Är Garmin GPS60 ok ?

För mig med ganska snål budget och som väntar på skatteåterbäringen så spanar jag på att kanske köpa en GPS. Jag har valt bort kartfunktionen dels av budgetproblem och dels för att jag tror inte jag behöver det någonsin. Men en modell jag fastnade för är:

http://www.garmin.com/products/gps60/


Hur står sig den mot tex Etrex serien eller motsvarande? Jag dammsuger alltid marknaden efter åsikter och tester innan ett köp :)

// EmSt
 
Funktionsmässigt (programmet i den, alltså) är det ingen större skillnad. 60 har känsligare antenn. Bra i skogen.

Anders
 
Jag köpte av en Garmin 60 i januari av precis de skäl du anför ovan. Den är klart känsligare än min havererade Etrex Summit. Den senare tyckte jag var helt värdelös i kuperad skogsterräng. Enda nackdelen med Garmin 60 i jämförelse med Etrex som jag har noterat är helt enkelt storleken. Jag funderade dessutom på Magellan Sportrak och Garmin 76 som förefaller ganska likvärda. Garmin 76 kändes dock ännu klumpigare. Hur som helst är jag nöjd med Garmin 60. Tycker det känns lite onödigt att i nuläget lägga ut mycket pengar då man rimligtvis kan förvänta sig betydligt känsligare handhållna GPS-mottagare i en snar framtid. Jag tänker då på den teknologi som används i bl.a. min Fortuna clip-on som är mycket känsligare än Garmin 60.
 
Hur ter sig en jämförelse?

Ulf N.; sa:
Jag köpte av en Garmin 60 i januari av precis de skäl du anför ovan. Den är klart känsligare än min havererade Etrex Summit. Den senare tyckte jag var helt värdelös i kuperad skogsterräng. Enda nackdelen med Garmin 60 i jämförelse med Etrex som jag har noterat är helt enkelt storleken. Jag funderade dessutom på Magellan Sportrak och Garmin 76 som förefaller ganska likvärda. Garmin 76 kändes dock ännu klumpigare. Hur som helst är jag nöjd med Garmin 60. Tycker det känns lite onödigt att i nuläget lägga ut mycket pengar då man rimligtvis kan förvänta sig betydligt känsligare handhållna GPS-mottagare i en snar framtid. Jag tänker då på den teknologi som används i bl.a. min Fortuna clip-on som är mycket känsligare än Garmin 60.

Känsligare skulle vara bra men ökar då inte risken för att man får in reflexsignaler och får felaktig position?

Har du gjort någon jämförelse om positionen du erhåller stämmer i tät skog med din Fortuna?

Jag har en Etrex Legend och tycker också att funktionen är skakig i skog men den blir bättre om man uppsöker en glänta och ser till att ha antennen högt och icke skymd.

Legenden ger i skogen en spårregistrering med en hel del avbrott/hopp hur blir ett likande spår med Garmin 60 resp Fortuna?

För övrigt så har jag noterat någonstans att nuvarande Etrexar är lite vassare beträffande känslighet än de som såldes för några år sedan. Men 60 serien borde vara bättre.

Thure
 
Fortuna clip-on noggrannhet och

Noggrannheten hos Fortuna clip-on i XTRAC (XT) mode är en intressant fråga som jag själv har ställt mig eftersom jag använder fastighetskartan när jag navigerar (med Oziexplorer). Jag tänkte jag skulle ta mig till ett par triangelpunkter i närheten men det är kanske tveksamt om jag hittar någon som ligger i en position med dålig mottagning. Hur som helst, om jag lägger Garmin GPS 60 samt clip-on på vid fönstret i mitt arbetsrum klagar Garmin över dålig mottagning och får ingen fix, medan clip-on rapporterar signaler från 8-10 satelliter. Ozi’s positionspil pekar då alltid på en position som uppskattningsvis är mindre än 10 meter från verklig position. Med andra ord, tror jag att noggrannheten är helt OK.

Men det finns ett problem med Fortuna clip-on, i varje fall XT mjukvara version 2 från SiRF, som gör att ibland kan det bli en avvikelse på upp till 200 meter. Det var något som kom som en synnerligen obehaglig överaskning för mig, men efter sökningar i diverse forum ser jag att det är ett känt problem som drabbar långsamma vandrare (”the pedestrian problem”, (http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=13228).
). Anledningen är en funktion hos mjukvaran benämnd Static Navigation som medför att positionen fryses om hastigheten understiger 4 km/h under 3 sekunder.

Citat från
http://www.sirf.com/techlibrary/FAQs/FAQs.html
93. Explain the static navigation parameters.
Since SA was turned off, we now disable static navigation as our default, and we recommend that you do also. When it is enabled, if velocity is below 1.2 m/s for 3 seconds we will freeze the position, and leave them frozen until velocity exceeds 1.4 m/s (so there is a bit of hysteresis in the solution).

123. What criteria are used to enable and disable the static navigation filter?
Static navigation is a mode designed for motor vehicles, which causes the position to become pinned at one location when velocity is determined to be low enough. This is designed to make navigation systems operate more reasonably when the GPS Selective Availability (SA) signal degradation is turned on. When the navigation software determines that the vehicle velocity is less than 1.2 m/s for 3 seconds, the position is pinned to its current position. It remains pinned until either velocity is detected above 1.4 m/s, or position is computed to be 200 m from the pinned location.


Hos Fortuna clip-on, XT version 2 i varje fall, är denna funktion ej bortkopplad. Men det finns en lösning som beskrivs i http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=25575. Jag inhandlade därför en blåtandsadapter till pc’n och lyckades utan några speciella problem att koppla bort Static Navigation. Det gjorde jag igår kväll varför jag inte kan säga att detta sker utan allvarliga nackdelar. Men om jag nu rör mig långsamt till andra änden av huset kommer positionen att uppdateras, det gjorde den inte tidigare. Ozi’s positionspil kommer å andra sidan att ständigt ändra riktning även när man står stilla vilket är störande (men man kan ju ha en cirkel istället för pil). Hur som helst, om man skall kunna lita på Fortuna clip-on (XT version 2) i skogen måste Static Navigation vara bortkopplad!

Slutligen vad beträffar känsligheten hos Garmin GPS 60 så förlorar den ganska lätt fixen när den ligger i fickan eller ryggsäcken under en skogspromenad. Om jag dock tar fram den och håller upp den brukar den dock hitta satelliterna. Det gjorde inte min Etrex. Fortuna clip-on som ligger i ryggsäcken har dock nästan alltid en fix.

Ulf N.
 
USB

EmSt; sa:
För mig med ganska snål budget och som väntar på skatteåterbäringen så spanar jag på att kanske köpa en GPS. Jag har valt bort kartfunktionen dels av budgetproblem och dels för att jag tror inte jag behöver det någonsin. Men en modell jag fastnade för är:

http://www.garmin.com/products/gps60/


Hur står sig den mot tex Etrex serien eller motsvarande? Jag dammsuger alltid marknaden efter åsikter och tester innan ett köp :)

// EmSt
En användare på http://www.fendern.se har rapporterat att han inte får den att kommunicera via USB med flera nav program . Dessutom kan den inte ta ström från datorns USB port enligt uppgifter jag sett.
 
Garmin 60 och Ozi

Ulf N.; sa:
<klipp>
Hur som helst, om jag lägger Garmin GPS 60 samt clip-on på vid fönstret i mitt arbetsrum klagar Garmin över dålig mottagning och får ingen fix, medan clip-on rapporterar signaler från 8-10 satelliter. Ozi’s positionspil pekar då alltid på en position som uppskattningsvis är mindre än 10 meter från verklig position. Med andra ord, tror jag att noggrannheten är helt OK.
<klipp>
Ulf N.
Får du det att fungera via USB?
 
Garmin och Ozi med USB

Ulf N.; sa:
Jag har inte gjort några försök utan har bara använt USB-kabeln för att överföra waypoints/tracks mellan GPS och MapSource. Nödvändiga anslutningar mellan Garmin GPS och PC för navigering är mig något oklar, men har diskuterats i flera trådar, t.ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29047
Men det torde finnas expertis här på forumet som har svaret?

Jag har inte haft några problem med USB kommunikationen (waypoints och tracks) mellan min Garmin och OziExplorer, sedan den andra versionen av OziExplorer med USB stöd. Med den första versionen av Ozi hängde överföringen av waypoints vid 123:de waypointen, men det fixade Des över natten.

Med version 3.70 av programmet i 60C och fullt trackminne (10000 punkter) har det rapporterats ett fel http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31968 , men det problemet ligger nog hos Garmin och inte i OziExplorer

Ska man spänningsförsörja en 60C med extern spänning, ska det göras via seriekontakten på GPSen och inte via USB. Åtminstone marknadsför Garmin inte sina USB kablar med avsikt att kunna spänningsmata GPSen på det sättet.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
marcuslundmark Garmin GPS 12 XL? Är den bra? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.