Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS?

Härom dagen hade jag tillfälle att knappa på Garmin 60Cx, Garmin Oregon 300 och Garmin Mobile XT på Nokia N95 samtidigt. Dvs på N95 fanns både program & kartor på minneskortet och någon teletrafik krävdes inte. Det fick mig att börja ifrågasätta om det finns någon vits över huvud taget med 60Cx, Colorado, Oregon och eTrex.

Det gör det naturligtvis. T ex har dom lite extra funktioner såsom kompass och är klart mer robusta. Men räcker det? Svaret beror naturligtvis på vilket behov man har.

Om jag ser till mina behov så är det främst fyra tillämpningar. I bilen, på cykel & MC, på stadspromenad samt på skogspromenad typ svampplockning.

Eftersom både Colorado och Oregon saknar möjlighet att stänga av automatisk ruttomräkning så faller dom direkt bort för cykel och MC-bruk. Därmed inte av intresse för mig. Av de jag provade återstår då för min del bara 60Cx att jämföra med GMXT. Programvaran fungerade snarlikt på båda dessa. Skillnader var främst skärmen, skalet & knapparna.

I skogen så använder jag Friluftskartan Pro. Det visade sig att GMXT på N95 visar en ruggigt mycket bättre kartbild än 60Cx. Skärmarna är lika stora men Nokian har dubbelt så bra upplösning och visar en mycket mer ljusstark och detaljerad karta. Förbluffande stor skillnad faktiskt! Batteritid då? En 60Cx väger 213 gram. GMXT väger ingenting. Mobilen har man ju ändå med av andra skäl. Tar jag med 213 gram extrabatterier till N95 så funkar GMXT minst tre gånger längre än 60Cx! Mottagning? Ingen större skillnad. Rutter & spår? Båda har ungefär samma möjligheter att tanka upp och visa rutter & spår. Båda kan logga oändligt med spår. Något förvånad kunde jag konstatera att jag upplevde GMXT på N95 totalt överlägsen 60Cx på skogspromenaden.

stadspromenaden använder jag City Navigator. Där blir fördelen med GMXT ännu större tack vare A-GPS som gör att mobilen får satelitkontakt inom ett par sekunder.

I bilen använder jag City Navigator. Där är 60Cx helt chanslös mot GMXT. Det har tre orsaker: Snabbare uppstart, mycket tydligare kartbild samt röstguidning. 60Cx saknar röstguidning vilket är en stor brist i bilen.

MC & Cykel brukar jag visa upptankade rutter överlagrade på FriPro. Blir mycket tydligare på GMXT än på 60Cx. Likväl vinner 60Cx eftersom N95 är för smäckig och omöjligt kan manövreras med handskar. Men senaste GMXT stödjer pekskärm och installerat på en robust mobil med pekskärm så torde det vara godnatt för 60Cx även här. Fast själv kör jag med Garmin 278 på MC:n. Men det är ju inte någon fick-GPS precis.

Det är nya tider!
 
Inkoppling och vatten?

1. Hur kopplar du in telefonen till autopilot och VHF?
2. Hur klarar den "hela sjön in"?

En Garmin GPS60CSx är lätt att koppla in och tål vatten.
 
Kort svar:
NEJ!

Långt svar:
Jag har fått samma fråga från folk på jobbet nu när de fått Ericsson C702 med någon sorts GPS i. Folk är ju helt j***a galna på GPS. Lär dig att förstå hur integrerad mobil fungerar istället.
Folk bara MÅSTE ha GPS, för det är ju SÅ bra om man åker bil i storstan och svänger fel, då visar den ju hur man skall köra för att komma rätt. Eller hur?

Jag använder min telefon att ringa med och GPS:en att GPS:a med.

Att använda telefonen som GPS är så dumt så jag får kräks.
Scenario 1 (telefon och separat GPS): du är ute och velar i skogen och batterierna tar slut på GPS:enså att du går vilse, då kan du ringa efter hjälp.
Scenario 2 (GPS i telefonen): du är ute och velar i skogen och batterierna tar slut på GPS:en så att du går vilse, då är ju telefoen död också.
Lite som att lägga samma ägg i en korg.
 
När min mobitelefon är vädertålig och har fått ett kompass-chip innanför skalet, då tror jag det är dags att skrota den separata gps'en, åtminstone för privat-skogsmulle-bruk. Jag håller med om att det funkar perfekt med nallen i bilen, i skogen däremot blir det en begränsninga att telefonen bara visar var jag är, och inte tillräckigt snabbt visar riktningen. Desstom måste skogs-gps'en som sagt tåla skurar och blöta händer för att vara ett fulgott alternativ.

Fast visst är det redan så att jag oftast skippar separat gps och nöjer mig med telefonen om jag bara ska ut och lufsa en sväng. Och om det skulle behövas så är det ju mycket lättare att stoppa några extrabatterier till telefonen i fickan än en klumpig gps (plus extra batterier til den)

Per
 
Ända fördelen med en specifik gps enligt mig är i dagsläget att de är vattentäta och robusta. Jag använder bara min mobil-gps till vardagsbruk. Undantaget är till cykeln då jag använder en edge 705:a.
Vid längre friluftsbruk under semestern är det väll en annan sak. Här har jag dock svårt att lära mig uppskatta en gps över huvud taget. Karta och kompass vågar jag ändå inte lämna hemma så gps:en kommer fram ganska sällan. Antagligen skulle jag klara mig med mobilen även här. Även den tar jag fram ganska sällan. Så batteriet är inget problem.....
 
Mobiltelefoner och vatten är ingen bra kombination

Jag har tappat räkningen på hur många i bekantskapskretsen vars mobiltelefon slutat funka p.g.a fukt/vatten.

Plurrat vid skridskoåkning (minst 2 st)
Regn (minst 1 st)
Tappat ner mobiltelefonen i toaletten (2 st)
Sprungit ut i vattnet vid fiske eller om det var jakt (1 st)

En person som har dränkt 2 st mobiltelefoner har nu köpt en Somin XP3 http://www.dustinhome.se/pd_5010197101.aspx

Om Somin XP3 går att använda till något mer än ringa med har jag inte satt mig in i, men den ska i alla fall funka även efter en plurrning.

Per
 
Men det avhjälps ju inte av att du har en separat gps. Mobilen lär ändå gå sönder om du plumsar ner i vattnet. Däremot en vattentät påse fixar problemet.
 
Ska du ringa så är mobilen bättre...

Japp, och eftersom jag ringer från mobiltelefonen sådär 1 eller 2 samtal per månad kan jag ha den väl undanstoppad. Men skulle jag ha en mobiltelefon med GPS funktion och använda den som jag som jag använder min nuvarande GPS så blir det dyrt, då mobiltelefon nog pajar vid första regnskur om den sitter på cykelstyret.

Per
 
Jag tror huvudproblemet är att Garmin har en alltför långsam produktframtagning. Det är inte rimligt att en ny Garmin väger tre gånger mer än en mobil-GPS som dessutom är telefon, kamera, webbläsare och har mycket bättre skärm. Själva GPS-mottagaren tar ingen plats alls och drar nästan ingen ström.

epson_02l.jpg


Tyvärr så tror jag inte att det blir bättre i framtiden. Jag gissar att Garmin successivt tappar marknad och att andra tar över. T ex Nokia. Det lär inte gynna oss entusiaster för antagligen så blir det tråkiga bilnavigatorer av alltihop. Mitt enda hopp är att en produkt som GMXT kan överleva några år till.
 
Jag tror huvudproblemet är att Garmin har en alltför långsam produktframtagning. Det är inte rimligt att en ny Garmin väger tre gånger mer än en mobil-GPS som dessutom är telefon, kamera, webbläsare och har mycket bättre skärm. Själva GPS-mottagaren tar ingen plats alls och drar nästan ingen ström.



Garmin verkar ju satsa på mobilmarknaden så de känner nog var vinden blåser. Snart är det väll en mobiltillverkare med en del gps:er vid sidan av....
När det gäller vikten så väger ju faktiskt en edge 705 105 gram har jag för mig inklusive batteri och klart okej batteritid. Det slår ju de flesta mobiltelefoner. Dock bara 176x220pixlar i upplösning.

Stämmer det verkligen att gps-mottagaren inte drar något. Nog tycker jag att min mobil tappar i batteritid när man kör gps:en
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.