till 100 KB. Demofiler finns att ladda ned.

Reg version kostar 30 euro och kan laddas ned över internet.

Obekant om låsta mapsource filer från City Select kan användas. Topokartor bör inte vara något problem sedan de kompilerats i Mapsource.

Det finns fn ingen info på engelska men med tanke på farten i arbetet (sex uppgraderingar sedan femte juli) så dyker det kanske upp.

Finns det några ryskkunniga PPC-entusiaster så kanske de kan anmäla sig till GISrussa för att göra en svensk version... Hallå gamla tolkskoleelever, gör en insats till minne av Sigge. Bra namn på programmet föresten, Sigge (vår lärare på TolkS i fyrtio år).

http://gisrussa.ru/index.php




[Ändrat av jonasolof 2004-09-01 kl 09:43]
 
Klart godkänt! Kul att det funkar så bra. Jag ska ta mig samman och ställa lite frågor på forumet om lansering i väst, engelsk version osv.
 
Fann vidare info: En flerspråkig internationell version är under framställning. Priset är 99 USD.

Man kan väl skriva till den ryska åf info@allsoft.ru och be om info när den släpps (på engelska)
 
Efter att ha gjort inlägg på gisrussa.ru forum med frågor om internationell version så fick jag besked att den ryska kostar 49 euro. Den ryska versionen säljs av Softline trade >(allsoft.ru) men deras mandat att sälja inskränker sig till ryskspråkiga länder, dvs de forna delrepublikerna i sovjetunionen.

Den internationella versionen borde komma efter nyår.

För att använda den ryska fullversionen måste man ha en licenskod som man får då man köper.

Emellertid så skickade gisrussa (som alltså fortfarande inte delat ut några internationella dealerlicenser) sådan kod till mig och en till person. Jag har inte tid att testa för min ipaq 5450 ligger för fäfot i lådan och jag har inte lust att gå igenom trauuamt att få den att fungera. On någon är road att pröva (obs allt på ryska) så skicka ett mail till mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.