IPAQ mot IQUE ?

Vilken ska man välja. HP Ipaq 1940 med tomtom eller Garmin Ique 3600 ? Fördelar och nackdelar Ni som vet ?
Tack på förhand.
 
Smaksak

Enligt prylsamlande kusin, som har både ipaq med Destinator och Bluetooth GPS samt iQue, är det mer en fråga om:

Palm/Pocket PC
Allt i ett/lösa delar
Vad man hittar för bra pris
Bluetooth/inte Bluetooth

än något annat speciellt. Nu var det ju Tomtom du frågade efter, men det har jag ingen uppgift om.

Det finns lite mer finesser när det gäller programmen för GPS i iQue än i Destinator.

Anders
 
Mitt val

Jag har nu en ipaq 2210 (m blåtand) i kombination med en Fortuna blåtand Gps för prov i Australien och använder TomTom2 hemma och det är den bästa kombination jag haft so far -jag letar vid byten systematiskt efter den bästa och mest prisvärdiga kombinationen som finns på marknaden som nu gav detta val.
Mina krav är en känslig GPS som lätt håller fixen även i svåra lägen (tex i bilen i en storstad , i en djup ravin eller djupt inne i storskogen) och som man kan ha i fickan med bra funktion . Detta tillsammans med den lättviktiga PDAn (nu IPAQ 2210) med bra TFTskärm med bra batterilivslängd- och med utbytbart batteri och två kortplatser för kartor det är en oslagbar kombination. Kartor tar mycket plats om man skall ha bra detaljerade kartor och då duger bara Fugawi för mig och rikligt med kartplats i minneskort.
Det är inte mycket som slår denna kombinationen nu i pris/prestanda/minnesplats speciellt om man köper en begagnad IPAQ till halva nypriset som jag gjorde- Kolla utbudet av IPAq på Blocket det går ständigt att göra klipp där- blåtand är det som gäller!.
Av avgörande betydelse tycker jag är GPSens känslighet- jag vet inget om IQUEs GPS därvidlag men att den är inte lika känslig som Fortunas omställbara GPS kan man utgå ifrån.
Som jag sagt tidigare Garmin har halkat lite efter åtminstone som erfaren kartanvändare över hela världen tycker jag det!

Bengt
Australia discoverer
[Ändrat av bigben 2004-01-09 kl 19:07]
 
Både och

iQues inbyggda antenn är inget under av känslighet. Å andra sidan blir det ju inte värre att släpa med sig en extern antenn till sin iQue, än att ha en extra lös GPS till vilken annan PDA som helst, som inte är försedd med GPS från början. Med iQue har man då dessutom fördelen att om förhållandena och/eller kraven är sådana, att man inte tycker sig behöva den externa antennen, då kan man stoppa den i fickan. Det finns ju fortfarande en inbyggd.

Fugawi m.fl. kartprogram är ju bara rudimentärt användbara, så länge man färdas i bil. Då är det ett program som klarar autorutt man ska ha. Sen kan man ju med fördel använda Fugawi, PathAWay eller liknande, om man ska ut där man vill använda annat, eller rent av eget, kartmaterial. Jag har en egenhändigt ritad orienteringskarta i min iQue just nu. Fungerar bra med PathAWay.

Ska man ha en väldig massa sådana kartor får man förstås göra sig omaket att byta minneskort ibland, eftersom det bara går in ett. Men nu är 1 GB SD-kort på väg, så det dubblar ju kapaciteten. Om man tycker sig ha råd.

Anders
 
söka på PoI

Går det att söka på PoI i Ique'n samt TomTom. T.ex. "Hästhagens idrottsplats i Malmö" och andra små och stora idrottsplatser i Sverige. Det är ju inte alltid man har adressen till alla ställen man ska till.

Magnus
 
Finns den, så

iQue tillåter detta, under förutsättning att den finns på kartan, förstås.
Min lastbilsåkande kusin har nu utvärderat mer i detalj. Resultatet blev att iQue är klart bättre som bilnavigator än Ipaq/Destinator. Fast antenn på taket är en förutsättning för att det ska fungera bra, speciellt på trånga gator.

Anders
 
Re: söka på PoI

magnuss; sa:
Går det att söka på PoI i Ique'n samt TomTom. T.ex. "Hästhagens idrottsplats i Malmö" och andra små och stora idrottsplatser i Sverige. Det är ju inte alltid man har adressen till alla ställen man ska till.

Magnus

I min nyinköpta TomTom 2 kan man söka på olika grupper i POI, t.ex. Stadium. Just nu har jag STockholmstrakten inlagd, och där kan jag få fram t.ex. Bårsta Idrottsplats, Scaniarinken, Solvalla, Råsunda Stadion, Globen m.fl. Den förstnämnda låter i mina öron som en liten anläggning, men de övriga jag hittar i listan är de större i Sthlmstrakten.

Hoppas det är till någon hjälp.

Eva
 
iQue > TomTom

Enligt en engelsman, som åkt bil med TomTom i en Palm samt en iQue, med CS 5, samtidigt (just för att kunna jämföra), är det så här:

Korsningar visas bättre i TomTom.
TomTom begriper sig på cirkulationsplatser. (Något som iQue också kommer att göra, nu när CS 6 levereras. Det är kartan det är fel på, inte iQuen.)

iQue är bättre på att välja rätt kartskala.
iQue håller skärmen tänd när den behövs, även om man kör på batteridrift (vilket inte rekommenderas).
iQue visar den aktuella rutten bättre.
iQue beräknar rutten bättre.
iQue klarar omräkningar, om man avviker från den ursprungliga rutten, mycket bättre.

4-2 till iQue, vilket blir 4-1 när cirkulationsplatserna fixats. Dessutom är just rutträknandet en av de viktigaste finesserna. iQue får ytterligare förbättrad algoritm för ruttberäkning om några veckor, när nästa utgåva av firmware släpps.

Verkar vara ett ganska enkelt val, om man inte har gammal utrustning att väga in i vågskålarna.

Anders
 
Jag har en IPAQ 2210 med Destinator och Tom Tom med en Garmin eTrex Vista. Min polare har en IQUE. Jag kan väl säga så här att jag är avundsjuk på min polare. Destinator tappar rutten hela tiden och tror att man kör på en annan väg än den man gör men IQUE håller sig till färdplanen mycket bättre. TomTom saknar kartor över många städer så jag använder den sällan. Har MetroGuide i min Vista och den fungerar perfekt förutom att du inte kan lägga in rutter och få en vägbeskrivning. Jag tycker nog att om du inte äger en handdator redan så är det nog IQUE som fungerar bäst, men eftersom jag redan hade en GPS och en handdator så kändes det dumt att köpa ytterligare en pryl för något som jag mest använder för att det är kul. Använder mest GPS:en ute i naturen och då släpar jag på min eTrex och använder 2210:an till att anteckna saker och titta på film innan man ska sova :)
 
Re: iQue > TomTom

apersson850; sa:
TomTom begriper sig på cirkulationsplatser. (Något som iQue också kommer att göra, nu när CS 6 levereras. Det är kartan det är fel på, inte iQuen.)

Anders

Jag fick min CitySelect v6 igår och kan redan efter en kort tur konstatera att det fungerar mycket bättre än med v5!

Däremot tycker jag att det är konstigt att de har återgått till samma "rutstorlekar" som i v4, dvs v5:ans fyra rutur blir nu en ruta i v6. Inte så bra för dem med lite minne, tex GPS V.
 
Re: Re: iQue > TomTom

GV; sa:
Däremot tycker jag att det är konstigt att de har återgått till samma "rutstorlekar" som i v4, dvs v5:ans fyra rutur blir nu en ruta i v6. Inte så bra för dem med lite minne, tex GPS V.

Kan ha att göra med att att "preparing data" tar lång tid om man har små kartbitar. Det den gör under den fasen är att den skapar mdr datafilen (sökdatabasen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof GPS Redirect: Använd Ipaq 6515 GPS för andra enheter Navigering 0
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
olhe HP IPAQ 6515 med A-GPS Navigering 3
olhe Ipaq 6515 och OziCE? Navigering 1
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Huskul Friluftskarta till Ipaq? Navigering 4
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
per_bursell Programvara för ipaq? Navigering 3
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
mekelund Ipaq + Magellan 315 Navigering 0
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
dragan Fartkameror till iPaq Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
oti iPAQ h5550 och kyla = blockerad iPAQ Navigering 12
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
Urban006 Ipaq 2210+ Magellan 315?? Navigering 7
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Store Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S Navigering 8
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
Janne41 Hojfäste till iPAQ Navigering 4
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Jacken Regulator till Ipaq & GPS Navigering 8
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
Store Problem med Fugawi/iPAQ/Navman3400 Navigering 2
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
Janne41 Kablage Etrex - iPAQ Navigering 1
Janne41 IPAQ och kartor Navigering 6
jwastvind iPAQ-Magellan kabelsats? Navigering 2
t_andersen Karttäckning i gränstrakt mot Norge Navigering 2
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
BjörnH SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS) Navigering 50
Store Kritik mot Sportmanship Navigering 0
salis Skydda displayen mot repor Navigering 7
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
mrhandley Mappa mot karta Navigering 10
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.