koordinater?

Finns det någon som kan ge mig en snabb lektion i det här med koordinater och GPS. Vad jag förstått finns det flera olika system. Finns det något system som är "bäst"? Vanligast? Har olika märken olika system? Kan man ändra system? Behöver jag bry mig?

undrar en förvirrad HåkanF

(Någon kanske utbrister: Herregud! Har han inte skaffat en GPS än? Hur många trådar i ämnet ska han starta innan han kommer till skott?
Svaret är: Bara några till.)

:)
 
Finns det någon som kan ge mig en snabb lektion i det här med koordinater och GPS. Vad jag förstått finns det flera olika system. Finns det något system som är "bäst"? Vanligast? Har olika märken olika system? Kan man ändra system? Behöver jag bry mig?

Du behöver bara bry dig om koordinaterna om du ska använda din GPS tillsammans med t.ex. en papperskarta, eller något annat där koordinaterna finns angivet eller spelar roll (t.ex. geocaching). Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.

För svenska kartor som är minst några år gamla är det RT90 (i regel tillsammans med "Rikets Nät" eller "Swedish Grid") som gäller. Nya svenska kartor använder däremot SWEREF 99 och SWEREF 99 TM, och detta system finns bara med på nyare GPS'er. Om din GPS inte har SWEREF 99 kan du klara dig genom att använda WGS84, och sedan manuellt knappa in parametrarna för "grid-konverteringen".

För sjökort gäller i regel WGS84.

För utländska topografiska kartor gäller andra koordinatsystem - kolla vad som gäller i resp. land.

Du kan testa ditt koordinatsystem på GPS'en genom att bege dig till ett landmärke av något slag som är tydligt markerat på din karta, kolla vilka koordinater din GPS säger du befinner dig på, och rita denna punkt på kartan. Hamnade du rätt?

Inget system är "bäst" - det är så många olika system av historiska skäl: varje större land definierade sitt eget koordinatsystem för att mäta upp sina landmärken.

Om du behöver bry dig eller inte beror på hur du har tänkt använda din GPS.
 
Du behöver bara bry dig om koordinaterna om du ska använda din GPS tillsammans med t.ex. en papperskarta, eller något annat där koordinaterna finns angivet eller spelar roll (t.ex. geocaching). Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.

För svenska kartor som är minst några år gamla är det RT90 (i regel tillsammans med "Rikets Nät" eller "Swedish Grid") som gäller. Nya svenska kartor använder däremot SWEREF 99 och SWEREF 99 TM, och detta system finns bara med på nyare GPS'er. Om din GPS inte har SWEREF 99 kan du klara dig genom att använda WGS84, och sedan manuellt knappa in parametrarna för "grid-konverteringen".

För sjökort gäller i regel WGS84.

För utländska topografiska kartor gäller andra koordinatsystem - kolla vad som gäller i resp. land.

Du kan testa ditt koordinatsystem på GPS'en genom att bege dig till ett landmärke av något slag som är tydligt markerat på din karta, kolla vilka koordinater din GPS säger du befinner dig på, och rita denna punkt på kartan. Hamnade du rätt?

Inget system är "bäst" - det är så många olika system av historiska skäl: varje större land definierade sitt eget koordinatsystem för att mäta upp sina landmärken.

Om du behöver bry dig eller inte beror på hur du har tänkt använda din GPS.
Tack för ett uttömmande svar. Jag kommer att använda GPS:en tillsammans med papperskartor - alldeles säkert sjökort och "gröna kartan", men troligen också fjällkartan. Vilket system behövs då i GPS:en?

HåkanF
 
Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.
Är detta enbart en inställningsfråga? Kan man ändra koordinatsystem med en knapptryckning?

HåkanF
 
Bra att kunna ge sin position

Hej,
Det kan vara bra att kunna ge sin position i kordinater.
Jag använder ofta koordinater för att komma till adresser m.m.
Kan vara lite svårt att knappa in en adress på något ensligt hus, men att peka ut det på datorn och få en koordinat gör saken lättare.
Nu är det väl så att det finns olika system för att göra detta. (X-Y, Lat-long, East-North m.m.)
I marginalen på kartorna så finns det möjlighet att lära sig detta.
Ord som referenssystem och projektion kräver lite mer djuplodad diskussition.(Googla nätet)
Enl mig som nästan dagligen använder koordiater så kör jag enl WGS84 och MGRS.
Att ge sin pos i X-Y är väl nästan borta i dag skulle jag tro.
nu gäller väl East North enl sweref99 i Sverige? Lite osäker.

Fjällguiden
 
Hehe... Det här kan jag prata om i tre timmar :)

Finns en hel del att läsa på Lantmäteriets hemsida:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=68

Som tidigare sagts, ska du använda GSPen med en papperskarta ställer du in det format som kartans rutnät är gjort i. RT90, SWEREF99, WGS84.
Men har man en GPS med "elektronisk" karta (t.ex Friluftskartan) då behöver man egentligen inte ställa in nåt format, man kan ändå se var man är och hitta till waypoints som finns lagrade.

/Ulf
 
Det var ett föredömligt koncentrat av tre timmars föreläsning!

Jag kör GPS-kurs på ABF, 3 kvällar a 3 timmar. :)
Det första jag gör är att tala om att dom aldrig ska lita på GPSen, den kan få slut batteri eller gå sönder eller visa fel, alltid ifrågasätta om det är rimligt om det är 10km eller 100km dit dom ska osv.
Sedan kartläsning, hur man får ut en koordinat från en karta/sjökort.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
epsu Storlek på koordinater ? Navigering 1
Idolf Koordinater på nätet Navigering 0
P.D Hemsida för koordinater Navigering 12
salgo60 Reserapporter med GPS koordinater Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.