frågor ang Garmin Ique 3600

Fundera på att köpa GPS kollar just nu på Garmin Ique 3600 . Har några frågor ang denna.

Är det någon som testat att köra denna i en vattentät påse i skogen funkar det?

Om man lägger in en way point för tex fartkamera kommer den att varna för den? Iså fall hur med text eller med röst?

Går det att instalera andra GPS program på denna typ tom tom?

MVH
Henrik
 
Det borde väl gå med en vattentät påse, men jag har inte provat. Min eTrex Vista är vattentålig i sig själv, så det känns inte motiverat att bära omkring en iQue i skogen.

Nä, det får du inte. Men genom att installera programmen Birdwatch och WayQue (freeware), kan du få den funktionen. Det kräver några manövrer för att lägga in kamerornas positioner, bara.

Problemet med annan navigationsprogramvara är ofta att få tag i positionsinformationen. Vissa program är anpassade för iQue, exempelvis PathAWay, så att de läser iQuens egen GPS-mottagare.

Anders
 
Jag har en Ique 3600, en tomtom och en Nawman och jag ser ingen anledning att köra någon annan programvara i min Ique, då dess programvara är mycket bättre än tomtom och Nawman både vadgäller rutberäkning och tal.
 
johsjo; sa:
Jag har en Ique 3600, en tomtom och en Nawman och jag ser ingen anledning att köra någon annan programvara i min Ique, då dess programvara är mycket bättre än tomtom och Nawman både vadgäller rutberäkning och tal.

Kul, första gången jag hör någon som verkligen jämfört iQue (Que) och Tomtom. Vilken version Tomtom har du testat och i vad slags burk? Samma fråga om Navman.

Tomtom och Navman körs väl med BT GPS mottagare. Står cursorn still då bilen står still? Vrider den sig i olika riktningar?

På Garminforum i http://www.bargainpda.com har nyligen disukterats skillnaden mellan Graminprotokoll och NMEA som det tillämpas i navigationsprogram. Enligt förf till GPSproxy innehåller Garminprotokoll även hastighetsvektorer i x, y och z plan utan att dessa behöver beräknas indirekt via positionsföränringar. Det gör att iQue's cursor står mer stilla än en SiRFIII BT driven cursor. Samma resultat om man kopplar t ex GPSMAP76C till Que på PPC och kör Garminprotokoll kontra samma GPS via NMEA och GPSproxy (som översätter till Garminprotokoll men inte kan få med hastighetsvektorerna). Sedan är frågan varför inte VTG och RMC kan räcka för denna info, åtminstone vad gäller horisontalplanet.
 
apersson850; sa:
Det borde väl gå med en vattentät påse, men jag har inte provat. Min eTrex Vista är vattentålig i sig själv, så det känns inte motiverat att bära omkring en iQue i skogen.

Nä, det får du inte. Men genom att installera programmen Birdwatch och WayQue (freeware), kan du få den funktionen. Det kräver några manövrer för att lägga in kamerornas positioner, bara.

Problemet med annan navigationsprogramvara är ofta att få tag i positionsinformationen. Vissa program är anpassade för iQue, exempelvis PathAWay, så att de läser iQuens egen GPS-mottagare.

Anders


Om jag förstår rätt kommer den att varna mig för en viss punkt? Kommer den även tala om ifall man kör för fort? Dom programen du beskrev är dom svåra att jobba med?
Har tittat på eTrex Vista C med. Svårt att välja är en del i skogen där gör den sig bäst men tror att när man är i bilen så gör sig Iquen bättre. vallet står mellan dessa två.

Mvh
Henrik D
 
Birdwatch talar om när man kommer inom önskad radie från en viss punkt. Eftersom det fungerar med alla sorters waypoints (exempelvis även geocachar), tar det inte hänsyn till din fart. Hålla reda på hur fort du får köra får du alltså göra själv.

Programmen är inte alls svåra att jobba med, men som med allt sådant måste man få reda på hur man ska göra, förstås.

Valet är förstås ditt, men jag säger ändå detta, med kraftig betoning: Inbilla dig inte att en iQue är en lämplig enhet att bära omkring i skogen!
Nu är du förvarnad, så säg nu inte att du inte visste detta i förväg.

En Vista C går förvisso att använda i bilen också, men den är inte på långa vägar lika bra som iQue 3600 är där. Om du nödvändigtvis ska ha en modell, skulle jag reommendera Vistan (av dina två alternativ). Eller ännu hellre 60CS, för den har mer minne, så du kan få med lite vettigare kartområde. Spelar ingen roll när man går, men med bil flyttar man sig ju betydligt längre.

Anders
 
Det är det som är problemet att hitta en som passar bägge ändamålen:) Är rädd för att man få komprimissa eller köpa två st. Har ingen erfarenhet av GPS och vill helst inte köpa för "avanserad" produkt innan jag vet hur mycket man kommer använda den. Kan troligen komma över frilufskartan till vetig peng det är därför jag tittar på Garmins produkter just nu.

Är färg bättre eller kan man klara sig med en tex. eTrex Legend i skogen?

Mvh
Henrik
 
Ja och ja.

Färg är bättre och man kan klara sig utan.
Friluftskartan på Legend/Vista är inte bra alls. Dels är färgsättningen sådan på kartan att den blir svårläst på en skärm som bara har gråskalor, dels är kartan så konstruerad att den kräver mycket mer processorkraft än exempelvis City Select, för att visas på ett bra sätt.
Detta märks även på den betydligt kraftigare iQuen, men på en Vista/Legend blir det ännu mer uttalat.

Genom att följa en rutt, med inställningarna autozoom och färdriktningen uppåt på kartan, springande, har jag sett Vistan hålla på med att försöka rita om kartan i flera kilometer. Den fick aldrig till någon bild, för så snart den var färdig, hade min förflyttning gjort läget inaktuellt, så att den började om igen.
Det blev ingen kartbild förrän jag stannade.

Legend C/Vista C har snabbare processor, har jag hört. Där kan det alltså fungera bättre, men jag har inte provat.

Anders
 
Tack för dina reflektioner över Legend/Vista.

Om Vista C oxå är "slö" så lämpar den sig kanske inte för att instalera programet som visar hur man skall svänga.

Hittat en begangnad Ique för ca 4000:- men funderade lite på om man skulle köpa en lite billigare handdator typ MIO 168 NAVMAN NAV570 och försöka instalera Garmins kartor i denna. Men det verka ej som det funkar. (Där av den andra tråden)

Iquen känns intresant men vill ju gärna ha så mycket information och reflektioner över den.

Vad kör du själv med för GPS?
 
Processorn i Vista C är snabbare än den i Vista, säger de som har jämfört. Jag har inte provat C-modellen, så jag vet inte själv.

Autoruttprogrammet finns redan i Vista C. Det enda du behöver är kartor med stöd för detta. Men City Select kräver inte alls lika mycket kraft för att visas i displayen som Friluftskartan gör.
Nackdelarna är ju ganska liten display och ingen röstguidning, bara "piip" när det är dags att svänga snart.
Dock är det ju fortfarande så att om du vill ha en GPS, så är det Vista C (av de två du först nämnde, alltså) som kan göra båda jobben.

För PPC finns Garmin Que, alltså ungefär navigeringsprogrammet till iQue, fast i modell för Pocket PC.
Garmin råkade en stund släppa ut en bruksanvisning till motsvarande program för valfri Palm PDA, så det är uppenbart att de har gjort det programmet för valfri Palm också. Fast det är inte släppt till försäljning, av någon anledning.

Hur jag gör själv finns redan beskrivet här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35568

Anders
 

Kul, första gången jag hör någon som verkligen jämfört iQue (Que) och Tomtom. Vilken version Tomtom har du testat och i vad slags burk? Samma fråga om Navman. [/QUOTE]
Nawman är en "gammal" GPS 3400 (Expansion pack) till en iPAC5450 med programvaran SmartSt professional.
tomtom är en Navigator5 BT GPS som har mycket bra mottagning(fungerar inne i huset) som jag kör mot en iPAC5450.
Tomtom och Navman körs väl med BT GPS mottagare. Står cursorn still då bilen står still? Vrider den sig i olika riktningar?
[/QUOTE]

Eftersom det bara är tomtom som är BT mottagare så vet jag inte hur Nawman funkar, men cursorn i tomtom står stilla då bilen står stilla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.