Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue

jag har nu ett antal svampställen angivna i enligt RT 90 och lägger in dem på fastighetskartan som jag laddat ned från Lm i RIK-format. Men när jag för över dem till iQue så hamnar de ine på samma ställe som i PC'n. Med en RIK´-baserad karta i Fugawi spelar det ingen roll hur jag ställer in positionsangivelsen i "inställningar"

Har också prövat att ändra datum i iQuen i "location" till RT90 men det hjälper ej.
 
Väl Gå Till >brytpunktsbibliotek
högerklicka på den valda brytpunkten
välj copy to Palm

Sen i Fugique gå till wpts välj i prefs show on map
den ligger flera hunda meter öster och något söder om samma punkt inlagd på PC'n

Det beror troligen på att koordinaterna förmodas vara WGS84 när de hamnar i iQue'n. Det spelar ingen roll om jag ändrar tillRT 90 i iQue'n. Jag ska pröva med att ändra koordinatsiffrorna till WGS84 och lägg in dem i FugPC med förhoppningen att det blir rätt iQuen även om det blir fel i PC'n ( där det inte spelar någon roll). Man kn ju för övrigt lägga in dubbla waypoints, en sann för PC och en sann för PDA. Men knöligt är det. Anders, har du Fugawi?
 
Kopia av mitt inlägg nyss på Solteks forum:

"Har nu laddat ned en karta som täcker min balkong på landet. Jag gör en waypoint på den med Fug iQue. Sen syncar jag och får upp waypointen korrekt i fastighetskartan på PC. Exakt samma läge.

Kollar koordinaterna för wpt i PC vs ique

56 44.6510 vs 56 44.6396
16 31.2006 vs 16 31.0123

Ique är inställd på RT 90 /swedish grid
Fug PC är inställd på Kartans datum swedish grid swedish grid

Testar med lantmäteriets koordinattransformation. De i ique givna lat long koordinaterna ger RIK värden som stämmer med de i brytpunktsbiblioteket angivna (och med markören på kartan) 154 3544 och 6290999 om jag kör transormationen sweref99 till RT90 (det första valet i listan)

De i pc'ns brytpunktsbibliotek angivna lat/long -koordinaterna ger rätt RT90 koordinater om jag gör transformationen från RT90 lat/long till RT90 2.5 gon V 0:-15

Således anges koordinaterna under "edit" i wpts i FugPalm i WGS84(lika med sweref99) medan koordinaterna i brytpunktsbiblioteket i Fugawi på PC anges i RT90 vare sig de är i lat/long eller RIK format.

Detta förklarar fortfarande inte varför en wpt som lagts in med RIK-koordinater i Fugawi på PC hamnar på annan plats i FugiQue."

Fundering: Man ska kanske transformera (dvs översätta) de externt tagna RIK-koordinaterna till lat long, sen transformera dem till WGS84, sen föra in dessa värden som vore de RT90 koordinater, översätta tillbaka till RIK och därmed lura Fugawi.

Det vore ju roligt om någon annan kunde pröva med att lägga in waypoints med markören i Fugawi/pc och se var dee hamnar i Palm (iQue eller andra).
 
Hej Jonas,

Har skapat en waypoint i Fugawi-PC och sen via brytpunktsfönstret använt "Copy to palm" för att göra en "hotsync" över till Iquen. Jag provade med blå kartan i rik-format och det ser ut som om den hamnar på samma stället både i Fug-PC som i Fug-Ique. Tittar man dock på koordinaterna så ser man att det skiljer lite.

Fug-PC 59 50,50417; 13 08,3517

Fug-Ique 59 50,4689; 13 08,1868


Vet ej hur mycket detta blir i meter på blå kartan är det svårt att se någon skillnad på PC kontra Ique.


Ska även göra en test på gröna kartan får jag se.


Det går ju även att föra över waypoints från Fug-PC till mapsource och sen vidare till Ique med lite trixande om någon är intresserad av det?




//
Stefan
 
Hej,

Smög sig in ett fel i tidigare inlägg, rätt koordinater i Fug-PC är 59 50,50417; 13 08,3517


Gjorde även ett test med gröna kartan, ställde in zoom nivån till 200% för att bättre kunna se om det skiljer mellan Fug-PC och Fug-Ique.

Testade med 5 st waypoints och på skärmen kan jag inte se att det skiljer någonting. Kollar man in koordinaterna ser man dock att det är samma differans som på waypointen jag uppgav innan.

Har även ekonomiska kartan men tyvärr har det nått konstigt format som inte går att öppna i Fugawi så där kan jag inte göra nån test :-(

Har du kommit fram till nått nytt?


//
Stefan
 
Kollade med Lm kundtjänst. Koordinaterna på den aktuella kartan stämmer sedd i FugPC. Man kan inte gå med markör i FugiQue så man kan inte kolla hur en enskild karta ligger där förrän man befiner sig på plats.

Det visade sig att fel vid överföring av brytpkt (300 m åt sydost) bara uppstod i en av de nedladdade kartorna. Raderade samtliga kopior av den i Palm och PC och laddade ned den på nytt. Nu stämmer det.

Vet ej hur felet uppstod. Måhända för att jag inte ändrat format i iQue t RT90/Swedish grid innan kartan laddades ned.

Så egengligen fördes nog brytpunkterna över korrekt men kartan låg förskjuten 300 åt nordväst.

PS. Det borde jag ha kunnat klurat ut genom att
1. Göra en låtsad position i iQue GPS om låg inom kartområdet.
2. Jämföra positionen med FugPC.
-fast FugIque verkar inte vilja visade låtsade positioner.

Men då hade jag kunnat jämföra waypoints läge i fastighetskartan på FugiQue med gröna kartan som jg har på CD

[Ändrat av jonasolof 2004-08-04 kl 14:04]
 
Mission completed. Allt stämde. 8 liter kantareller återfanns på fjolårets fyndställe mitt i svårtillgänglig snårskog. T o m hustrun imponerad
 
samma här!

jonasolof; sa:
Mission completed. Allt stämde. 8 liter kantareller återfanns på fjolårets fyndställe mitt i svårtillgänglig snårskog. T o m hustrun imponerad

Hittade 10 liter, också i svårtillgänglig snårskog- utan ovanstående krångel! Utan GPS... använde tecken i naturen såsom vägar, stigar, bergknalle och en liten bäck.
 
Vi har alla hittat svamp och hittat tillbaka bara genom att ge akt på landmärken i terrängen.

Problemet den här gången var att det är mycket dåligt med landmärken och att jag då jag fann stället hade gått i två timmar genom täta buskage och snårig lövskog och nu skulle dit från andra hållet eftersom det var lättillgängligare därifrån. Nu efteråt skulle även jag hitta tillbaka till området utan hjälpmedel.

Terrrängen i Mittlandsskogen är mycket speciell. Det finns inga höjdskillnader, bäckar eller andra bra hållpunkter förutom gamla stenmurar. Jag känner högst kompetenta lantbrukare som gått vilse i sina egna marker därute i sökandet efter förrymda kvigor. En fick vänta till molnen lättade och månen kom upp för att kunna orientera sig i en bestämd rikting. Det är en skog som folk inte ger sig in i eftersom det är så svårt att hålla orienteringen. Det är också en topografi och typ av skog som knappast förekommer på andra platser i Sverige - "Europas största lövskog" om det nu är sant. I sjäva verket är det mesta igenväxta betesmarker.

Jag får väl bjuda in en van orienterare som apersson850 för att en sakkunnig bedömning. Anders, du är välkommen.

För övrigt kunde jag konstatera, att en Gilsson-antenn på en liten plåtbit i hattskulten fungerade utmärkt och gav god signal och noggrannhet även i den tätaste skog. Nu hade det i o f sig inte regnat på en halv dag.
[Ändrat av jonasolof 2004-08-05 kl 13:03]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
Grusbus GPS V MapSource CS v6: export - editera - import. Hur? Navigering 7
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.