Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk?

Flera deltagare i forumet har nämnt att de använder Fujitsu Siemens Loox 720 tillsammans med BT GPS som Garmin GPS10.

I den här översikten över PPC PDA med VGA skärm får Loox 720 goda vitsord

http://www.mobile-review.com/pda/review/vga-comparing-en.shtml

Det finns också en länk till en utvärdering av enbart Loox 720.

Men hur fungerar det med BT GPS? Någon eftersläpning? Hur går skärmen att se i skarpt ljus - och lika viktigt - i diffust vitt ljus som genom moln i fjällen?

Andra kommentarer med avseende på kartvisande program?
Hänger den sig ofta?

Fujitsu Siemens Loox 720 verkar inte marknadsföras i USA och den nämns sällan i de vanliga forumen.
 
Handdator med GPS vill ha ett ombonat liv. De tycker inte om fukt eller omild behandling. De vill dessutom ha laddning en gång om dygnet.

Jag använder själv en Palm Tungsten med BT GPS. Den funkar utmärkt i bilen. Programvaran är ju också tänkt för detsamma och visar den information du behöver när du kör bil.
Utanför bilen använder jag Etrex Legend, som är oöm och har friluftskartan i sig. Dessutom går Etrexen på vanliga batterier och är därmed inte beroende av extern strömkälla för laddning.

/Martin
 
Jag skulle kanske nämnt att jag har en Garmin iQue 3600 och en GPSMAP 76CS så jag känner till respektive användningsområde. Nu vill jag gärna ha en BT ansluten GPS som komplement när en ansluten yttre antenn är mindre hanterligt. Har för övr en Emtac GPS redan men funderar på en GPS10 också. Bra pris på Aspid. Jag har såväl Palm Tungsten T och T3 men de skärmarna är inte bra i fullt dagsljus även om jag föredrar att använda T3 som allmän PDA.

Frågan gällde specifikt Loox 720 (eller 718 som inte har den dissade kameran) som GPS PDA, särskilt med GPS 10.

Jag hade med mig både 76 CS och iQue 3600 i Vindefjällen uppe i Hemavan förra veckan och blev varse att 76 CS kan läsas under alla ljusförhållanden medan iQue 3600 som är väl läsbar i klart solljus är synnerligen svårläst när allt är diffust vitt omkring. Jag fick titta mycket nära på skärmen för att kunna urskilja något på fjällkartan i Fugawi under snöskotertur till Tärnasjöstugan (följde i f sig leden).

Friluftskartan syntes däremot bra i 76CS. Men de däruppe från skoteruthyrare till polis hatar Friluftskartan pga skräpinformationen på skärmen, fr a alla "VATTENDRAG". Raststugor och vindskydd är inte utsatta och vad som är vinterled går inte att se. Inte heller har fjälltopparnas namn satts ut.

Jag fann dock Friluftskartan användbar för att gå på skidor utmed höjdkurvor på fjället. Just läsbarheten under olika siktförhållanden är viktig när det är svårt att orientera sig för att allt flyter samman.
Så Friluftskartan, helst rensad med Maptools, i kombination med Fjällkartan på papper var en bra kombination.

Med BT GPS kan man bara hala fram PDAn ur fickan och titta när man vill och se området i större upplösning än papperskartan har. Dessutom har den från Lm nedladdade fjällkartan grå skuggning i områden där det finns stup. Det hade inte min 2002 reviderade papperskarta som var nyköpt. Den informationen finns inte på Friluftskartan heller. Bra att veta när man går utmed en fjällsida som förefaller flack av ekvidistanskurvorna att döma.
[Ändrat av jonasolof 2005-04-21 kl 08:32]
 
Många BT-GPSer finns det...

jonasolof; sa:
Flera deltagare i forumet har nämnt att de använder Fujitsu Siemens Loox 720 tillsammans med BT GPS som Garmin GPS10.

Det finns många bra alternativ till GPS10 på marknaden, i vissa lägen är exempelvis inte laddningsbar det bästa utan man vill ha alkaliska för att kunna byta i skogen. Nya BT-GPSer (Antaris-chipset exempelvis) klarar 16 kanaler samt WAAS/EGNOS.

Jag gissar att det finns cirka 20-30 olika fabrikat av BT-GPS att köpa inom Sverige. Många hamnar inom samma segment som Garmins, några är enklare och några är bättre än GPS10.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
det klarar inte ens GPS10...

jonasolof; sa:
Finns det fler än GPS 10 som klarar Garminprotokoll?

GPS10 använder liksom andra BT-GPS enbart NMEA0183 eftersom det inte finns behov av Garmin protokoll (det används bara för att överföra waypoints mm).

Specifikationen för Garmin GPS10:

Interfaces: Connects to Pocket PC or personal computer with Bluetooth wireless technology; Protocol: NMEA 0183, sentences GGA/GSA/GSV/GLL/RMC/VTG

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Mer specifikt, finns det andra BT GPS som jag kan använda för att visa position i Garminkartor i PDAn? Jag trodde att Garminportokollet innehöll den sträng som behövs för att kartorna ska visas i PDAn (dvs vara upplåsta) eller i all a fall positioneringen fungera.

Kör jag en GPS som GPS12 eller 76 CS mot nRoute i en laptop med City Select så behöver jag nog ställa in på Garminprotokoll för att positioneringsinformationen ska fungera. Dessutom ska GPS mottagarens ID stämma (gäller ej GPS 12).


Enligt vad Christer skriver borde det gå att använda t ex en Emtac GPS för att få positionering i City Select på en PDA. Stämmer det verkligen?
 
Fick följande svar på Pdastreetforum, den del som berör Garmin och PPC:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
In a swedish gpsforum a dealer who has a good knowledge of GPS maintains that the GPS10 communicates with NMEA0183 with the PDA also for mapsource maps and that the Garmin protocol is only used to transfer waypoints.
--------------------------------------------------------------------------------


I think he is wrong.
The gps 10 is working in NMEA-mode after starting up. As soon as Garmin Que communicates with the gps 10 it is turned into Garmin PVT-mode and it stays in that mode untill it is being reset by turning it off and on again.

You can use the gps 10 together with other Mapping/routing software that only uses NMEA but only after an initial start-up without having used Garmin Que.
 
djupdykning i specifikationer...

Tyvärr verkar PDAstreetforum ha rätt; "a dealer who has a good knowledge of GPS" innebär inte att jag är felfri!

Efter att ha djupdykt i Garmins detaljspecifikationer för GPS10 (http://www.garmin.com/manuals/GPS10_TechnicalSpecifications.pdf) hittar man bland det mer finstilta:

1.5.5.2 Garmin Interface som hänvisar till Appendix B och Garmins hemsidor.

Tråkigt dock att Garmin låser användarna till en tämligen ordinär BT-GPS genom valet av kartmaterial.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
OK

Om jag förstått ett nytt inlägg på Garmin PPC forumdelen så är är kopplingen till en BT GPS10 inte så strikt som man skulle tro. Det går tydligen att använda en annan GPS10 så snart den har parats i BT med PDAn, utan att man låst upp i mapsource med den andra mottagarens ID kod. Detta gäller även detaljkartor. Kanske lite hypotetiskt, men man kan ju undra om det skulle fungera att använda en NMEA 0183 sändande BT GPS (har själv en tidig Emtac) efter initiering med GPS10. En brist hos GPS10 är att den saknar uttag för ytre antenn - kanske ginge det att avhjälpa...

Jag håller med om att Garmin på ett lite trist sätt gjort en nisch. Folk är entusiastiska, men tittar man på screenshots av satviewsidan framgår att signalnivåerna verkar rätt låga från GPS 10. Det innebär (tror jag) att den är mer känslig för avbrott i mottagningen. Det finns säkert många BT GPS som är bättre.

Man får titta på det sammanlagda priset på GPS10 plus CS EU v.7. Det är ca 270 euro inkl. moms medan Garmin anger ett preis till kund på lika många dollar för GPS10 och CS North America. Det verkar innebära en nygglig prissänknig av CS EU om man jämför med vad programvaran kostar såld separat.

Har för övrigt beställt en 720 och en GPS 10 så jag får tillfälle att mixtra och jämföra mellan olika kombinationer.

Bland de funktioner som beskrivs som lite ofullkomliga i BTS10 gäller just möjligheten att skifta tillbaka tilol NMEA0183 efter att enheten gått över till det proprietära protokollet. Det finns dock folk som zoomat in på identifieringsprocessen och uppstarten i Garminprotokollet, bl a signaturen Aklopper på forumet, och det har redan talats om behovet av att kunna styra valet av protokoll från PDAn mjukvarumässigt från PDAn så förhoppningsvis kommer det en applikation så småningom för detta. Aklopper lyckades för övrigt skriva en app för iQue 3600 så att den fungerar med nRoute över serieporten (med stöd av en annan app som heter Birdwatch. Det var ju kul, men den praktiska nyttan förefaller ringa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RedBreather Tomtom 5 & Loox 720 Navigering 0
RedBreather Första dagen med en Loox N560... Navigering 0
Arstuga Loox T830 någon? Navigering 0
Arstuga Synpunkter rugged Loox n520? Navigering 8
jonasolof Ruggad Loox N560 kommer Navigering 3
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.