Lägga in koordinater i Basecamp?

Jag har letat men inte hittat något svar, så jag testar med att starta en ny tråd.

Jag laddade ned Basecamp med tanken att det skulle vara lätt att lägga in en rutt med hjälp av koordinater och föra över det till min gps men jag kan inte förstå hur jag ska göra. Vad jag kan se finns inte ens något ställe där jag kan skriva in koordinaterna, fast så illa kan det väl inte vara. Jag har trianglar med koordinater för varje ben som jag vill lägga in. Det är fråga om områden mitt i skogen och jag vill gå rakt mellan dessa punkter.

Finns det någon vänlig som kan hjälpa mig?

Du kan skapa waypoints i Basecamp, det finns en ikon att klicka på. Skriv in den koordinat du vill använda. När du har alla koordinater som waypoints så skapar du en ny rutt mellan dem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt svar! Jag klickar på ikonen Ny waypoint och väntar på att någon typ av ruta ska dyka upp men inget händer. Är det något mer jag måste göra?

Det kanske finns smartare sätt, men detta borde funka:

Välj Arkiv -> Ny -> Waypoint och sätt en waypoint på kartan i näheten av där du vill ha din waypoint.
Klicka på Waypointens namn på kartan och ändra till önskade koordinater i egenskapsfliken

Ett sätt att göra det på är astt klicka på waypointsymbolen i menyn upptill och sedan klicka på kartan där man vill att den ska vara. Waypointen får då ett namn, som man sedan kan finna i "Min samling" till vänster om kartan. Dubbelklicka på den så får du upp en ruta där du kan redigera uppgifterna för waypointen
Bertil

Då verkar det fungera men ändå inte. Det visar sig att det inte går att använda mina koordinater. Jag har sådana i RT90 och har ställt om till just RT90 i Redigera - Alternativ men vill ha det även i position (så tror jag det heter på min gps, dvs x och y utan punkter, tex x6507869 y1527754). Finns det något ställe jag kan ställa om det?

Usch, nu känner jag mig både korkad och besvärlig.

Det verkar som om jag löst problemet. Av någon anledning ska y-axeln läggas in först och inte x-axeln. Jag har lyckats lägga upp en rutt med de koordinater jag har. Tack för all hjälp jag fått! Det finns en viss risk att jag dyker upp igen med nya frågor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips