koordinater?

Finns det någon som kan ge mig en snabb lektion i det här med koordinater och GPS. Vad jag förstått finns det flera olika system. Finns det något system som är "bäst"? Vanligast? Har olika märken olika system? Kan man ändra system? Behöver jag bry mig?

undrar en förvirrad HåkanF

(Någon kanske utbrister: Herregud! Har han inte skaffat en GPS än? Hur många trådar i ämnet ska han starta innan han kommer till skott?
Svaret är: Bara några till.)

:)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Finns det någon som kan ge mig en snabb lektion i det här med koordinater och GPS. Vad jag förstått finns det flera olika system. Finns det något system som är "bäst"? Vanligast? Har olika märken olika system? Kan man ändra system? Behöver jag bry mig?

Du behöver bara bry dig om koordinaterna om du ska använda din GPS tillsammans med t.ex. en papperskarta, eller något annat där koordinaterna finns angivet eller spelar roll (t.ex. geocaching). Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.

För svenska kartor som är minst några år gamla är det RT90 (i regel tillsammans med "Rikets Nät" eller "Swedish Grid") som gäller. Nya svenska kartor använder däremot SWEREF 99 och SWEREF 99 TM, och detta system finns bara med på nyare GPS'er. Om din GPS inte har SWEREF 99 kan du klara dig genom att använda WGS84, och sedan manuellt knappa in parametrarna för "grid-konverteringen".

För sjökort gäller i regel WGS84.

För utländska topografiska kartor gäller andra koordinatsystem - kolla vad som gäller i resp. land.

Du kan testa ditt koordinatsystem på GPS'en genom att bege dig till ett landmärke av något slag som är tydligt markerat på din karta, kolla vilka koordinater din GPS säger du befinner dig på, och rita denna punkt på kartan. Hamnade du rätt?

Inget system är "bäst" - det är så många olika system av historiska skäl: varje större land definierade sitt eget koordinatsystem för att mäta upp sina landmärken.

Om du behöver bry dig eller inte beror på hur du har tänkt använda din GPS.
 
Du behöver bara bry dig om koordinaterna om du ska använda din GPS tillsammans med t.ex. en papperskarta, eller något annat där koordinaterna finns angivet eller spelar roll (t.ex. geocaching). Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.

För svenska kartor som är minst några år gamla är det RT90 (i regel tillsammans med "Rikets Nät" eller "Swedish Grid") som gäller. Nya svenska kartor använder däremot SWEREF 99 och SWEREF 99 TM, och detta system finns bara med på nyare GPS'er. Om din GPS inte har SWEREF 99 kan du klara dig genom att använda WGS84, och sedan manuellt knappa in parametrarna för "grid-konverteringen".

För sjökort gäller i regel WGS84.

För utländska topografiska kartor gäller andra koordinatsystem - kolla vad som gäller i resp. land.

Du kan testa ditt koordinatsystem på GPS'en genom att bege dig till ett landmärke av något slag som är tydligt markerat på din karta, kolla vilka koordinater din GPS säger du befinner dig på, och rita denna punkt på kartan. Hamnade du rätt?

Inget system är "bäst" - det är så många olika system av historiska skäl: varje större land definierade sitt eget koordinatsystem för att mäta upp sina landmärken.

Om du behöver bry dig eller inte beror på hur du har tänkt använda din GPS.
Tack för ett uttömmande svar. Jag kommer att använda GPS:en tillsammans med papperskartor - alldeles säkert sjökort och "gröna kartan", men troligen också fjällkartan. Vilket system behövs då i GPS:en?

HåkanF
 
Och då gäller att du ska ställa in din GPS på samma koordinatsystem som papperskartan eller detta andra använder -- för du vill ju använda GPS_koordinaterna för att leta reda på t.ex. var på papperskartan du befinner dig.
Är detta enbart en inställningsfråga? Kan man ändra koordinatsystem med en knapptryckning?

HåkanF
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra att kunna ge sin position

Hej,
Det kan vara bra att kunna ge sin position i kordinater.
Jag använder ofta koordinater för att komma till adresser m.m.
Kan vara lite svårt att knappa in en adress på något ensligt hus, men att peka ut det på datorn och få en koordinat gör saken lättare.
Nu är det väl så att det finns olika system för att göra detta. (X-Y, Lat-long, East-North m.m.)
I marginalen på kartorna så finns det möjlighet att lära sig detta.
Ord som referenssystem och projektion kräver lite mer djuplodad diskussition.(Googla nätet)
Enl mig som nästan dagligen använder koordiater så kör jag enl WGS84 och MGRS.
Att ge sin pos i X-Y är väl nästan borta i dag skulle jag tro.
nu gäller väl East North enl sweref99 i Sverige? Lite osäker.

Fjällguiden
 
Hehe... Det här kan jag prata om i tre timmar :)

Finns en hel del att läsa på Lantmäteriets hemsida:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=68

Som tidigare sagts, ska du använda GSPen med en papperskarta ställer du in det format som kartans rutnät är gjort i. RT90, SWEREF99, WGS84.
Men har man en GPS med "elektronisk" karta (t.ex Friluftskartan) då behöver man egentligen inte ställa in nåt format, man kan ändå se var man är och hitta till waypoints som finns lagrade.

/Ulf
 
Det var ett föredömligt koncentrat av tre timmars föreläsning!

Jag kör GPS-kurs på ABF, 3 kvällar a 3 timmar. :)
Det första jag gör är att tala om att dom aldrig ska lita på GPSen, den kan få slut batteri eller gå sönder eller visa fel, alltid ifrågasätta om det är rimligt om det är 10km eller 100km dit dom ska osv.
Sedan kartläsning, hur man får ut en koordinat från en karta/sjökort.

/Ulf
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.