Vad är detta för koordinater?

Hur skall man navigera efter koordinater from ser ut så här: CB 045 918.

Vad är det för karta som använder dessa koordinater?
Finns det möjlighet att få in dessa koordinater i en GPS eller måste de konverteras till rikets nät först?

Vidare undrar om dessa koordinater Gk 33 5°27'30"W - 57°47'20"N. Det står så här:
"Generalstabens karta enl. Spens projektion. Longitud 0 enl Sthlms horisont"
Kan jag använda dessa koordinater direkt i en GPS eller gäller det att skaffa Generalstabens kartan?

Tackar på förhand.
/Michael.
 
De första koordinaterna vet jag inte vad det kan vara, men de senare ser ut som en vanlig lattitud/longitud. Skillnaden är att de verkar ange Stockholm som utgångspunkt för longituden, istället för att använda Greenwich vilket är vanligast. OM man kan förutsätta att lattituden är angiven som vanligt (med ekvatorn som utgångspunkt) så hamnar din andra koordinatpunkt någonstans mellan Göteborg och Borås.
 
Hej, du antyder inte vilket land positionen CB 045 918 är tänk att landa i. Om du går in på http://www.bangor.ac.uk/is/iss025/osgbfaq.htm ser du under rubriken Map References att man i UK har något som liknar din positionsangivelse. Litet längre ner på samma sida står litet tips om Garmin/Magellan. Det kan även tänkas att du har en ofullständig position given i UTM. I så fall borde punkten ligga någonstans i trakterna av Torneträsk. Det finns även ett system som heter GEOREF (World Geographic Reference System) där koordinaterna ser ut på detta sätt.

När det gäller Generalstabskartan är din position uppenbarligen uttryckt i (lat,long). Eftersom longituden är "Longitud 0 enl Sthlms horisont" skall du addera till 18°03'29.8" för att få den relativt Greenwich. Om du stoppar in latituden och den korrigerade longituden i din GPS kommer du att hamna fel ett okänt antal meter. Hur många vet jag inte, men jag gissar att det rör sig om några hundra meter. Tyvärr finns det inga tranformationsparametrar framtagna mellan WGS 84 och det datum som kartan är grundad på. Den ellipsoid som använts konstruerades av en herre vid namn Svanberg. Ellipsoiden heter Svanberg 1817 och har ekvatorsradien 6376797 m och avplattningen 1/304.2506. Min rekommendation är att investera i en modern karta.

Bo-Gunnar Reit
 

clindh

Forumvärd
Man hittar en del "försvunna" stigar och ställen med Generalstabskartan så den har sina kvaliteter (jag kommer snart med en liten artikel runt detta).

Enklaste sättet att använda den tycker jag är att scanna in (eller köpa digitalt från Lantmäteriets tjänst "Historiska Kartor", det är hyfsat billigt) och sedan kalibrera in i OziExplorer eller Fugawi; sedan är det lätt att ta ut rutter och waypoints. Med tanke på de mät- och ritmetoder den gjordes med blir det förvånansvärt bra precision.
 
UTM

Jag tror också att det kan vara UTM-koordinater. Det saknas då en zonangivelse, t.ex. 33V, som det i och för sig är tillåtet att utelämna om man vet i vilket land man befinner sig (33V är i stort sett hela Sverige söder om Östersund, men något CB finns inte i den zonen). Koordinater som börjar med 34UCB hamnar t.ex. (taget med mått mellan tumme och pekfinger) någonstans i trakten av Tjeckien. 34WCB kan som ett tidigare inlägg säger vara i Lappland. De två bokstäverna anger rutor som är 100 x 100 km stora. Från sydvästra hörnet mäter man österut-norrut (över gatan upp i huset), i första hand med kilometer. Tre + tre siffror anger att noggrannheten är 100 meter. UTM-koordinaterna finns antydda med blå färg i marginalen på våra vanliga kartor från Lantmäteriet. I GPS-mottagare (i vart fall min Garmin 12) visas UTM-koordinaterna i s.k. MGRS-form. De inledande bokstäverna (t.ex. CB) ersätts då med tvåsiffriga sifferkombinationer. Med meternoggrannhet blir det då i mottagaren sju + sju siffror förutom zonen. Jag har sökt på nätet på "utm" och "mgrs" och fått en del kunskap, men ännu inte tillräckligt för att kunna dela med mig.
 
Bo-Gunnar Reit; sa:
Hej, du antyder inte vilket land positionen CB 045 918 är tänk att landa i. Om du går in på http://www.bangor.ac.uk/is/iss025/osgbfaq.htm ser du under rubriken Map References att man i UK har något som liknar din positionsangivelse. Litet längre ner på samma sida står litet tips om Garmin/Magellan. Det kan även tänkas att du har en ofullständig position given i UTM. I så fall borde punkten ligga någonstans i trakterna av Torneträsk. Det finns även ett system som heter GEOREF (World Geographic Reference System) där koordinaterna ser ut på detta sätt.

Bo-Gunnar Reit

Hej och tack för svaret.

Koordinaterna pekar faktist till en position någonstans i Torneträsk trakten, så jag antar att det är då en UTM position. När du säger ofullständig, vad är det som saknas och hur kunde du se att de hamnade i Torneträsk?

Känner du, eller någan annan, till om man kan ställe in GPS (har en garmin etrex) till just UTM. Sidan du hänvisade till talar om hur jag ställer in för UK (brittish grid och 'Ord Srvy GB' som datum). Vad skall jag ställa in för att kunna mata in mina Torneträsk koordinater och hamna rätt?

Mvh
Michael.
 
Koordinatsystemet är en modifiering av UTM som heter Military Grid Reference System och används bl.a. av NATO. Kolla om du kan ställa in din GPS på MGRS. Koordinaterna är ofullständiga på två vis. Dels saknas UTM-zonnummer som ska stå före koordinaterna, dels är de angivna bara på 100 meter när. Zonnumret kan du finna på moderna svenska eller norska kartor. Ska jag gissa så är det 34W, men det är bäst att kolla. GPS:en vill ha koordinater på metern när, men det är ju bara att lägga till två nollor efter resp. siffergrupp.
 
Mera UTM

Jag har varit inne på flera sajter, bl.a. http://www.lm.se/geodesi/kartprojektion/utm/utm.htm, http://www.fmnh.helsinki.fi/map/afe/E_utm.htm och
http://www.andrewlesley.freeserve.co.uk/gps/mgrsmaps/europe.html.

Det framgår bland annat att bokstäverna CB i zon 34 kan bli MGRS-beteckningarna (för 100-km-rutor) 03 36, 03 56 eller 03 76. De sista siffrorna hamnar som sagt i zon 34W. Nu är det så att zonerna (eftersom det blir trängre ju längre norrut man kommer) delvis överlappar varandra. Lägger man alltså in i min GPS (i UTM-format och WGS 84) "34W 0304500 7691800" räknar den om detta till huvudzonen 33W med siffrorna avrundat 05414 76842. Omvandlat i long/lat får jag avrundat N 69° 16' E 16° 03'. I RT90 blir det cirka y 1510 x 7686. Dessa angivelser hamnar tyvärr ute i Ishavet kanske 150 km från Torne träsk, men jag kanske har gjort något elementärt räknefel. Var har Du hittat ursprungsuppgiftena, Michael?
 
Nej, du har säkert gjort alldeles rätt. Däremot är nog koordinaterna i ursprungsinlägget angivna i fel ordning. Kastar man om dem, d.v.s. matar in 34W CB 91800 04500 så får man en punkt i närheten av Torneträsk.

Hälsningar
Harald
[Ändrat av haraldn 2003-02-07 kl 18:59]
 
Omräkningen till RT 90 ...

... blev ju lite lättare med nya siffror. Jag får med GPS-en inställd med User Grid enligt lantmäteriets rekommendation y 1603981 x 7606735 (bortsett från att utgångssiffrorna angav endast 100 meters noggrannhet). Den punkten ligger strax väster om Vadvektjåkka nationalpark nära gränsen till Norge. I "vanliga grader" blir det N 68 31.916 E 018 21.009.
[Ändrat av Memme 2003-02-08 kl 16:09]
 
Grott-koordinat

miccolli; sa:
Hur skall man navigera efter koordinater from ser ut så här: CB 045 918.

Vad är det för karta som använder dessa koordinater?
Finns det möjlighet att få in dessa koordinater i en GPS eller måste de konverteras till rikets nät först?

Vidare undrar om dessa koordinater Gk 33 5°27'30"W - 57°47'20"N. Det står så här:
"Generalstabens karta enl. Spens projektion. Longitud 0 enl Sthlms horisont"
Kan jag använda dessa koordinater direkt i en GPS eller gäller det att skaffa Generalstabens kartan?

Tackar på förhand.
/Michael.

Gk 33 5°27'30"W - 57°47'20"N är koordinaterna till Töllsjögrottan, eller som den också heter Sjögaredsbergets grotta.
Kolla här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8155

Tyvärr har jag inte tagit ut koordinaterna enl. RT90 ännu, men om du vill så kan jag ge dig en vägbeskrivning.
 
Re: Grott-koordinat

Carslöv; sa:
Kolla här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8155

Tyvärr har jag inte tagit ut koordinaterna enl. RT90 ännu, men om du vill så kan jag ge dig en vägbeskrivning.

Hej stefan.

Det var just från ditt inlägg jag tog koordinaterna. Jag var mest intresserad av just koordinaterna och hur man kan navigera efter dem. Det som gjorde mig fundersam i detta fall var "Longitud 0 enl Sthlms horisont".

Givetvist är jag intresserad av en vägbeskrivning då det var jakten på grottor som ledde mig till ditt inlägg. Jag kommer att passera området närmare sommaren och hadde tänkt att ta vägen förbi.

/Michael.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
brolly Kan detta vara något? Navigering 1
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
chuck Vad betyder detta!!! Navigering 1
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
RobTar Kan man göra på detta vis? Navigering 8
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.