Garmin 276 är tillbaka i upphottad form

Tack för info!
Ger ett visst hopp om Garmin som hittills mest har drivit sina modeller mot "fördummning" jämfört med den gamla suveräna 276/278/478 serien.
Ingen av de nya har ännu kunnat matcha den gamla 276 förmåga att visa detaljer i utzoomat läge, att hantera autozoom vid navigering efter rutt t.ex. men nu finns det kanske hopp.
Skaplig prislapp, min 276 funkar än för mig så det blir nog inget köp ännu...;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Reagerade också på priset drygt 8000 Kr. En padda eller smartphone med stor skärm borde vara mera prisvärd.

Men Garmin kanske matchar priset mot marina kartplottrar?

Thure

276 har ett användningsområde som riktar sig mot den typen av användare som inte är så priskänslig. Många av dem använder fortfarande GAMLA 276 eftersom ingen navigator sedan dess kan det 276-an kan.

Äntligen kan de köpa en ny navigator.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

276 har ett användningsområde som riktar sig mot den typen av användare som inte är så priskänslig. Många av dem använder fortfarande GAMLA 276 eftersom ingen navigator sedan dess kan det 276-an kan.

Äntligen kan de köpa en ny navigator.

Jag är nyfiken, vilken är målgruppen? Varför skaffa en 276 Cx när man kan få en bil-GPS och en Garmin GPSmap 64st för mindre pengar?

Försvarsmakten, offroadmotorcyklister, naturbevakare osv osv... 276 betingar ett högt värde på begmarknaden trots att den är lastgammal.

Är oöverträffad (tills nu då kanske) som MC-navigator, både on- och offroad. Köpte min 276:a beg som ersättning för en 176 med gråskaleskärm.
Närmast "skottsäker", pålitlig och helt förutsägbar i funktion, något man har svårt att åstadkomma med ios/androidlösningar.
Knappar (som tyvärr sitter på fel sida för MC-bruk) som funkar även i regn, lera eller snöslask vilket inte touchskärmar gör.
Förmodligen bra som navigator till sjöss, det var ju den egentliga målgruppen för denna typ av navigatorer.
Ersätter inte nuvi som ju är optimerad för att ta mig till en viss plats, jag har både en 276 och en nuvi200 på min MC just för att kunna söka på en adress och bli ledd dit, något som 276 inte är optimal för.
Med den nya kanske man kan få det goda från båda i en och samma gps!?

Hittade en bra recension av den nya modellen 276Cx

http://globeriders.com/article_pages/article10_gps/article10_gpsmap276cx.shtml

Återstår att se hur den klarar utzoomning utan att tappa detaljer.
Och om den är lika tillförlitlig som den gamla, men det tar ju längre tid att utreda...
Bra vore också om man kunde vända den uppochner. På MC vill man ha knapparna till vänster då ju högerhanden är låst till gashandtaget. Ja, jag inser att texten på knapparna blir uppochner men det skulle jag kunna leva med men det lär nog knappast Garmin tordas göra utan att bli till åtlöje...

Den har tyvärr inte samma detaljer i utzoomningarna som den gamla... det finns utförlig recension på svenska offroadentusiasternas forum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips