Ett senarie

Antag att jag har med mig min Venture och fyller den med waypoint och spår.
? Kan jag då låna en dater (vilken som helst ) och tanka av uppgifterna ur GPS:en, förutsatt att jag har med mig min com-kabel och sedan tanka över till diskett för vidare bearbetning hemma ?. Det kan ju vara svårt att låna en dator som måste installeras med special-program.
Detta är en tanke inför en stundande semester då jag inte har någon bärbar-dator.

m.v.h.
/ tommy
 
I anslutning till ovanstående fråga: Finns det någopt allmänt program som man kan tanka över waypoints i NMEA format till och sedan tanka vidare åt olika håll, t ex Garminprogramvara, Magellan och andra grejor som tar NMEA.

Jag har lagt in 150 waypoints i en RaymarinGPS och skulle vilja ha över dem till både en Garmin och en Magellanmottagare som backup. Raymarin GPSmottagaren kan skicka ut en waypointlista i NMEA.

Försök till svar på första inlägget:

En variant vore väl att ta över dem i hyperterminal, terminalprogrammet som finns i alla windows PC och sedan lägga dem på diskett eller USBsticka därifrån.

Men det är ju en fördel om datamängden är hanterbar i navifationsprogramvara efteråt. Det är jag inte säker på att en fil som sparats via hyperterminal är.
 
Du måste ha något program, som kan prata med din GPS, på den dator som du använder. Hyperterminal går enbart om man tänker sig att du sitter och skriver de kommandon, som ska skickas till din GPS, för att den ska svara med waypoints osv. Det vill du nog inte.

Eftersom nästan alla program, som går under Windows, kräver någon slags installation, är det enklaste nog att ha med sig ett sådant, på ett USB-minne, installera där det behövs och samtidigt lägga informationen på USB-minnet.

Nyare versioner av Windows stöttar USB-minnen utan laddning av speciella drivrutiner.

För att överföra data kan du exempelvis använda G7ToWin.

http://www.fet.uni-hannover.de/~purnhage/gps/g7towin.htm

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
gpsnissen Spårningsenhet och ett System Navigering 3
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
GAMMDUSLF Ngn som vet ett större turistföretag som... Navigering 0
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
ALj Ett och annat om GPS Navigering 2
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
sachsaren Koordinaterna till ett ställe i Vitryssland. Navigering 13
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
duelago Ett lämpligt projekt för kartsnickrare... Navigering 9
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
errbe Friluftskartan ett skämt? Navigering 51
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
såg kator visar bara allt på ett papper. Navigering 2
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.