koordinater?

Jag kör GPS-kurs på ABF, 3 kvällar a 3 timmar. :)
Det första jag gör är att tala om att dom aldrig ska lita på GPSen, den kan få slut batteri eller gå sönder eller visa fel, alltid ifrågasätta om det är rimligt om det är 10km eller 100km dit dom ska osv.
Sedan kartläsning, hur man får ut en koordinat från en karta/sjökort.

/Ulf
Något sådant har jag inte sett till här i Örebro. Synd att det är så långt till Luleå. :)

HåkanF
 
Det första jag gör är att tala om att dom aldrig ska lita på GPSen, den kan få slut batteri eller gå sönder eller visa fel

Varför så kategorisk ???

Antagligen vill du få de som alltid litar blint på GPS'en att tänka om lite, och det är ju lovvärt. Men om det nu skulle vara så att man aldrig nånsin kan lita på sin GPS som du hävdar, varför ska man då överhuvudtaget ha den med sig? Den visar ju ändå bara opålitliga skräpsiffror, om den nu alls fungerar ... eller?

Visst kan man oftast lita på sin GPS, om än med sund skepsis. Och ett reservsystem i form av traditionell karta och kompass är ändå alltid att rekommendera, om man inte känner trakten så bra att man hittar utan karta. Är vädret klart och om det kommer att förbli klart, klarar man sig bra utan kompass om man har klocka med sig - men även klockor kan gå sönder eller få slut på batteriet. Inte ens en karta är helt riskfri - man kan förlora kartan, och då står man där....
 
Senast ändrad:
Det känns lite som "Jag har köpt en gammal Spitfire, hur flyger man?".

För att kladda till det ännu mer finns det varianter på de olika koordinatsystemen.
RT90 är enkelt och har funnits i varenda GPS jag sett. det fanns i Garmin redan 2001 när jag köpte min första.

WGS84 är vanligt och finns i olika varianter. Kolla så att du ställer in rätt annars kan du komma lite fel.

SWEREF 99 är ganska nytt men finns ändå med i de GPS-er jag haft, om inte så kan du uppgradera mjukvaran.

Det varierar också vilken typ av GPS du använder. En Bil-GPS för 800 på Rusta är inte lika bra som en Garmin GPSMAP 60 CSX eller nyare. Varför? Du kanske inte ens kan ange koordinater i den billiga. Folk klagar också på att GPS är kass. Det beror på att de vill åka till Rustagården mitt ute i mörka Dalsland och hittar inte. Det beror på att adressen inte finns med i databasen i den billiga GPS:en. I den dyrare kan du lägga in positioner i datorn och sedan skicka in i enheten.
Den billigare kanske heller inte kan navigera "utanför" vägen.

Det är egentligen väldigt smidigt att ange koordinater till en plats. XY (RT90) eller EN (Sweref99) eller NE (WGS84) spelar ingen roll, bara du talar om vilket du använt.
I STF:s bok över stugor och vandrarhem brukar de använda RT90, mycket för att utländska turister kanske inte har Sweref 99 i sina enheter.
 
Tilläggas skall kanske att WGS84 är det enda system som används i hela världen, det används av flyg och sjöfart. alla andra system är nationella även om SWEREF99 skall ingå i en europastandard som skall ersätta RT90.
 
Det känns lite som "Jag har köpt en gammal Spitfire, hur flyger man?".

För att kladda till det ännu mer finns det varianter på de olika koordinatsystemen.
RT90 är enkelt och har funnits i varenda GPS jag sett. det fanns i Garmin redan 2001 när jag köpte min första.

WGS84 är vanligt och finns i olika varianter. Kolla så att du ställer in rätt annars kan du komma lite fel.

SWEREF 99 är ganska nytt men finns ändå med i de GPS-er jag haft, om inte så kan du uppgradera mjukvaran.

Det varierar också vilken typ av GPS du använder. En Bil-GPS för 800 på Rusta är inte lika bra som en Garmin GPSMAP 60 CSX eller nyare. Varför? Du kanske inte ens kan ange koordinater i den billiga. Folk klagar också på att GPS är kass. Det beror på att de vill åka till Rustagården mitt ute i mörka Dalsland och hittar inte. Det beror på att adressen inte finns med i databasen i den billiga GPS:en. I den dyrare kan du lägga in positioner i datorn och sedan skicka in i enheten.
Den billigare kanske heller inte kan navigera "utanför" vägen.

Det är egentligen väldigt smidigt att ange koordinater till en plats. XY (RT90) eller EN (Sweref99) eller NE (WGS84) spelar ingen roll, bara du talar om vilket du använt.
I STF:s bok över stugor och vandrarhem brukar de använda RT90, mycket för att utländska turister kanske inte har Sweref 99 i sina enheter.

Tack! Du skriver så att jag fattar. Inte illa.

HåkanF
 
Tilläggas skall kanske att WGS84 är det enda system som används i hela världen, det används av flyg och sjöfart. alla andra system är nationella även om SWEREF99 skall ingå i en europastandard som skall ersätta RT90.

Rätt och riktigt, sedan använder t.e.x SOS och Sjöräddning Lat & Long med decimalgrader, inte minuter och sek.
WGS 84 & hddd.dddddd är formatet som används allra mest.
 
Det som kan ställa till saker med WGS84 är att det finns olika varianter att ange "noggrannheten".
Den kan anges i
grader och decimaler av grader N59.00000 E12.00000,
grader och decimaler av minuter N59o00.000 E12o00.000 eller
grader, minuter och sekunder N59o00"00 E12o00"00.
Jag vet att det lilla o-et skall vara där uppe, men jag orkade inte leta.

Skillnaden är ganska marginell om man står tex vid N59 E12 som råkar vara strax söder om Håbol i Dals Eds Kommun. Någon kilometer därifrån börjar felen och det kan peka flera kilometer fel om man tex hoppar över symbolerna. De som håller på med Geocaching använder tydligen samma system som på sjön. Grader, minuter och decimaler.

Det finns omräkningsformler för de olika varianterna.

Det känns liksom enkelt att bara skippa symbolerna "mellan" för man tycker ju att folk skulle begripa ändå och dessutom är det ju bara att mata in rakt i GPS:en och det blir rätt, två tecken, två till och sedan tre, eller blir det rätt?

Kolla på LM:s sida och Wikipedia och jämför.

Jag gjorde ett anslag till sommarstugan med koordinater om man behöver kalla ner valfri räddningstjänst. Jag gjorde den med SWEREF99, RT90 och WGS84 bara för säkerhets skull.
 
Inget system är "bäst" - det är så många olika system av historiska skäl: varje större land definierade sitt eget koordinatsystem för att mäta upp sina landmärken.

Anledningen man har olika system är att de mer eller mindre bra beskriver jordens form på ett bra matematiskt sätt..

Jämför SWEREF 99(håller på att ersätta RT90) och WGS84
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sweref


För oss vanliga skogsluffare är det inga problem men skall man referera mera noggrant till punkter på jordytan kan det vara av vikt....
 
Det jag skrev ovan var fel med decimalgrader.
WGS84 och Lat/Lon hddd mm ss.s är det vanligaste och ska enligt SOS även fungera hos dom.
 
Du kan testa ditt koordinatsystem på GPS'en genom att bege dig till ett landmärke av något slag som är tydligt markerat på din karta, kolla vilka koordinater din GPS säger du befinner dig på, och rita denna punkt på kartan. Hamnade du

Om du behöver bry dig eller inte beror på hur du har tänkt använda din GPS.

Jag är ny på detta och vill gärna veta mer. Försöker ruska liv i tråden; hur ritar jag ut den på kartan? Ex en position som jag fått från gps, hur omvandlar jag den till kartan? Har försökt läsa på och hittade en del om att räkna ut vinklar, lät väldigt komplicerat. Är det?
 
Kolla

på kartan vad du har för koordinatsystem där. Är den topografiska kartan från Lantmäteriet brukar det finnas antingen rutmönster med RT90 eller på nyare kartor SWEREF99. Dessutom finns grader och minuter fast med glesare markeringar.

Ställ in det koordinatsystem du har på kartan även i GPSen.Svårare än så behöver du inte göra det.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
epsu Storlek på koordinater ? Navigering 1
Idolf Koordinater på nätet Navigering 0
P.D Hemsida för koordinater Navigering 12
salgo60 Reserapporter med GPS koordinater Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.