Vad är detta för kordinat?

Vad är det, Rikets ... något eller?

Det är någon slags svensk standard i alla fall och hur många sexsiffriga kan det finnas?

Jag tror det är vanlig x y kordinat som finns på svenska kartor?

Kan man mata in det i en GPS och lokalisera?
 
123456 - 123456 som exempel.


Det vore ju lättare om det var nåt verkligt exempel. "Här är en koordinat för ställe x, vad är det för system?"

Men det där är troligtvis på formen latitud - longitud där de två första siffrorna är grader, två följande bågminuter och de sista bågsekunder. Det kan även vara tre siffror i bågsekunder men om man tar bort den sista siffran försämras bara precisionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RT_90
"Noggrannheten anges genom att utelämna siffror till höger."

Gäller också för Sweref 99 vad jag vet
 
Senast ändrad:
Det vore ju lättare om det var nåt verkligt exempel. "Här är en koordinat för ställe x, vad är det för system?"

Men det där är troligtvis på formen latitud - longitud där de två första siffrorna är grader, två följande bågminuter och de sista bågsekunder. Det kan även vara tre siffror i bågsekunder men om man tar bort den sista siffran försämras bara precisionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RT_90
"Noggrannheten anges genom att utelämna siffror till höger."

Gäller också för Sweref 99 vad jag vet

Det där låter klockrent. Jag har testat det på vanlig karta och då verkar det stämma.


657143-163427 är en riktig.

Fungerar det till GPser? Hur lägger man int det tex i en colorado 300 eller dylik garmin?
 
Fick det att fungera nu. Kordinaten fungerade först inte i Kartex men det berodde på att det var inställt på sveref 99 som är det nya systemet som används i sverige från typ 2007.....det skall vara krångligt

Kordinaten var i Flatensjön som skall vara stockholms renaste sjö.

Så jag gissar på att man ställer in det referenssystem man vill ha i en GPS eller?
 
Men det där är troligtvis på formen latitud - longitud där de två första siffrorna är grader, två följande bågminuter och de sista bågsekunder.
Latitud/longitud anges inte på det viset utan så här
N59°14'35" O18°9'42" (svenska) eller N59°14'35" E18°9'42" (engelska)
Detta är latitud och longitud i RT90 för platsen i exemplet. Koordinaterna i exemplet var alltså i Rikets nät och angivna med 10 m upplösning. Ska man mata in dem i en GPS som anger koordinater med 1 m upplösning får man alltså lägga till en nolla på slutet av varje koordinat. Förr var det vanligt att positioner angavs med 10 eller 100 m upplösning eftersom det var svårt att läsa av noggrannare på de vanliga papperskartorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.