Hur överföra koordinater till karta?

Efter mycken tvekan har jag skaffat mig en GPS. Än så länge använder jag den främst till att markera var alla vindskydd, kolarkojor, öppna stugor och andra tänkbara övernattningsmöjligheter i mina hemtrakter är belägna.
Men... jag kan mycket väl tänka mig att utöka användandet.

En kunskap jag saknar är hur jag kan hitta en plats på t ex terrängkartan eller fjällkartan om jag har koordinaterna. Är det någon som - enkelt? - kan förklara? Eller känner ni till någon tillräckligt pedagogisk hemsida för att en med teknikfobi ska kunna fatta?

undrar HåkanF
 
Det ska nog finnas ett par introduktioner till GPS-användande här på Utsidan.
En har jag själv skrivit för 15 år sedan eller något sånt.
Hittade dom inte just nu tyvärr.

I princip så behöver du göra följande;
Titta i karthuvudet efter vilket koordinatsystem kartan har. Äldre har RT90 och nyare har SWEREF99.
Sedan ser du till att du har samma inställningar i din GPS.
Avlästa koordinater i mottagaren kan sedan återfinnas i kartans kant, bara att läsa av in till kilometerrutan, sedan mäter du med millimeterskala in till din punkt.

Lycka till
 
Ja, i TEORIN hänger jag med, men...

Det kartblad jag tittar på är Terrängkartan 602 Örebro. Där står att de använder SWEREF 99 TM. Där står också att man ska utgå från kartans sydvästra hörn och börja med att leta upp N-koordinaten och sedan E-dito, MED HJÄLP AV RUTNÄTET.

Men... det finns ju faktiskt TVÅ rutnät! Ett blått som delar in kartan i kilometer-rutor, men också ett BRUNT, som är betydligt glesare - ca 5 km i fyrkant. Det är siffrorna som står vid dessa bruna linier som stämmer med de siffror jag får av kompassen.

I det aktuella fallet vill jag hitta platsen för fågeltornet vid Boglundsängen i norra delen av Örebro. GPS:n ger mig koordinaterna
N59°17.997
E015°12.749
Nere i kartans vänstra hörn står N6560000. En bra bit upp längs vänsterkanten hittar jag 59°15 och ännu högre upp 59°20.
Längs nederkanten finns siffror som på motsvarande sätt utmärker den östliga positionen.
Har jag fel inställning på GPS:n?
undrar en förvirrad HåkanF
 
Det blå rutnätet är det du ska använda för att enkelt kunna föra över koordinater från GPS till karta.
Du har just nu "fel" inställningar i din GPS. Eftersom jag inte har vare sig karta eller GPS tillgänglig just nu kan jag inte hjälpa dig mer än så.
 
Halaj!

Din GPS visar väl WGS84. Hade jag varit dig hade jag ställt in den på SWEREF99, om den finns. På min Garmin 60 Cx finns den inte utan jag kör RT90. Den finns utanför din karta, i svarta siffror.

WGS84=>bruna siffror
SWEREF99=> blå siffror
RT90=>svarta siffror

//T
 
Skriver detta med mobilen i hãngmattan så det får bli kort. Googla på länskartor och klicka dig fram. Där kan du skriva in koordinat och se var på lantmäteriets kartor.
 
Så fort man ska använda GPS tillsammans med en papperskarta så rekommenderar jag starkt att man använder sig av RT90.

Ställ om din GPS till RT90 (se instruktionsboken) och ha den alltid i det läget så fort du ska hantera papperskartor.

När du nu tittar på sjön vid Boglundsängen så bör GPSen visa X6575500, Y1466200.
Titta på kartan, mellan varje ruta (2 cm) så ökar koordinaterna med 1000m.
Tänk på att X och Y i kartsammanhang är tvärt emot vad man är van vid.

Fördelen med koordinater enligt RT 90 är att siffrorna motsvarar en meter skillnaden mellan X6575500 och X6575600 är alltså 100 meter. Hur lång en minut är i WGS84 lär ingen kunna svara så därför är det RT90 som gäller för oss...
 
Så fort man ska använda GPS tillsammans med en papperskarta så rekommenderar jag starkt att man använder sig av RT90.

Ställ om din GPS till RT90 (se instruktionsboken) och ha den alltid i det läget så fort du ska hantera papperskartor.

Förutsatt att den papperskarta man har är i RT90 och inte i SWEREF99, dvs att den inte är alldeles färsk.
 
Så fort man ska använda GPS tillsammans med en papperskarta så rekommenderar jag starkt att man använder sig av RT90.

Ställ om din GPS till RT90 (se instruktionsboken) och ha den alltid i det läget så fort du ska hantera papperskartor.

När du nu tittar på sjön vid Boglundsängen så bör GPSen visa X6575500, Y1466200.
Titta på kartan, mellan varje ruta (2 cm) så ökar koordinaterna med 1000m.
Tänk på att X och Y i kartsammanhang är tvärt emot vad man är van vid.

Fördelen med koordinater enligt RT 90 är att siffrorna motsvarar en meter skillnaden mellan X6575500 och X6575600 är alltså 100 meter. Hur lång en minut är i WGS84 lär ingen kunna svara så därför är det RT90 som gäller för oss...

Halaj!

Det bästa är att ställa in GPS:en på det rutnät som papperskartan har.
På min karta över Fulufjället är rutnätet blått och är i SWEREF99 TM. Svarta RT90 utanför kartan.
På lantmäteriets grönsaksblad är rutnätet svart och med RT90. blå siffror utanför kartan med SWEREF99 UTM.
Jag vet inte om det är för att just fjällkarteserien har det så, eller om den kartan är senare datum än grönsaksbladet. Det gäller bara att hålla tungan i rätt mun så att man inte väljer fel.

I övrigt håller jag med dig om att grader och minuter (eller decimaler, som ts har inställt på) inte ger samma känsla av var man befinner sig som de två andra systemen.
Men mathias, det tillhör väl allmänbildning att veta att en bågminut är 1852 m?

//T
 
WGS84=>bruna siffror
SWEREF99=> blå siffror
RT90=>svarta siffror

//T

Är det ALLTID så? På alla kartor?

Och hur är det met de olika norr som finns? Alltså brukar inte typ magnetnorr finnas som rutnät på kartan ibland med? Vilket är det? eller är jag ute och cyklar?

Off topic kanske... men ändå:). intressant tycker jag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
AfTech54 Överföra från SD-kort till PC Navigering 2
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
Kincop Hjälp-överföra olika kartor Navigering 2
Lappugglan Överföra friluftskartan till GPS Navigering 2
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
micke.lu Överföra gamla färdspår till GPS.... Navigering 4
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...