Fri sikt mot himlen men inga satelliter

Betydligt troligare än att GPS var utstört av främmande makt, jonosfäriska störningar eller gremlins lär vara att programmet i mottagaren just då fick fnatt.
Detta har hänt mig också ibland. Brukar hjälpa att starta om GPS-navigatorn.
 
Omkring kvart över tio idag hände mig något märkligt. Jag var ute och cyklade med GPS:en på styret. När jag passerade intill Lundbytunnelns östra mynning såg jag att det låg en cache där. Jag stoppade för att leta efter den, men precis när jag hade ställt ifrån mig cykeln visade GPS:en "Weak GPS signal" och positionen försvann. Jag väntade en stund men inget hände. Jag tänkte att det kanske hade hänt något med GPS:en så jag slog på en annan GPS som jag råkade ha med mig, men den fick inte heller någon kontakt. Man har bra sikt mot himlen på platsen så det hela verkar väldigt mystiskt. Är det någon som har någon förklaring?

Var mer exakt låg caschen? Skulle vara kul att veta!

/Andreas
 
Betydligt troligare än att GPS var utstört av främmande makt, jonosfäriska störningar eller gremlins lär vara att programmet i mottagaren just då fick fnatt.
Detta har hänt mig också ibland. Brukar hjälpa att starta om GPS-navigatorn.

Jag förstår att du inte har läst det här inlägget, som jag startade tråden med.:) Gör det.

Till ekis: Cachen finns som jag skrev vid Lundbytunnelns östra mynning. Om det inte är exakt nog, så finns koordinater här: TrafficTech #2 - Tunnlar

Polisen stod vid fickan mellan Inlandsgatan och tunneln och hade kontroll. Ett tag var jag inne på att de hade stört ut GPS, men det finns väl ingen orsak att de skulle göra det. F.ö.stod de kvar fem timmar senare när jag hade kontakt.
 
Betydligt troligare än att GPS var utstört av främmande makt, jonosfäriska störningar eller gremlins lär vara att programmet i mottagaren just då fick fnatt.
Detta har hänt mig också ibland. Brukar hjälpa att starta om GPS-navigatorn.
Förlåt, jag trodde faktiskt att skogsrået och trollen hade börjat att tröttna på folk som dräller i skogen och letar efter skatter...
 
Så vitt jag vet är sateliterna utspridda över hela himlavalvet inte enbart över ekvatorn, annars skulle inte jag vilja vara i ett snabbt jetplan och flyga enligt guidning från GPS som amerikanerna gör.

GPS-satelliterna går aldrig längre norrut än 60 grader N vilket betyder att dom är söderut om man befinner sig i sverige. Om man befinner sig riktigt långt norrut kan man få kontakt med satelliter på andra sidan klotet, men vinkeln blir så liten att dom inte hjälper positionsbestämningen mycket.
 
GPS-satelliterna går aldrig längre norrut än 60 grader N vilket betyder att dom är söderut om man befinner sig i sverige.
Inte då. Göteborg ligger på N 57° 40' så det finns satelliter även på den norra delen av himlen fast de är vanligen fler söderut. Här är en skyplot för den aktuella platsen och timmen. Satelliterna 17, 20 och 24 stod nog för lågt. Satellit 31 kan möjligen ha varit skymd av en höjd. Övriga sju satelliter bör ha varit synliga.

skyplot.jpg
 
Inte då. Göteborg ligger på N 57° 40' så det finns satelliter även på den norra delen av himlen fast de är vanligen fler söderut. Här är en skyplot för den aktuella platsen och timmen. Satelliterna 17, 20 och 24 stod nog för lågt. Satellit 31 kan möjligen ha varit skymd av en höjd. Övriga sju satelliter bör ha varit synliga.

skyplot.jpg

Det var t om 55 grader N

Inklinationen, vilket man kortfattat kan säga är vid vilken latitud som satelliterna vänder vid (längre norrut än så kan man inte ha en satellit i zenit), är 55 grader, vilket ungefär motsvarar södra Bornholm. Omloppstiden är ungefär 11 timmar och 58 minuter, vilket innebär att samma satellitkonstellation återupprepas fyra minuter tidigare varje dygn sett från Jorden.


http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=7361
 
Studera följande sida så kan du få ett svar.
http://swepos.lmv.lm.se/index.htm
Elevationsmasken ställer du in efter sikten ovan horisonten.
Får du höga PDOP-tal har din GPS svårt att räkna fram en position.
Med hjälp av skyplot och en kompass kan du kan du se vilka sateliter som inte är tillgänliga för den aktuella platsen vid en exakt tidpunkt.

Yngvar
 
Det var t om 55 grader N

Inklinationen, vilket man kortfattat kan säga är vid vilken latitud som satelliterna vänder vid (längre norrut än så kan man inte ha en satellit i zenit), är 55 grader, vilket ungefär motsvarar södra Bornholm. Omloppstiden är ungefär 11 timmar och 58 minuter, vilket innebär att samma satellitkonstellation återupprepas fyra minuter tidigare varje dygn sett från Jorden.


http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=7361

Hur kommer det sig då att GPSn visar att den har sateliter båda rakt ovanför och runt hela horisonten även här uppe i Västerbotten?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.