Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig?

Är ute efter mitt livs första GPS.

Den kommer att användas till vandringar runt om i världen.
Det jag är ute efter är följande:

* Bra batteritid

* Jag vill ställa in koordinaterna på mitt vandringsmål och sedan enkelt se hur långt jag vandrat samt hur långt jag har kvar.

* Billig

* Kartor skiter jag i. Mina ögon är min karta och jag är helt enkelt bara ute efter att se hur långt jag har kvar... är trött på att snorig, hungrig och utmattad fråga mötande vandrare runt om i världen: "Is it far amay?"

Är Garmin eTrex 10 ett bra val för mig till detta ändamål?
Kanske finns nått bättre/billigare?

Funkar eTrex10 i hela världen eller måste nånting "extra" köpas till trots att jag inte behöver kartor?

Nybörjare på det här men är trött på att bestiga berg där toppen ser så himla "nära" ut hela tiden :)
 
Jag tror det räcker gott och väl för dig. Jag har läst på en blogg där en kille hade eTrex 10 i fjällen och batteriet räckte flera dagar men då använde han lithium-batterier istället för vanliga. Skulle jag köpa en GPS idag och kartor inte är viktiga, då skulle jag satsa på eTrex 10. Vill ha en GPS med bra batteritid.

/Jonas
 
Jag har 30:an men tror att du skulle gilla att ha möjligheten att kunna ha karta. Helt suveränt. Om du struntar i det i alla fall så är jag helt nöjd med min lilla och hyfsat vassa GPS. Inte snabbast i stan vad gäller just att scrolla i kartor men format och batteritid är mycket bra.
 
För just

frågan hur långt det är kvar är kartor i GPSen överlägset enkelt. Du ser det utan att behöva göra en waypoint på målet. Fria GPSkartor blir bättre och vanligare vartefter.

Risken är att du ändrar dig och vill ha en kartGPS senare

Thure
 
Den duger alldeles säkert för ändamålet. Jagade själv GPS med ett liknande behov (lång batteritid var en tung faktor), men i mitt fall blev det en Garmin GPS 60. Kikade dock på E-trex 10 från början. Mor skaffade sedan en sådan, och den har funkat bra.

Har för mig jag såg någonstans när jag kollade efter recensioner att det svarta gummit runt skalet hade lossnat i några fall, men då hade den blivit "glömd" i stekhet sol uppe på instrumentpanelen i bil.

Min erfarenhet är att GPS'er kan bli en "bäst före"-vara. Min nuvarande GPS 60 har blivit långsam på att hitta satelliter samt att felet i position har blivit markant större. Ofta kan man kanske avhjälpa detta genom att ladda ner uppdateringar i mjukvaran på exv. Garmins hemsida. Kolla om detta fortfarande går för E-trex 10. Borde dock vara möjligt.

Positionsnoggranheten beror naturligtvis också på en hel del olika faktorer, och jag har egentligen svårt att förstå texten på en del kartonger som säger att det är si och så många meters exakthet. Så funkar det inte riktigt i praktiken, men för vandring spelar det ju ingen större roll om man ligger 20-30 meter från leden på skärmen.
 
Jag går också i tankarna att sluta använda mobilen som GPS och skaffa en "riktig". För länge sedan hade jag en Garmin GPS12 men den har passerat bäst före datumet. Batteritiden osv har ju markant förbättrats sedan då. Jag tror att man ändå ska skaffa en med möjlighet till karta då det kan bli intressant vid senare tillfälle.



...sent by Tapatalk
 
Har för mig jag såg någonstans när jag kollade efter recensioner att det svarta gummit runt skalet hade lossnat i några fall, men då hade den blivit "glömd" i stekhet sol uppe på instrumentpanelen i bil.

På Gamla eTrex-serien, alltså de som har namn och inte heter x0, var det ett stort problem.
Har tre såna mottagare, på alla har gummit lossnat inom ett par år.

I den nya serien ser jag inte hur det skulle kunna hända. Gummijackan - om det nu inte är plast med ett tunt gummilager - är otroligt hård. Men vad vet jag.
 
Tack för svaren :)

Många förespråkar en kartfunktion ändå fast jag idag inte har något behov av detta.

Ett par följdfrågor på det:

1. Drar inte det ner batteritiden? Mer grafik och färgdisplay? Tex eTrex10 och 30:an är ju specad. till samma batteritid. Stämmer det verkligen i praktiken?

2. Hur funkar det med kartor till Garmin eTrex 30

I sommar vandrade jag i Kroatien, Alaska och på Färöarna. En härlig blandning alltså. Har inte den minsta lust att köpa nya kartor varje gång. Finns det en "standardkarta" som medföljer som fungerar överallt? Och om man inte har aktuell karta över området är då GPS:en obrukbar eller går det då att köra "text-mode" och använda den ändå med att slå in koordinaterna och se avstånden?
 
1. Det som drar ned batteritiden är om man använder belysningen.

2. Som jag nämnde finns gratiskartor open street map och andra att ladda ned. Samtliga basfunktioner som koordinater inspelning av färdspår rutt och waypointnavigering färddator kan man använda utan karta.

Thure
 
Tack Thureb.

Och till er andra för bra och värdefulla svar.

Jag vet nu det jag behöver veta :)

Återstår alltså att bestämma sig och trycka på köpknappen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
marcuslundmark Garmin GPS 12 XL? Är den bra? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.