IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom

Någon här som har tips och råd kring valet mellan två ”paket”?

Idag äger jag en GVS V som jag är nöjd med, men funderar ändå på att byta till antingen iQue3600 eller HP iPAQ H1940 med TomTom.
Det som lockar till byte är: färgskärm, bättre upplösning, större minne.
Fördelen med GPS V:an är att den är robust och fukttålig (från början har jag köpt den till att ha den på MC’n, men så blev det inte, används mest i bilen).

Fråga-1: Finns det andra fördelar resp nackdelar i förhållande till GPS V.an?
Som t.ex routing-prestanda, tillförlitlighet, buggar i programvaror, mm.

Fråga-2: Vilket är det bästa valet mellan Ique3600 och HP iPAQ? Prestanda, funktioner, batteritider, pålitlighet …

- iPAQ: 266Mhz, Windows PocketPC 2003, 240x320 pixlar, 1-års garanti
En fördel med iPAQ tycker jag är att mottagaren kan placeras skilt från handdatorn, Bluetooth (men å andra sidan blir det två enheter att hålla reda på, samt att ladda).

- iQue3600: 200Mhz, Palm OS5, 320x480 pixlar, 2-års garanti.

Fråga-3: Vilket kartprogram, Garmin eller TomTom som gäller?
TomTom: kan visa i 3D men det går visst åt 7-8 CD för Europa. Betyder det motsvarande hög minneskrav i handdatorn också? Vilken har bäst och aktuellast kartmaterial?

I priset (ca 7-7500) ingår kartor endast Skandinavien för TomTom men Europa för Garmin.

Tacksam för alla tips!
 
Har bara iQue, men...

Själv kör jag med iQue. En kusin har dock haft Ipaq med Destinator i lastbilen tidigare. Nu har han iQue (också).

Enligt honom är iQue bättre på att navigera, men mottagningen är inte praktiskt användbar utan extern antenn.
Själv har jag en BS-2 (Solteknik) på personbilstaket. Fungerar perfekt med iQue. Har inte tappat bort mottagningen ens på kraftigt övervuxna skogsvägar. Ännu har jag inte varit i några städer, med höga hus och smala gator, så där vet jag inte.

Sedan har jag Garmins fäste, monterat på mobiltelefonhållarplatta modell universal, men anpassad för att monteras i det hål som uppstår i panelen, när man flyttar knappen för bakrute- och spegelvärme på en Volvo 850. På den hållaren skruvade jag fast Garmins bottenplatta, som passar till alla deras GPS-hållare. I den plattan sätter jag sedan Garmins "Car Nav Cradle", som ger ström (mycket nödvändigt) och extern högtalare. iQue hamnar då perfekt i bilen. Tillräckligt nära för att vara lätt att se och manövrera, tillräckligt långt in i bilen för att inte få alltför mycket sol på skärmen (fast just detta är ju inget problem i Småland så här års) och tillräckligt långt bort för att jag inte ska ha något besvär av iQuen när jag ska manövrera ratt och vindrutetorkarspaken.

Jag är mycket nöjd med den installationen.

Om Ipaq vet jag inte mer än att bluetooth tillåter naturligtvis att mottagaren kan placeras mer optimalt, utan att man behöver kabel, samt att Destinator 2 fungerade, men inte lika bra som Garmins City Select i iQue. Detta gällde speciellt för lastbil (ekipage av maxlängd, alltså ungefär 25 meter), där möjligheten att tala om för iQue att man har "Truck" eller eventuellt "Bus" ger rutter, som lämpar sig bättre för lastbil.
Anders
 
Anders
Eftersom jag inte har problem med mottagningen i bil med GPS V, medan Du tycks behöva extern antenn, tolkar jag det som så att iQue har sämre mottagning.
När det gäller kartprogram har jag försökt att läsa mig till (bl.a på http://www.pocketgpsworld.com) att valet för mig står nog mellan Garmins City Select (pga att jag redan är van vid den) och TomTom Navigator 2 (3D lockar…),
Destinators grafig ser sämre ut, tycker jag.
Men det som är svårast att hitta svar på är, vilken som är det bästa köpet med tanke på detaljnivån, aktualitet, kommande uppdateringar,, mm. Skulle vara intressant att läsa en test på aktuella kartprogram…
 
Att tänka på

Vad gäller 1940 så ska man tänka på det att man ej kan ansluta device via serieporten och att man då är hänvisad enbart till bluetooth. Vidare så är visserligen nivåerna på sändaren för dessa låga men ingen kan idag säga att ens dessa är ofarliga så personligen håller jag mig till kabel så långt det är möjligt. Ipaq 3870 är inte heller så tokigt.
 
Går med intern antenn, men...

Visst går det att använda iQue med den interna antennen, men naturligtvis inte lika bra som med en förstärkt antenn på taket.

Dessutom ville jag gärna ha min iQue så optimalt placeerad som möjligt, när jag nu ändå skaffat den. Detta innebär att den kommer ganska långt in i bilen, för att få den trevligt nära ratten. Då skyms den interna antennen mera av taket på bilen, jämfört med när den sitter längre fram, under vindrutan.

Som jämförelse kan jag säga att i den andra bilen, där jag inte gjort någon fast installation, utan använder Garmins "beanbag", där kommer iQuen automatiskt längre fram under rutan. Annars trillar den ner på golvet.
När jag kör med den bilen brukar jag inte lägga möda på att pillra fram antennsladden ur den andra bilen(jag har bara en extern antenn) så att jag kan flytta antennen. Därför blir det intern antenn.

Det är fullt användbart, åtminstone på de typiskt svenska landsvägar som jag vanligtvis trafikerar. Men det blir antagligen sämre om jag ger mig in på smala gator med höga hus eller motsvarande.

Den interna antennen på GPS V är en quad helix, iQue har en patch. Jag tänker INTE börja tjata om för- och nackdelar mellan dessa antenntyper igen. Det har vi gjort till leda i detta forum redan.

Anders
 
Grafik?

Jag har prövat att navigera efter "en snygg" programvara/karta(chefens bil), det är mycket svårare än en med "2D" grafik.
 
Re: Grafik?

Jimmy_L; sa:
Jag har prövat att navigera efter "en snygg" programvara/karta(chefens bil), det är mycket svårare än en med "2D" grafik.

Det lutar nog åt att prioritera funktion före form!
Så får jag bara min GPS V sålt, blir det nog en IQUE…
 
Ipaq 3870 med TomTom och också Fugawi som jag använder fungerar mycket bra- har en påhängsGPS navman3000 och en internantenn i bilen.

Som vädertåligt GPSkomplement använder jag den suveräna och prisvärda ,vädertåliga,Magellan Sportrak pro som häller fixen under tuffa förhållanden (Garmins motsvarande modeller är lika bra men dyrare och inte värt pengarna för min användningsprofil.)
Jag väntar att byta upp mig till "PDAGPS" typ Garmin Ique till dess den blir blir vattensäker dvs kan användas ute i regn.
Då ersätter den 2 system för mig!!
Det handlar om multianvändning tycker jag ute , i bilen eller i båten!
I dina kläder skulle jag gå på en bättre begagnad Ipaq köpt på en auktionssite som jag själv gjorde maj 2002 + investera i tomtom 2 och fugawi.

Vänta några generationer tillp å GPS_PDA( 1 generation per år kommer nog framöver) så kommer det ännu bättre utomhusvarianter på GPS-PDA än Garmins Ipque som är Garmins först försök på en kombinerad variant men fortfarande en kontorsprodukt då det gäller användarmiljö.( Som även Ipaq eller Palm är!!)
Se lite på
http://hem.passagen.se/bigben39/

Jag startade med PDAnavigering tidigt innan de flesta visste om något annat en GPSen som hjälpmedel och jag har erfarenhet från PDA navigering sen 1999 med palm och först ATLAS och egentillverkade kartor och har prövat det mesta där.
Jag avstår gärna från Ique tills det kommer något som är vädertåligare och mer allmänt användbart både i bil , båt och skog.

Bengt
price and qualityfighter
 
Kommunikation

Är det någon som har koll på vilken typ av protokoll edyl som används för kommunikationen mellan gps och dator/pda? Borde inte vara så våldsamt blodigt att slänga ihop ett eget program för loggning etc.
 
Kartor

Hur är det med att använda scannade kartor i applikationer för eget bruk. Får man göra det hur som helst eller är det reglerat i upphovsrätt edyl?
 
Re: Kartor

Kratim; sa:
Hur är det med att använda scannade kartor i applikationer för eget bruk. Får man göra det hur som helst eller är det reglerat i upphovsrätt edyl?

Så länge du inte säljer dem eller lägger ut dem på nätet lär du ju knappast utsätta dig för någon risk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Garmin Vista Palm OS Launchers till Garmin IQUE 3600 Navigering 3
Garmin Vista Ägare Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Felmeddelande Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Palm Desktop Garmin IQUE 3600 Navigering 1
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 7
Big Jim Ique 3600 Navigering 3
ham ique 3600 Navigering 1
apersson850 Minifix för iQue 3600 Navigering 0
hgz ”Beredskapsväska” till iQue 3600 Navigering 2
GV IQue 3600 och garantin Navigering 1
sungam Fugawi och iQUE 3600 Navigering 1
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
Huskul GARMIN iQue 3600 Navigering 4
Store Garmin iQue 3600 röststyrd? Navigering 3
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
jonasolof pdastreetforum övergivet (iQue, Que, GPS10 Navigering 0
apersson850 Que API för Garmin iQue Navigering 0
PR Garmin iQue med Pocket PC Navigering 1
hgz Problem med iQue Release3 Navigering 10
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
apersson850 Lillebror till iQue Navigering 16
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
errbe En rejäl utmanare till Ique? Navigering 9
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
sungam Nyckfull iQue Navigering 8
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
sungam ique och SD-kort Navigering 1
lutte Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
sejohas Release 3 - Ique Navigering 2
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
goranwi iQue - Köpa nu eller vänta? Navigering 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.