Bättre kartor i gps:en

Tänkte höra om det är någon som vet om det går att lägga in bättre kartor i gps:en än friluftkartan pro. Har en Garmin eTrex Legend hcx. Det får gärna vara orienteringskartor.
Att det eventuellt behövs en del jobb för att lyckas spelar ingen roll.
 
Om du har orienteringskartan i OCAD, så går det att exportera data till t.ex. Shape, och därefter importera dessa filer till GPSMapedit och därifrån skapa kartor för t.ex. Garmin. Jobb blir det, jag har åtminstone inte lyckats lista ut hur man kan importera flera olika objekttyper i ett moment. Skapade en liten animering kring detta för något år sedan http://www.djuvfeldt.se/edemo/ocad2garmin.htm

Om du endast har en papperskarta, så måste du rita av den för hand. Det finns program för detta också, men jag minns inte vad det heter just nu.

/torbjörn
 
Kanske blir lite väl mycket jobb.
Men hur detaljerad är fastighetskartan med stigar och sånt?
Den går ju att beställa digitalt och verkar inte vara allt för svår att förra över till gps:en.
 
Fastighetskartan är väl hyfsat detaljerad, men den är långt ifrån en ol-karta:

fkarta.png

Fastighetskarta

olkarta.png

Orienteringskarta över samma område

Fastighetskartan i exemplet ovan är i raster, och det är i princip lika krångligt att få in den i en GPS-mottagare som en ol-karta på papper, dvs en massa ritande.

Magellan har ju redan, och Garmin kommer inom kort, med en vektorvariant av Fastighetskartan. I den saknas visserligen flygbilden i bakgrunden, men i övrigt ska den innehålla samma information.

Ska man ha detaljerade kartor i en handhållen enhet så är fortfarande en PDA mer flexibel, men med nackdelen att en väderskyddad enhet blir några tusenlappar dyrare än en GPS-mottagare i den högre prisklassen.

/torbjörn
 
Då verkar det bästa alternativet tyvärr vara att rita om orienteringskartorna förhand.
Hade du något bra exempel på program för att göra det?
Måste man ha kartorna elektronisk eller går det bra att scanna in dom?

Hur blir det om man har kartorna i olika skalor spelar det någon roll eller löser programen det bra själv?
 
Då verkar det bästa alternativet tyvärr vara att rita om orienteringskartorna förhand.
Vad har du egentligen för syfte med din användning som motiverar att lägga ner så mycket jobb på detta? Varför duger inte en papperskarta?

Orienteringskartor är ju dessutom inte heltäckande, utan ofta ett lapptäcke av kartor över de områden där den bästa orienteringsterrängen finns.

Hade du något bra exempel på program för att göra det?
http://www.mapwel.biz/

Måste man ha kartorna elektronisk eller går det bra att scanna in dom?
En scannad karta är väl "elektronisk", dvs ettor och nollor? Men ja, det går att använda en scannad karta i raster som bakgrund på skärmen då man "ritar av" bilden för att skapa objekt i vektorformat.

Hur blir det om man har kartorna i olika skalor spelar det någon roll eller löser programen det bra själv?
Du kan ha förlagorna (scannade kartor) i olika skalor, men du måste kunna georeferera dem, dvs kunna passa in dem i ett känt system, förslagsvis SWEREF99/WGS84. Då kan du skapa vektorinformation i rätt system från början, vilket innebär att dina egentillverkade kartor är skaloberoende. Vill du lägga ihop flera områden till samma kartfil är det också möjligt.

Av frågorna att döma undrar jag om du egentligen vet vad du ger dig in på? En enstaka karta kan väl motivera en insats, men att som du antyder digitalisera flera stycken, det är ett j-a jobb. De timmarna kan säkert användas till något bättre.

Det är ju bara du själv som kan nyttja dina egentillverkade kopior av orienteringskartorna, då Orienteringsklubben innehar uppovsrätten till förlagan. Att du kopierar en sådan karta till GPS-format är ett brott mot upphovsrätten så fort du sprider "kopian" till en bredare krets.

/torbjörn
 
Det jag ska ha kartorna till är när jag är ute och cyklar i skogen. mest för att hitta nya stigar och så att man vert vart stigar som redan finns tar vägen.
Anledningen till att jag inte tycker att papperskartor inte räcker är att man inte kan ha dom på styret lika enkelt. Sen om man lyckas lägga in många kartor så behäver man inte ha med sig lika mycket.
 
Anledningen till att jag inte tycker att papperskartor inte räcker är att man inte kan ha dom på styret lika enkelt. Sen om man lyckas lägga in många kartor så behäver man inte ha med sig lika mycket.
Var och en må ha sina preferenser...

Själv tycker jag det går alldeles utmärkt att ha en karta på styret. Om du snokar i bildarkivet på http://www.kanotohoj.se så kan du se hur några har löst det för cykelorienteringen.

GPS:en kan ligga i en ryggficka på cykeltröjan så att man efteråt kan spela upp var man varit.

/torbjörn
 
Det jag ska ha kartorna till är när jag är ute och cyklar i skogen. mest för att hitta nya stigar och så att man vert vart stigar som redan finns tar vägen.
Anledningen till att jag inte tycker att papperskartor inte räcker är att man inte kan ha dom på styret lika enkelt. Sen om man lyckas lägga in många kartor så behäver man inte ha med sig lika mycket.
Jag har ungefär samma ide som du men jag tror inte att vektorisera hela orienteringskartor är lösningen. Jag tänker börja med Fri Pro och få till typ-filen så att stigar syns bättre.

Sedan tänker prova lite olika program som kan hantera inskannade kartor och något spår/rutt/punkt-format som går att få över till Garmin. Där kan jag göra egna eller ladda någon annans spår på stigar jag är intresserade av att cykla. Sedan är det bara att fylla minnet och ge sig ut att köra.

Finns även de som skriver om hur man kan göra en transparent karta med stigar som man visar samtidigt som Fri Pro men det får bli nästa steg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
Farbror Bättre kartor i Magellan Meridian Platinum? Navigering 3
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
jokanv97 Bättre noggrannhet förr?? Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.