Fri sikt mot himlen men inga satelliter

Omkring kvart över tio idag hände mig något märkligt. Jag var ute och cyklade med GPS:en på styret. När jag passerade intill Lundbytunnelns östra mynning såg jag att det låg en cache där. Jag stoppade för att leta efter den, men precis när jag hade ställt ifrån mig cykeln visade GPS:en "Weak GPS signal" och positionen försvann. Jag väntade en stund men inget hände. Jag tänkte att det kanske hade hänt något med GPS:en så jag slog på en annan GPS som jag råkade ha med mig, men den fick inte heller någon kontakt. Man har bra sikt mot himlen på platsen så det hela verkar väldigt mystiskt. Är det någon som har någon förklaring?
 
Hej!

Jag har ingen förklaring, men jag är nyfiken på mer info!

När fick GPS:erna kontakt med satelliterna igen?
Hur lång tid tog det?
Vad krävdes?
Fick du starta om dom för att dom skulle få kontakt igen?
Fick du byta position för att få kontakt igen?
Provade du efter att GPS:erna fått satellitkontakt igen, om dom återigen tappade kontakten på samma plats som förut?

Mvh!
 
Jag stängde av GPS:erna och åkte därifrån. Efter drygt 20 minuter slog jag på den ena igen och då fick den bra kontakt. När jag passerade platsen fem timmar senare var det inga problem.
 
Flera möjliga förklaringar finns

Det förekommer att någon elektrisk anläggning som inte fungerar på riktigt sätt skickar ut en radiosignal som gör att GPSer inte fungerar. Vill minnas att jag läste om att en sådan signal omöjliggjorde GPSanvändning i en amerikansk hamn under lång tid.

Andra förklaringen är att det helt enkelt inte fanns några sattelliter över horisonten just då.

Finns en hemsida som visar hur många satelliter som är tillgängliga på vissa plater i Sverige. Finns en länk i en gammal tråd som du förmodligen kan hitta med lite letande.

Thure
 
Den andra förklaringen är inte särskilt trolig eftersom det bara 20 minuter senare fanns massor av satelliter. För säkerhet skull så kollade jag med det här utmärkta programmet som visar att det fanns 7-8 satelliter ovanför horisonten då.

Den första förklaringen är mera trolig. På platsen ligger någon slags station för trafikövervakningen i Lundbytunneln med en massa antenner på taket, så om det går att störa ut hela GPS.systemet, var det nog det som hade hänt.
 
Bara en enkel kontrollfråga: Du hade väl fri sikt ÅT SÖDER? För det är väl där satelliterna finns, såvitt jag vet ligger alla GPS-satelliter över ekvatorn? Så står man på norrsidan av en bergvägg så spelar det ingen roll hur mycket himmel man ser uppåt och åt norr, satellierna ligger på andra sidan berget.
 
Bara en enkel kontrollfråga: Du hade väl fri sikt ÅT SÖDER? För det är väl där satelliterna finns, såvitt jag vet ligger alla GPS-satelliter över ekvatorn? Så står man på norrsidan av en bergvägg så spelar det ingen roll hur mycket himmel man ser uppåt och åt norr, satellierna ligger på andra sidan berget.

Så vitt jag vet är sateliterna utspridda över hela himlavalvet inte enbart över ekvatorn, annars skulle inte jag vilja vara i ett snabbt jetplan och flyga enligt guidning från GPS som amerikanerna gör.
 
Var finns satelliterna?

Bara en enkel kontrollfråga: Du hade väl fri sikt ÅT SÖDER? För det är väl där satelliterna finns, såvitt jag vet ligger alla GPS-satelliter över ekvatorn? Så står man på norrsidan av en bergvägg så spelar det ingen roll hur mycket himmel man ser uppåt och åt norr, satellierna ligger på andra sidan berget.

Hej!

Om man tittar på "satellit-sidan" på min 60 CS så finns det staplar med olika färg och olika höjd, som representerar de satelliter och med vilken styrka som GPS:en har kontakt med just dessa satelliter.

Ovanför staplarna ser man två cirklar där de satelliter som GPS:en har kontakt med finns utplacerade, med samma färg som staplarna har.

Den yttre cirkeln visar horisonten. Den inre cirkeln visar 45° upp på himlavalvet. Mitten på inre cirkeln är 90° upp, det vill säga rakt ovanför dig. Norr, söder, öst, och väst finns också inritat vid cirklarna.

Håll GPS:en ovanför ditt huvud med displayen neråt och vrid den så att norr på cirklarna pekar mot norr i verkligheten, så ser du i vilken riktning satelliterna finns från dig och hur högt upp på himlavalvet dom finns, just då när du tittar! Gissar att även andra modeller har den här funktionen!?

Mvh!
 
Rättning: Var finns satelliterna?


Hej!

Om man tittar på "satellit-sidan" på min 60 CS så finns det staplar med olika färg och olika höjd, som representerar de satelliter och med vilken styrka som GPS:en har kontakt med just dessa satelliter.

Ovanför staplarna ser man två cirklar där de satelliter som GPS:en har kontakt med finns utplacerade, med samma färg som staplarna har.

Den yttre cirkeln visar horisonten. Den inre cirkeln visar 45° upp på himlavalvet. Mitten på inre cirkeln är 90° upp, det vill säga rakt ovanför dig. Norr, söder, öst, och väst finns också inritat vid cirklarna.

Håll GPS:en ovanför ditt huvud med displayen neråt och vrid den så att norr på cirklarna pekar mot norr i verkligheten, så ser du i vilken riktning satelliterna finns från dig och hur högt upp på himlavalvet dom finns, just då när du tittar! Gissar att även andra modeller har den här funktionen!?

Mvh!


Får rätta mig själv angående att hålla GPS:en över huvudet och rikta in den mot norr för att se var satelliterna finns på himlavalvet, det funkar inte eftersom allt blir "spegelvänt" mot verkligheten... Man får helt enkelt hålla displayen rättvänd och inriktad i rätt väderstreck, då går det så som ovan beskrivs att läsa av var satteliterna finns "just nu" på himlen. Yttre ringen beskriver horisonten och den inre beskriver 45° upp, och mitten på inre ringen beskriver 90° upp från horisonten, alltså rakt upp!

Mvh!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.