Centrerad karta

Hej alla!

Flyttat ut en bit ut på landet för ett tag sedan, vårt hus ligger i ytterkanten av Gröna Kartorna här. Finns det någon tjänst där man kan beställa en karta typ Gröna kartan men med vårat hus i centrum? Sökt på google men kanske inte hittat rätt sökord? Borde väl finnas någonstans där man kan beställa en Grön karta med centrering vid en vald punkt?
Alltid trevligt att ha en karta med hög upplösning runt omkring, som det är nu skulle det gå åt fyra gröna kartor för att täcka upp närområdet.

M.v.h
Martin

Gröna kartan

Lantmäteriet släpper den gröna kartan fritt efter årsskiftet, då är det bara att ladda hem och skriva ut lämpligt utsnitt!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
OK, men även om jag kan ladda hem en PDF, så har jag ju bara möjlighet till att skriva ut max ett A3 på skrivaren på jobbet....Att beställa en färdigskriven karta på bra papper med hög upplösning?
:)

/Martin

Typ tyvek eller något liknande som kan vikas ihop? Ingen aning.

Annars är det väl bara att kolla med något ställe som skriver ut stora affischer och sånt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Mmmm! Får tjata lite till på min armé-kompis! Verkar som armens kartografiavdelning kanske kan lösa problemet!
Tack för svar, känns bara som nu när det mesta är datoriserat att många fler än jag skulle ha sådana här önskemål?
Borde ju finnas någon tjänst för detta ?

God helg i blåsten!

Martin

Det går att klippa och ladda in PDF-filerna från http://kso.lantmateriet.se i kartprogram. Tyvärr är de inte georefererade, så man får passa ihop dem själv. Då kan man göra så stora kartor som man vill ha.

Men om man ska skriva ut ett exemplar själv i stor storlek på någorlunda bra papper så kostar det förmodligen mer än att bara skaffa fyra färdiga, massproducerade kartor.

Lantmäteriet släpper den gröna kartan fritt efter årsskiftet, då är det bara att ladda hem och skriva ut lämpligt utsnitt!

Det där är väl en sanning med modifikation? Du vet ju själv från den andra tråden att det inte är "bara att ladda hem och skriva ut"... Rätt mkt pillande om man ska få ut något vettigt.

Mats

På mina föräldrars sommarställe har det suttit en karta på väggen i många år där deras tomt är i centrum. Men farsan köpte alltså tre stycken Gröna kartan och skar bort kanten på ena sida så de kunde sättas ihop till en stor karta (deras tomt ligger alltså i ena hörnet på en av kartorna).

Är inte så svårt att klippa och klistra ihop 2 eller fyra kartblad. Klipp med en bra sax och använd t ex RX-fotolim.

Har gjort motsvarande på landet och fäste kartan med tapetklister på en skjutdörr.

Thure

Jo, verkar som det smidigaste för mig blir att klippa och klistra. Kan ju bli en riktig jättekarta på väggen i hobbyrummet!

/ Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips