Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0?

Jag håller på med ett litet hobbyprojekt och skulle behöva vektordata för (framför allt) sjöar och vattendrag i Sverige och Norge. VMAP0 finns, men är väldigt grovt - om jag plottar det tillsammans med t.ex. GPS-spår så ser det ibland ut som om jag går på fel sida om en älv, eller som om änden av en sjö går rakt upp för en bergssida.

Det finns tydligen något som heter VMAP1 som ska vara betydligt bättre men där den svenska delen inte är tillgänglig. Den allmänna uppfattningen i USA verkar vara att NIMA, organisationen som har hand om VMAP1, måste göra alltihop tillgängligt för allmänheten enligt "Freedom of Information Act" men att de vägrar att göra det för att skydda utländska kartmonopol som de samarbetar med.

Har någon några tips om annan fri vektordata som finns tillgänglig?
 
Det är tyvärr så att det brukar kosta att få tag på vettig data...om man nu kan kalla VMAP1 för vettigt.
Norden kan bli lite svårt då alla som sitter här och skapar sin vektordata har förstått att det går att ta betalt för det.
 
Det tråkiga med VMAP är att det varierar väldigt mellan olika länders bidrag..
Sen kan det vara idioter som har skapar vissa lager...vet att jag försökte klippa ut alla städer i afrika men den shp-filen var över 2GB och då ville inte ArcInfo vara med längre.

Men det som är gratis från LM brukar hålla väldigt hög standard och det är bara att jaga samma från övriga norden då.
 
Det framgick ju inte riktigt av din fråga, men heder åt dig som bryr dig om användningsvillkor.
Tja, för mig så betyder "fri" i det här sammanhanget just "fri från upphovsrättsliga restriktioner, utom möjligen ett krav att derivat också måste vara fria". Fast jag kanske är open source-skadad.

The search continues...
 
Fin karta från LMV

Jag har laddat ner versionen för Mapinfo. Lite komplicerat uppbyggd, men så är resultatet i stort sett mycket bra. Har dock några förslag till förbättringar:

Bifoga en "Arbetsyta" (WOR-fil) så att lagren enkelt kan visas i den ordning som är bäst. Nu finns ju ett förslag i dokumentationen på ritordning. Jag kan lägga upp en sådan WOR-fil här, för man måste ändra ordning från den som Mapinfo "fixar till" själv, om man vill att det ska se riktigt bra ut.

Riksgränsen mot Norge och Finland saknas i stora delar. Kan vi få en hel?

Lagernamnen borde vara helt utskrivna, inga kryptiska förkortningar.

De administrativa gränserna som sträcker sig ut i havet, vill jag och gissningsvis de flesta ha bort eller inte se. Och havet vill jag inte se heller, utan endast strandlinjen. Kan LMV fixa till det eller finns det någon beskrivning hur man gör? Jag gissar att man måste extrahera ut det ur ett eller flera lager.

Låter negativt, menar inte att produkten är dålig, men för personer som inte dagligen håller på med kartor kan livet göras enklare...
 
Tja, för mig så betyder "fri" i det här sammanhanget just "fri från upphovsrättsliga restriktioner, utom möjligen ett krav att derivat också måste vara fria". Fast jag kanske är open source-skadad.

The search continues...

Hej!

Det kan ju vara värt att kolla med Lantmäteriet vad de skall ha i avgift för det du skall använda kartan till. För vissa användningar kan man kolla priset direkt på deras hemsida.
Provade lite snabbt vad tillstånd för sverigekartan för några olika alternativ skulle kosta: Trycka 100 ex i stort format (ca 50 kvadratdecimeter) kostade 0:-, publicera ett utdrag (1024x768 pixel) ur den på Internet 0:-. Så för Sverigekartan verkar prissättningen vara ganska human :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
Alfaalfa Fri Pro på SD? Navigering 4
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
tekman Titta på transparent stigkarta tillsammans med Fri Pro Navigering 0
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
thureb Fri karta för webpublicering? Navigering 6
clindh Generalstabskartan fri? Navigering 3
Hur känslig ? Fri sikt ? Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
grusha Bättre kartor i gps:en Navigering 16
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
Farbror Bättre kartor i Magellan Meridian Platinum? Navigering 3
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
jokanv97 Bättre noggrannhet förr?? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.