Bättre noggrannhet förr??

Tycker det var bättre noggrannhet i somras, är det min GPS som har ballat ur eller har det något att göra med att USA krigar i Afghanistan?
 
Baserat på vadå?

Är det angivelsen av noggrannheten på din GPS som är annorlunda, eller är det förmågan att hitta en viss position?
Vad har du för GPS? Har du uppgraderat mjukvaran?
Tappat den i backen och fått en lös antenn?
Fukt i antennuttaget, eller har den fast antenn?

Anders
 
Har en fem år gammal garmin 45xl och har varken tappat den i backen eller fått fukt i antennen.
I somras testade jag att hitta vissa fasta positioner, t.ex. vårat hus. Apparaten hittade dessa sånär på 0-10 meter. Nu när jag försöker hitta samma punkter igen är jag som bäst c:a 25 meter bort och ibland över 100 meter trotts att jag har god mottagning.
Funkar ungefär lika bra nu som innan amerikanarna tog bort störsignalen. Och därför undrar jag om dom lagt dit störningen igen nu när dom ligger i krig.

///jonas
 
Inte över Småland

Jag provade att låta min GPS ligga på, och titta ut genom fönstret. Samtidigt loggade jag positionen med VisualGPS.
Ingenting tyder på att noggrannheten skulle vara sämre än vad den var "nyss".
Jag hade ingen GPS före maj 2000, så jag har inte sett inverkan av SA själv, men jag har ju förstått ungefär vad det gick ut på, och så var det inte nu.

Jag fick olika stor drivning i olika riktningar, men byggnaden gör ju att apparaten inte får satelliter jämnt fördelade över himlen, så det är logiskt.

Med min Vista tycker jag att noggrannheten är lika bra som den varit under den tid jag har haft den.

Anders
 
Det kan stämma...

Det har förekommit höga aktiviteter i jonofären nu under hösten. Man såg ju till och med norrsken i Paris en bit in i oktober! Sen var det meteoriterna som skapade störningar för radiobaserade system med en topp den 18:e november.
Läs mer på http://www.navcen.uscg.gov om detta.

Det kan tänkas att äldre utrustning (typ G45) påverkas i större uträckning.

Det vore intressant att höra om det är fler som upplevt att GPS-mottagarna har uppträtt lite konstigt under hösten.

MVH/ Mårten Lindgren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.