Mappa mot karta

Hej. (har inte använt GPS, så detta kankse är lite newbie varning :))

Vi är några som cyklar i ett skogsområde (Hanveden) där det inte verkar finnas några bra kartor över stigar och vägar. Dom kartorna vi fått tag på är inte uppdaterade.

Fråga 1. Är det någon som vet ifall det finns bättrre kartor att få tag på?

Fråga 2. Jag funderar på om det är möjligt att med en orienteringskarta, GPS och digital kamera skapa sin egen karta (eller med några andra lämpliga verktyg)?

Min tanke var att kunna mappa upp stigarna på kartan genom att cykla med GPSen och sedan föra in kursen på kartan. Vid tveksamma passager och/eller vägkorsningar så skulle man kunna ta bilder med digitalkameran för att visa hur/vart man skall.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar *ler* eller skulle detta kunna fungera. Vad behöver man för att genomföra detta i era ögon?

/Mattias
 

clindh

Forumvärd
Det är fullt görbart, ut och cykla bara!

På landstället (i Hälsinglands djupa skogar) har vi många timmervägar som inte finns på kartor och nya dyker upp hela tiden. Hittar jag en ny sådan väg slår jag på GPS:en och cyklar sedan sträckan.

Väl hemma laddar jag in trackloggen i OziExplorer ovanpå Gröna Kartan. Jag sparar ner den i en fil där jag samlar alla sådana vägsnuttar och specificerar att den skall laddas in automatisk varje gång jag öppnar kartan. På så sätt växer vägnätet stadigt och med kartans hjälp kan jag hitta "passager", ställen där man bara behöver bära hojjen en liten bit genom skogen för att nå fram till en annan timmerväg så man kan få sig en rejäl cykeltur (timmervägar är ju normalt alltid "återvändsgränder").

På kartan i Ozi kan man även göra noteringar som tex "sankmark" samt bifoga bilder.
 
Låter precis som det jag vill göra

clindh; sa:
Väl hemma laddar jag in trackloggen i OziExplorer ovanpå Gröna Kartan. Jag sparar ner den i en fil där jag samlar alla sådana vägsnuttar och specificerar att den skall laddas in automatisk varje gång jag öppnar kartan. På så sätt växer vägnätet stadigt och med kartans hjälp kan jag hitta "passager", ställen där man bara behöver bära hojjen en liten bit genom skogen för att nå fram till en annan timmerväg så man kan få sig en rejäl cykeltur (timmervägar är ju normalt alltid "återvändsgränder").

På kartan i Ozi kan man även göra noteringar som tex "sankmark" samt bifoga bilder.

Hmmm... Låter precis som det jag vill göra. Vad kostar den setuppen?

Förresten, kan man hyra GPS?

/Mattias
 
Egna erfarenheter

mlindstrom; sa:
Hej. (har inte använt GPS, så detta kankse är lite newbie varning :))

Vi är några som cyklar i ett skogsområde (Hanveden) där det inte verkar finnas några bra kartor över stigar och vägar. Dom kartorna vi fått tag på är inte uppdaterade.

Fråga 1. Är det någon som vet ifall det finns bättrre kartor att få tag på?

Fråga 2. Jag funderar på om det är möjligt att med en orienteringskarta, GPS och digital kamera skapa sin egen karta (eller med några andra lämpliga verktyg)?

Min tanke var att kunna mappa upp stigarna på kartan genom att cykla med GPSen och sedan föra in kursen på kartan. Vid tveksamma passager och/eller vägkorsningar så skulle man kunna ta bilder med digitalkameran för att visa hur/vart man skall.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar *ler* eller skulle detta kunna fungera. Vad behöver man för att genomföra detta i era ögon?

/Mattias

Du är precis rätt ute. Jag har samma problem i mina trakter och har hållt på att kartlägga nina egna cykelstigar med GPS. Jag håller också på att skriva en uppsats om det som väl ska publiceras någonstans på nätet vad det lider.

Börja med att tracka en favorittur och kör in det i något kartprogram, typ Fugawi eller Ozi Explorer (de funkar med flera olika GPS-märken och modeller). Jag låter min GPS tracka en punkt på ungefär var 20:e meter. Ta gärna waypoints ("brytpunkter") på intresanta ställen (t.ex. utsikter, gamla torp, trevliga hopp, tekniska partier m.m.) under turen och kör även in dem

Fortsätt tills du har fått med alla dina favoritturer in i datorn. Sedan kan du pröva att köra en del okända stigar och tracka dem också, för att sedan köra in dem i datorn. Håll noga reda på vilka stigar som är dåliga och vilka som är bra.

Sedan ser du vilka stigar som liggar så nära varandra att de är lämpliga att binda samman till en tur (rutt). Rutter skapar du i ditt kartprogram genom att binda samman waypoints i en lämplig ordning. Dessa waypoints skapar du också i datorn på strategika platser, (t.ex. där två stigar kommer närmast, stigslut, stigförgreningar, stigkorsningar m.m.). Både waypoints och rutter skickar du till din GPS (i nämnd ordning).

Sedan är det bara att köra. Jag har hittills skapat en ny rutt i ett område där den inte tidigare fanns några sammanhängande stigar. Det var häftigt att det funkade så pass bra.


Tips 1, var noggrann med kartunderlaget och framför allt koordinatsättningen. Det är mindre skoj om stigen blir förskjuten 50-100 m på kartan, bara för att du misslyckas med koordinatsättningen.

Tips 2, Scanna gärna in äldre kartor och kolla vilka småvägar som fortfarande går att cykla.

Tips 3 Ha gärna en GPS med S.k. proximity alarm som piper när du har kommit fram till din strategiska punkt i rutten. Det är ju mindre skoj att fara över styret för att man har ögonen på sin GPS istället för på stigen...

Tips 4 Om du vill ha rutter med många waypoints, kan det vara en idé att dela upp turen i flera rutter där den sista waypointen i rutt 1 också är den första waypointen i rutt två och så vidare.

/Niklas
 
Webbshoppar

Tjena.

Finns det bra webb butiker så att man kan fönstershoppa och kolla på apparaterna?

Vart kan man hitta mer info om programvarorna?

/Mattias
 
Kan ev låna en gps

Tebax igen :)

Jag har möjlighet att eventuellt få låna en Garmin eTrex Venture samt PC kabel i några dagar.

Är det en bra modell att göra detta med?

Dessutom, när man väl samlat in koordinater från en "trip", måste man tanka över dom till datorn innan man samlar in nästa trip?

Kan man efterbearbeta data när man väl lämnat tillbaka GPSen?

/Mattias
 
Re: Kan ev låna en gps

mlindstrom; sa:
Dessutom, när man väl samlat in koordinater från en "trip", måste man tanka över dom till datorn innan man samlar in nästa trip?

Kan man efterbearbeta data när man väl lämnat tillbaka GPSen?/Mattias
Beträffande minnet i GPSen så, blir det så småningom fullt om man inte raderar det. Men först bör man kopiera minnet och spara på fil i datorn. Personligen tömmer jag en minnet 1 gång/program och sparar på fil, för olika program har sitt sätt att lagra data på, och olika program är bäst på olika saker.
Man kan hålla på hur länge som helst med att analysera data från trackfilerna. Bra sätt på att fräscha upp statistikkunskaperna :) ,men inte så bra för konditionen och sömnen :( .

Per Brune
 
En annan fråga då da!?

Du skriver att du lägger in track punkterna i OziExplorer där gröna kartan ligger.. Min fråga är: Hur får du in gröna kartan i Ozi?? HAr du scannat in den via pappers kartan eller via Kartex versionen??
(Digitalt)
För jag är rätt intreserad att få in gröna kartan i ett mer flexibelt program.

Mvh

Jonas
 
Venture fungerar bra till detta

Jag har själv en Venture, har använt den 1 år nu.
Trackminnet i Venture rymmer 2048 punkter. Man kan ställa in automatisk uppdatering och välja 5 alternativ hur ofta punkter lagras. Personligen använder jag inte den inställningen så ofta. För kartering tycker jag det är bättre att välja ett fast avstång mellan punkterna. Kortaste avstånd man kan ställa in är 10m, då räcker trackloggen i 20 km. Böhöver du längre sträcka så öka intervallet så att loggen räcker till. Trackloggen kan sparas i Venture också med hala loggen reduceras då till max 254 punkter så det är inte användbart för detta ändamål. När du kommer hem från cykelturen läser du över loggen till en PC med något kartprogram, själv använder jag OxiExplorer. Trackloggar kan sedan sparas som filer i PC'n. Sparade filer med trackdata kan sedan öppnas i programmet och visas ovanpå kartbilden. I Ozi kan man även uppdatera själva kartbilden genom att öppna de trackfiler man vill ha med och sedan spara som en ny kartbild.
Jag har även testat med att gå längs några stigar med varierande tät skog för att se hur noggranheten blir. Se mitt inlägg i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9956.
Jag tycker absolut att du ska låna en Venture om har möjlighet. Återkom gärna om du då har specifika frågor om Venture så ska jag svara så gott jag kan. Ett tips är också att ladda ner manualen från Garmin http://www.garmin.com/products/etrexVenture/manual.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Karttäckning i gränstrakt mot Norge Navigering 2
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
BjörnH SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS) Navigering 50
Store Kritik mot Sportmanship Navigering 0
salis Skydda displayen mot repor Navigering 7
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.