Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning)

Jag behöver en pryl som kan
dels mäta höjden när jag går uppför ett berg,
dels mäta längden på hur långt jag springer i skogen.

Kan en GPS uppfylla min behov?
Hur stor är felmarginalen vid höjdmätning med GPS?
Måste man någonsin kalibrera en GPS?
Tar en GPS hänsyn till upp- och nerförsbackar när man
mäter löpslingor i skogen, eller mäter den bara horisontellt?

Baserat på detta, kan någon rekommendera en liten och smidig GPS?

Tack!

/Daniel
 
skeptisk...

Jag har sprungit i skogen med min förvisso inte så lilla GPS och det har fungerat bra med längdmätning. Jag testade på en slinga av känd längd i skogen för att sedan mäta en av okänd längd.

Däremot fungerade det inte så bra med höjdmätning, antagligen pga den sämre mottagningen.

Det bästa kanske vore att komplettera med en
(puls)klocka som fixar höjdmätningen?
 
Felet i höjdled brukar hålla sig runt 10-15 meter, alla fall vid de tillfällen jag har kollat. Vill du ha högre noggrannhet så finns det GPS-mottagare med ingyggd barometrisk höjdmätare, t.ex. Garmins Geko 301, eTrex Summit eller eTrex Legend.

Längdmätningen duger utmärkt. Att den mäter horisontellt har mycket liten betydelse. Backarna lutar mycket mindre än man tror så den extra väglängd de ger kan man bortse ifrån. Detta disukterades utförligt här för halvannan månad sedan.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22572
 
Var köper man GPS-mottagare?

Tackar!

Var i världen ska jag köpa min GPS-mottagare?

Jag tar tacksamt emot länkar till affärer med låga priser.

Tips på några billiga GPS-mottagare utan altimeter?

/Daniel
 
d.a.n.i.e.l; sa:
1) Hur stor är felmarginalen vid höjdmätning med GPS?
2) Måste man någonsin kalibrera en GPS?
3) Tar en GPS hänsyn till upp- och nerförsbackar när man mäter löpslingor i skogen, eller mäter den bara horisontellt?
/Daniel

1) GPS-systemet är egentligen inte avsett för höjdmätning. Pga geometrin till satelliterna får du alltid sämre positionering i höjdled än i XY-led så att säga.

2) Nej. Om du inte köper en GPS med inbyggd barometrisk höjdmätare, typ Garmin Vista. Då måste du kalibrera höjdmätaren varje gång du slår på den.

3) Detta har debatterats i en annan tråd här på utsidan: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22572
Något entydligt svar kom väl inte fram...

Observera att de flesta GPSer inte sparar höjddata i sin logg om man vill tanka över rutten till en dator och kolla t ex höjdprofil i ett spår när du kommer hem. Vill du ha den funktionen så kolla noga att den modellen du tänker köpa verkligen klarar detta.

/RedTop
 
redtop; sa:
Observera att de flesta GPSer inte sparar höjddata i sin logg om man vill tanka över rutten till en dator och kolla t ex höjdprofil i ett spår när du kommer hem. Vill du ha den funktionen så kolla noga att den modellen du tänker köpa verkligen klarar detta.

/RedTop

Min Garmin 76 har två sorters spår, dom som ej är sparade, dom är obearbetade. dvs farter och höjder är med. Jag kan bland anant se att jag var uppe på 86 m höjd när vi åkte över stora bältbron.

Sedan när man "sparar", då finns bara postionerna och benlängder kvar.
 
Legend har inte höjdmätning

haraldn; sa:
Felet i höjdled brukar hålla sig runt 10-15 meter, alla fall vid de tillfällen jag har kollat. Vill du ha högre noggrannhet så finns det GPS-mottagare med ingyggd barometrisk höjdmätare, t.ex. Garmins Geko 301, eTrex Summit eller eTrex Legend.

Garmin Legend har inte barometer men Vista lär ha.

Garmin har en ny GPS på gång som man kan bära på handleden som en klocka. Den har Li-ion batteri och väger ca 80 gram. Det finns en tidigare tråd om den apparaten här på forumet där de första inläggen kom i somras. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22008

Den är menad att användas som träningskamrat. Man skall kunna jämföra sig med en virtuell träningskompis mm.

Kanske kan vara värd att vänta på.

Thure
 
Suunto bättre än GPS?

Jag har dels en Suunto klocka med höjdmätare, dels en Vista. Suunton som jag har haft några år tycker jag stämmer riktigt bra (vanligen max 5-10 meter fel) förutsatt att man kollar kalibreringen varje morgon. Vistan verkar trots upprepade kalibreringar ge lite större osäkerhet, i alla fall i mina enkla jämförelser i Kebnekaiseområdet.
 
höjdprofil

Sportrak ger höjdprofil när du tittar i efterhand. Jag tror också att höjd sparas i alla trackpoints när du för över dem till Mapsend i PC. Man kan sedan redigera trackpoints och ta bort eventuella skutt som uppenbarligen beror på felmätnintg (under träd, reflexer från en bergvägg osv). Men den är väl inte så himla smidig att springa med.

Jonas
 
Re: Suunto bättre än GPS?

Landberg; sa:
Jag har dels en Suunto klocka med höjdmätare, dels en Vista. Suunton som jag har haft några år tycker jag stämmer riktigt bra (vanligen max 5-10 meter fel) förutsatt att man kollar kalibreringen varje morgon. Vistan verkar trots upprepade kalibreringar ge lite större osäkerhet, i alla fall i mina enkla jämförelser i Kebnekaiseområdet.

För att en höjdmätare med barometergivare skall kunna fungera tillfredställande så måste den vara temperaturkompenserad. Det är Suunton hur det är för Vistan vet jag inte.

För Garmin Etrex Legend m fl kan positionen i lat och long bli exaktare om man matar in en känd höjd.

Thure nöjd Suunto och Legend användare
 
Re: Legend har inte höjdmätning

thureb; sa:
Garmin Legend har inte barometer men Vista lär ha.
Stämmer.
Garmin har en ny GPS på gång som man kan bära på handleden som en klocka.
Mer info: http://www.garmin.com/products/forerunner201/

När det gäller spår i de Garminenheter jag sett så finns höjdinformation i det aktiva spåret och kan överföras till dator (det finns en funktion för att se höjdprofiler grafiskt i MapSource). Men om man väljer att spara undan spåret till något av de tio spårminnena i GPS:en så förenklas spåret kraftigt och bl.a. höjdinformationen försvinner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.