Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx

Jag vill kunna ta mig tillbaka i översnöade spår vid skidåkning, skridskoåkning etc eller upprepa en tidigare rutt på cykel eller Inlines både via bilvägar och cykelvägar.

Jag har en Garmin eTrex Vista HCx med diverse kartor. Nu har jag ett micro-SD kort som jag själv laddat med City-Navigator Europe och Friluftskartan Pro.

När jag reverserar ett spår så kalkylerar eTrexen med bilväg enligt City-Navigator och väljer inte det registreade färdspåret som delvis alltså inte följer vägar. Detta oavsett om kartan visar City-Navigator eller inte.

Finns det ingen funktion i eTrexen som tillåter mig att följa spåret tillbaka utan hänsyn till bilvägar?

Skall jag slå av Autorutten på något sätt för att få det att funka?

Det går naturligtvis att försöka hitta tillbaka genom att försöka följa det tidigare färdspåret i kartfönstret men det vore smidigare om man såg det i "motorvägsvyn" att man ligger på spåret eller hur mycket bredvid i sidled ungefär som man gjorde med rutter på sjön för ett antal år sedan med den tidens GPSer. Jag skulle också vilja ha instruktioner att gira innan som när man följer en rutt med pilar och ljud från GPSen.

Kan man åstadkomma detta på något annat sätt via Mapsource?

Skulle t ex kunna vara användbart vid skidbestigningar plötsligt dålig sikt på fjället etc.

Thure
 
Fungerar det inte med "TrackBack" funktionen? Har ej själv Vista HCx, men 60 CSx och där fungerar det utmärkt. Vista HCx har tydligen möjligheten att logga tracken på SD-minnet också, men det vet jag inte mycket mer om.
Ett annat alternativ/fråga är om du har "Lock On Road" aktiverad i Mapsetupen. Änrda denna från ON till att fråga, så kan du välja om du vill följa väg eller inte (fungerar på 60CSx i alla fall)

/Mikael
 
Tack för svar. Nej

Trackback fungerar inte och lås på väg/lock on road är inte aktiverad.

Har du City Navigator iladdad på din 60?

Thure
 
Trackback fungerar inte och lås på väg/lock on road är inte aktiverad.

Har du City Navigator iladdad på din 60?

Thure

I min Vista HCx funkar trackback. Kan inte utantill vart man börjar i menyerna, men du kan troligen i huvudmeny tracks finns trackback och får välja att gå till start eller inte. Väljer du inte start så får du zooma in och välja den punkt med datum/tid som du vill till och den tänder upp det spåret och visar med kompassen hur du ska gå. Vill du förenkla återgången så raderar du tracks innan du ger dej iväg så att start blir dagens start. Sedan kan du varje kväll spara dina spår i separata namn.
 
Löste sig

men jag vet inte riktigt var felet låg. Jag daterade upp mjukvaran i GPSen och laddade in kartorna på nytt samt stökade runt i menyerna.

På huvudmenyn finns en undersida som heter setup och under den finns en undermeny route där man kan göra en hel del val. Jag valde bicycle och senare när jag startade om och valde TracBack i ett spår kom ett val att välja åter via vägar eller via Track. Det valet har jag inte fått vid tidigare försök.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
gpsnissen Spårningsenhet och ett System Navigering 3
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
GAMMDUSLF Ngn som vet ett större turistföretag som... Navigering 0
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
ALj Ett och annat om GPS Navigering 2
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
sachsaren Koordinaterna till ett ställe i Vitryssland. Navigering 13
greenjuice Ett par alternativa överföringsprogram till Mac OS X Navigering 0
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
tcollin Ett senarie Navigering 4
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
duelago Ett lämpligt projekt för kartsnickrare... Navigering 9
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
errbe Friluftskartan ett skämt? Navigering 51
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
såg kator visar bara allt på ett papper. Navigering 2
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.